به گزارش پارس به نقل از خراسان، مذاکرات ایران و ۱+۵ فردا ۱۶ فروردین در آلماتی قزاقستان از سر گرفته می شود در این میان در آستانه برگزاری این مذاکرات یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در گفت وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس در اظهاراتی مدعی شد که آژانس نشانه هایی مبنی بر فعالیت های ایران برای دستیابی به تسلیحات هسته ای را در گذشته و اکنون یافته است. طی روز های گذشته برخی رسانه های غربی و به ویژه واشنگتن پست نیز با مطرح کردن شروطی سعی در نا امید کننده جلوه دادن چشم انداز این مذاکرات داشتند.

به گزارش ایسنا، یوکیا آمانو روز گذشته اظهار داشته که ایران احتمال دارد به دنبال سلاح هسته ای باشد و آژانس شواهدی در دست دارد که نشان می دهد فعالیت هایی در این خصوص در گذشته و حال جریان داشته است. این ادعای آمانو در حالی مطرح می شود که گزارش های آژانس سند روشنی بر ادعاهایش ارائه نمی کند. برخی تحلیل گران معتقدند این اظهارات آمانو را، می توان نوعی جنگ روانی علیه ایران توصیف کرد؛ چرا که در عمل، مدیر کل یک نهاد فنی – حقوقی نمی تواند بر اساس احتمالات کشوری دیگر را محکوم کند.

به گزارش ایرنا، علی اصغر سلطانیه نماینده ایران درآژانس به سخنان آمانو واکنش نشان داده و تاکید کرد: " ایران در چارچوب پیمان ان. پی. تی تاکنون با آژانس بین المللی انرژی هسته ای همکاری های گسترده ای داشته و در همین چارچوب هم چنان به همکاری خود ادامه می دهد. بازرسان آژانس تاکنون بدون هیچ محدودیت و مانعی طبق پیمان ان. پی. تی، بازرسی های خود را از مراکز هسته ای ایران انجام داده اند و آژانس نیز در تمام گزارش های خود به صراحت اعلان داشته انحرافی در برنامه های هسته ای ایران ندیده است. علی اصغر سلطانیه درباره روند برنامه های هسته ای مسالمت آمیز ایران، گفت: " آن چه ایران در برنامه های هسته ای خود به دنبال آن است، یک حق قانونی و درعین حال یک فرصت جدید برای ورود به عرصه های تازه و جدید اقتصادی است. "

نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در همین رابطه گفت: " اظهارنظر آمانو در مورد فعالیت هسته ای ایران باعث تاسف و تاثر ملت ایران می شود؛ اما آن ها در آستانه هر نوع مذاکره هسته ای ایران با طرح شایعات اعلام اخبار غیرموثق و بیانات چند پهلو در این زمینه تلاش می کنند تا مذاکرات را تحت تاثیر قرار دهند. " علاءالدین بروجردی نماینده بروجرد نیز در همین رابطه در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران در آستانه دور دوم مذاکرات ایران و ۱+۵ در آلماتی به انتظارات افکار عمومی از این مذاکرات اشاره کرد و گفت: افکار عمومی انتظار دارند که مذاکرات آلماتی ۲ در ادامه مذاکرات آلماتی ۱ از رویکرد مثبت تری برخوردار باشد. وی افزود: " دور دوم مذاکرات ایران و ۱+۵ در آلماتی محکی است برای آمریکایی ها تا میزان صداقت آن ها در افکار عمومی ملت ما مشخص شود. "

وال استریت ژورنال: ایران، قصد دارد برنامه هسته ای را کج دار و مریز پیش ببرد

این در حالی است که روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی به قلم جی سولومون، به نقل از مقامات آمریکایی، اروپایی و اسرائیلی آورده است که ایران، قصد دارد برنامه هسته ای را کج دار و مریز پیش ببرد و حتی الامکان تا پیش از برگزاری انتخابات خرداد ماه از بروز یک بحران بین المللی در نتیجه حمله احتمالی اسرائیل به تاسیسات هسته ای ایران جلوگیری کند. از سوی دیگر مصطفی اللباد رئیس مرکز مطالعات استراتژیک الشرق، تحلیل روزنامه وال استریت ژورنال در مورد ایران را جنگ روانی جدید غرب در مورد کشورمان دانست. به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روسیا الیوم، " مصطفی اللباد" در خصوص تحلیل روزنامه وال استریت که در آن مدعی شده بود ایران درصدد دادن برخی امتیازها در مورد برنامه هسته ای اش به صورت مشروط است، اظهار داشت روزنامه وال استریت ژورنال به مواضع ضد ایرانی خود معروف است. پیش از این نیز، گری سیمور و خاویر سولانا، دو تن از مقامات سابق آمریکایی و اروپایی بدبینی خود را به مذاکرات ایران و ۱+۵ اعلام کرده و پیشاپیش به استقبال شکست این مذاکرات رفته اند. دور جدید مذاکرات ایران و کشورهای ۱+۵ از روز جمعه در آلماتی آغاز می شود.

۲ نهاد آمریکایی: ایران از برنامه هسته ای خود دست نخواهد کشید

درعین حال دو موسسه تحقیقاتی آمریکایی گفته اند که ایران از برنامه هسته ای خود دست نخواهد کشید. به گزارش بی بی سی بنیاد کارنگی برای صلح و فدراسیون دانشوران آمریکا در یک گزارش مشترک با اشاره به تحریم ها علیه ایران تصریح کرده اند: برنامه ایران را نمی توان با بمب متوقف کرد و تنها راه صلح آمیز نگهداشتن آن، ادامه دیپلماسی است. بااین حال، دو موسسه تحقیقاتی درگزارش خود می گویند که ایران عملاً از « حق غنی سازی» اورانیوم صرف نظر نخواهد کرد، به خصوص که بسیاری از کشورهای در حال توسعه مثل ایران غنی سازی را حق همه کشورها تلقی می کنند. در این گزارش توصیه شده است که اگر ایران خود را عملاً متعهد کند که از فعالیت های ضروری برای تولید سلاح هسته ای خودداری کند، آن کشور باید بتواند غنی سازی اورانیوم را در حد کم لازم برای تولید برق ادامه دهد. توصیه دیگر، همکاری با ایران در زمینه ایمنی هسته ای و همچنین انرژی های جایگزین است تا طرفین از بن بست فعلی خارج شوند. این دو اندیشکده آمریکایی در گزارشی ابراز داشته اند که برنامه هسته ای ایران با بمباران به پایان نمی رسد و دیپلماسی تنها راهی است که می تواند برنامه هسته ای ایران را صلح آمیز نگاه دارد.

بر اساس این گزارش با توجه به دانش و تخصص بومی هسته ای ایران، تنها راه حلی که در درازمدت می تواند تضمین کند که برنامه هسته ای ایران کاملا صلح آمیز می ماند، یافتن راهی دیپلماتیک است که دو طرف بر روی آن توافق کنند. گزارش دو اندیشکده مدعی است که در هیچ برنامه انرژی کارآمدی در کشوری چون ایران، انرژی هسته ای در اولویت قرار نمی گیرد. برنامه هسته ای ایران به جای افزایش امنیت انرژی ایران باعث شده است که توانایی این کشور در تنوع بخشیدن به منابع انرژی کاسته شده و نتواند به استقلال واقعی در تولید انرژی دست یابد.

جلیلی عازم آلماتی شد

هیات مذاکره کننده ایران به ریاست سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان عصر چهارشنبه برای انجام مذاکرات با ۱+۵ تهران را به مقصد آلماتی ترک کردند. به گزارش خبرگزاری پانا، مذاکرات آلماتی ۲ میان ایران و ۱+۵ براساس توافق میان دو طرف در ۱۶ و ۱۷ فروردین در هتل ریکسوس برگزار می شود. براساس این گزارش یک دور گفت وگوهای کارشناسی فنی و حقوقی ۲۸ اسفندماه سال گذشته میان ایران و ۱+۵ در شهر استانبول ترکیه برگزار شد. در این گفت وگوها دو طرف به ارائه توضیحات بیش تر درباره دیدگاه های یکدیگر و مسائل و پیشنهادهای مطرح شده در مذاکرات" آلماآتی ۱" که ۸ و ۹ اسفندماه سال گذشته برگزار شد، پرداختند.

اظهارات جان کری در آستانه دور جدید مذاکرات ایران و ۱+۵

در همین حال به گزارش خبرگزاری تسنیم جان کری وزیر خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری در واشنگتن مدعی شد: " ایران می تواند از انزوا خارج شده مجدداً به جامعه بین المللی بپیوندد. " وی با اشاره به دور جدید مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در آلماتی، اظهار داشت: " ایران می داند که در تعطیلات آخر هفته فرصتی برابر خود دارد. " جان کری افزود: " البته ملت ایران یک ملت بزرگ با تاریخی چندین هزار ساله است که از تاریخ آمریکا بسیار طولانی تر است. "

معاون وزیر خارجه روسیه: امیدواریم شاهد پیشرفت هایی باشیم

دراین میان مسکو ابراز امیدواری کرده است نشست آلماتی ۲، به دلیل پیشنهادهای ارائه شده به ایران، شاهد پیشرفت هایی در مذاکرات هسته ای ۱+۵ با ایران باشد. به گزارش رادیو آمریکا معاون وزارت خارجه روسیه، ایگور مورگولف به خبرگزاری اینترفکس گفت: با هماهنگی تنگاتنگ روسیه و دیگر اعضای ۱+۵ در نشست قبلی آلماتی در هشتم و نهم اسفندماه گذشته، بسته پیشنهادی جدیدی به ایران ارائه شد. وی ابراز امیدواری کرد که این پیشنهادها موجب پیشرفت روند مذاکرات با ایران شود.