به گزارش پارس به نقل از فارس،  علی اکبر ولایتی رئیس‌ مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام روز چهارشنبه 14 بهمن ماه در مراسم افتتاحیه کنفرانس همکاری ایران و روسیه در ژئوپلتیک معاصر در روسیه شرکت و طی سخنانی ،دیدگاه‌های خود را در زمینه همکاری‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین شرایط نوین بین‌المللی مطرح کرد.

در ابتدای این برنامه، رئیس موسسه مطالعات استراتژیک روسیه ضمن خیر مقدم به ولایتی و هیأت همراه اظهار امیدواری کرد این نشست بتواند راهکارهای مناسب و جدیدی را برای توسعه همکاری ها ارائه کند.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل در ابتدای سخنان خود ضمن تقدیر و تشکر از رئیس و مسئولان موسسه مطالعات استراتژیک در برگزاری این جلسه در ادامه همکاری‌های دو موسسه تحقیقاتی گفت: شرایط انتقالی در نظام بین‌المللی و وجود ابهام استراتژیک در سطح بین‌المللی ما را ملزم به تبادل نظر و همفکری بیشتر می‌سازد و باید تاکید کرد که دوران سلطه یک کشور بر تمامی مقدرات جهان به پایان رسیده است.

وی ادامه داد: وضع موجود جهانی نتیجه این سیاست‌های یک جانبه گرایانه است و در این میان ایران و روسیه می‌توانند از طریق همکاری با یکدیگر به ایجاد نظامی عادلانه تر در سطح جهانی کمک کنند که این مسیر به خوبی ترسیم شده و در دیدگاه‌های مقام معظم رهبری سیاست نگاه به شرق و توسعه روابط راهبردی و استراتژیک با اهتمام و جدیت دنبال می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک با اشاره به تفاوت‌های مبنایی با برخی از کشورها که در تلاش برای ایجاد سلطه در منطقه هستند، گفت: ایران و روسیه روابط و منافع بسیار راهبردی و استراتژیک با یکدیگر داشته و در زمینه‌های منطقه ای و بین المللی نیز دیدگاه‌های مشترکی دارند و باید از فرصت‌های به دست آمده در روابط بین‌المللی به طور گسترده بهره برداری کنیم.

وی به بسترهای تحکیم راهبردی روابط اشاره کرد و گفت: روسیه و ایران باید تحکیم همکاری‌های راهبردی میان خود و با قدرت‌های آسیایی و غیرغربی برای به وجود اوردن دنیایی عادلانه‌تر، توسعه همکاری‌های اقتصادی و همچنین همکاری با کشورهای منطقه در جهت به وجود اوردن شرایط توسعه اقتصادی و سیاسی را در دستور کار قرار دهند.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل با اشاره به جایگاه روسیه در سیاست خارجی ایران گفت: روسیه جایگاه مهمی را در سیاست خارجی ایران دارد و دو کشور نقش تاثیرگذاری را در عرصه جهانی برعهده دارند و توسعه روابط در همه زمینه ها از جمله سیاسی، دفاعی، تجاری، سرمایه گذاری، انتقال تکنولوژی و دیگر موضوعات در همکاری‌‎های دو جانبه در کنار تعاملات منطقه‌ای و بین‌المللی بسیار مهم است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک به اقدامات دول غربی و آمریکا و ایجاد تهدید در منطقه و برای کشورهای مختلف از جمله ایران و روسیه هم اشاره کرد و گفت: ایران و روسیه در شرایط جدید، ابعاد نوینی را باید فراهم و تدارک ببینند تا بتوانند شدت و حجم تهدیدات را نیز پاسخ دهند و توسعه روابط استراتژیک و بلندمدت می‌تواند نقش تاثیرگذار خود را در تمامی زمینه‌ها به دنبال داشته باشد.

در این نشست سنایی سفیر ایران در روسیه، فروزش و ملایک معاونین مرکز تحقیقات استراتژیک، چگنی زاده استاد دانشگاه و شوری کارشناس روسیه در این کنفرانس شرکت کرده و دیدگاه‌های خود را ارایه کردند.

این کنفرانس در ادامه همکاری‌ها مراکز تحقیقاتی دو کشور و به دعوت موسسه مطالعات استراتژیک روسیه در مسکو برگزار شده است.