به گزارش پارس، هفته نامه «دیپلمات» در گزارشی پیرامون «ابعاد تقویت بنیه نظامی ایران با رفع تحریم‌ها» نوشت: با توافق صورت گرفته بین ایران و قدرت‌های جهانی حال ایران دوباره بسوی بازارهای تسلیحاتی برای تهیه جنگ افزارهای پیشرفته خیز خواهد برداشت.

این هفته نامه با اشاره به نیاز در تقویت بدنه نظامی ایران با گذشت بیش از 30 سال نوشت: ایران با وجود 30 سال تحریم در بخش‌هایی از تقویت بدنه نظامی موفق عمل کرده است. ایران البته در گذشته خریدهای تسلیحاتی از چین و روسیه داشته و انتظار می‌رود این مسیر تداوم پیدا کند.

بر این اساس،ایران در کوتاه مدت بدنبال جت‌های جنگنده «جی اف _17» چین یا «فلانکر» روسی خواهد بود .این جنگنده‌ها همگی باعث خیز قابل توجه ایران در قابلیت‌های کنونی‌اش می‌شود.ایران حتی می‌تواند همطراز با جنگ افزارهای عربستان سعودی و دیگر کشورهای خلیج فارس سلاح‌های چون  جنگنده‌های پیشرفته چینی «جی _31» یا «پاک» (PAK)  روسی تهیه کند.

در ادامه این گزارش آمده است: ایران پیشرفت‌های نسبی در شبکه دفاع هوایی خود داشته اما  با رفع تحریم‌ها به زودی می‌تواند فن آوری جدیدتر را نیز فراهم کند. این کشور احتمالا در این حوزه سعی دارد نیازهای خود را با ترکیب سامانه‌های روسی و چینی فراهم کند.

دیپلمات نوشت: مهمترین بخش بالقوه حساس صادرات موشک‌های رادار گریز به ایران است. این در حالی است که ایران موفق شده در دو دهه گذشته تاکنون هم در زمینه نوین سازی و هم ارتقا موشک‌های بالستیکی و رادار گریز خود بخوبی عمل کند. شاید تحریم‌های حتی مانع کمک روسیه و چین در این بخش شوند اما هر دو کشور تاریخچه‌ای از فروش موشک‌های پیشرفته رادار گریز به ایران دارند و ایران نیز احتمالا در این بخش خواهان مدد گرفتن از صنعت مونتاژ است.باید گفت هرگونه صادرات در این بخش موجب نگرانی آمریکا،اسرائیل و کشورهای حاشیه خلیج فارس خواهد شد.

دیپلمات در خاتمه نوشت: دسترسی ایران به جنگ افزارهای پیشرفته چینی یا روسی موجب تقویت نظامی ایران در برابر قدرت‌های خارجی حتی روسیه و چین شده و امیدوارانه به عنوان ابزارهای محدودیت آور در برابر بیگانگان در سیاست خارجی ایران خواهد بود.