به گزارش پارس به نقل از فارس، به نوشته المانیتور تصمیم خروج نام بانک سپه از فهرست تحریم‌های آمریکا روز 17 ژانویه (یکشنبه) در جریان نشست شورای امنیت سازمان ملل اتخاذ شده است. به ادعای مقامات آمریکایی، پس از آنکه نماینده ونزوئلا از واشنگتن خواسته نام این بانک را از فهرست تحریم‌های خود خارج کند، واشنگتن تصمیم گرفته که برای نشان دادن حسن نیت با این تصمیم مخالفت نکند.

یک مقام دولت آمریکا به المانیتور گفته است: «ما این را به عنوان اقدامی که می‌تواند اعتمادساز باشد و نشانه‌ای از حسن نیت دیدیم.»

بنا بر این گزارش، در طول مذاکرات هسته‌ای ایران خواستار خروج نام ایران بانک از فهرست تحریم‌های سازمان ملل بوده، اما تا پایان گفت‌وگوها توافقی در این رابطه حاصل نشده است. مقامات آمریکایی می‌گویند از ابتدا تصمیم داشته‌اند این بانک را از فهرست تحریم‌های ثانویه کنار بگذارند و نهایتا هم تصمیم گرفته‌اند که بانک سپه را از تحریم‌های سازمان ملل نیز خارج کنند.

روز شنبه یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با انتشار گزارشی تائید کرد که ایران گام‌های لازم برای اجرایی شدن توافق هسته‌ای را برداشته است. بعد از انتشار این گزارش آمریکا و اروپا تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را رفع کردند، اما تحریم‌هایی را که به بهانه‌های دیگر وضع شده بود، حفظ کردند.