به گزارش پارس به نقل از فارس در این بسته گزارشی _ تحلیلی علاوه بر خوانش اخبار؛ سوابق و برخی تحلیل‌های موجود پیرامون این مطالب نیز آورده شده است.

 

*** 

 

فتنه 88 «سوء تفاهم» بود؛به جای «عذرخواهی» در انتخابات شرکت می‌کنیم!

محمدرضا عارف، رئیس شورای عالی سیاست گذاری انتخاباتی اصلاح طلبان، در دیدار با اعضای کانون زندانیان سیاسی قبل از انقلاب طی سخنانی که سایت حزب ندای ایرانیان آنها را منتشر کرده، گفته است:

«به دنبال حوادث نامیمون 88 و ایجاد برخی سوء‌تفاهم‌ها، بین بخشی از اصلاح‌طلبان با بخشی از حاکمیت زوایه ایجاد شد. انتخابات اسفند ماه جاری فرصتی است برای ترمیم این فاصله که از طرف اصلاح‌طلبان گام‌های موثری برای حل برخی سوء تفاهم‌ها برداشته شده است و انشالله این مسیر با حسن نیست همگان ادامه خواهد یافت»!

 

*آنچه که در سال 88 بر مردم و کشور و نظام اسلامی رفت یک «حادثه نامیمون»! نبود بلکه «فتنه‌ای بزرگ» و یک «کودتای تمام‌عیار» بود که به اذعان مقام معظم رهبری خسارت‌های آن هنوز هم حتی جبران نشده است.

این فتنه بزرگ همچنین با زمینه‌چینی عواملی از یک جریان سیاسی خاص و با حمایت خارجی شکل گرفت و بر طبق اعترافات دستگیرشدگان، اسناد به دست آمده و رخدادهای تاریخی ثبت شده در آن مقطع نیز هدفی جز «براندازی» نداشت.

و لذا فرض «سوء تفاهم» نیز برای آن به هیچ وجه قابل پذیرش نیست.

راه جبران خسارت‌های بزرگ این فتنه هم نه شرکت یک جریان سیاسی در انتخابات بلکه «توبه و عذرخواهی» است.

ویژه‌تر آنکه لیدر این جریان هم‌اکنون از سوی نظام اسلامی طرد شده و دو تن از چهره‌های دیگر این به قول آقای عارف سوء تفاهم! نیز در حصر قرار دارند.

بایستی اشاره کرد که حتی اگر در یک نظام سیاسی در سایر ممالک راقیه، سوء تفاهمی میان یک طیف سیاسی با نظام حاکم رخ بدهد؛ آن طیف سیاسی موظف است به معنای اتمّ کلمه این سوء تفاهم را رفع کند.

و معنای اتمّ نیز جلواتی همچون ابراز برائت رسمی از مورد سوء تفاهم، دوری‌گزینی از رفتارهای شک‌برانگیز، و طرد اصرارکنندگان بر مورد سوء تفاهم را دارد.

افکار عمومی به روشنی می‌دانند که جریان خاص حتی پس از سال 88 نیز از دعاوی باطل خود پا پس نکشید.

آنها صراحتاً اعلام کردند که فقط «از طلب خود گذشته‌اند»!آنها حتی اعلام کردند که انتخابات دولت یازدهم در سال 92 نیز مدیریت شده است!

جریان خاص از شرکت در انتخابات مجلس نهم نیز استنکاف و آنرا تحریم کرد.

اکنون آیا رواست که مردم و نظام اسلامی، فتنه سال 88 را سوء تفاهم فرض کنند و یا اینکه به صرف شرکت این جریان در یک انتخابات! از خطای بدون عذرخواهی آنها در سال 88 چشم‌پوشی نمایند؟!

گفتنیست، محسن هاشمی، فرزند آقای رفسنجانی نیز اخیراً طی اظهاراتی که در سایت حزب ندا منتشر شد، مشابه سخنان عارف را تکرار کرده و بدون هیچ اشاره‌ای به مسئله عذرخواهی از فتنه سال 88، مدعی وجود فشار روانی بر مردم شده و گفته است:

«آیا نمی‌توان بین حاکمیت و منتقدان اعتمادزایی کرد تا این فضا تعدیل شود؟ به نظرم هر دو گروه باید حتی برای یک دوره کوتاه آزمایشی تا انتخابات، از تنش‌افزایی، درگیری و بحران‌سازی خودداری کنند، تخریب‌ها جای خود را به گفت‌وگو و نقد سازنده بدهد تا فشار روانی از مردم و پایگاه اجتماعی هر دو گروه کاسته شود و مجلسی نزدیک به استانداردها و اهداف انقلاب شکل بگیرد»!

 

***

 

فقط یک «اعلام رسمی» باقی مانده بود...

بهانه سعودی و فرمول آمریکایی برای قطع رابطه با ایران

به دنبال حمله به سفارت عربستان و اعلام قطع رابطه میان ایران و عربستان، رئیس جمهور روحانی نامه‌ها و پیام‌های متعددی را مبنی بر لزوم برخورد با عوامل حمله به سفارت عربستان ارسال کرده است.

روحانی در آخرین نامه خود که آنرا خطاب به رئیس قوه قضائیه نوشته آورده است: باید با مجازات عاملان و آمران این جرم آشکار، برای همیشه جلوی اینگونه تعرضات به امنیت کشور و توهین به اقتدار و جایگاه نظام گرفته شود.

رئیس جمهور این مسئله را حتی در پیام خود به مناسبت شهادت آیت‌الله باقرالنمر نیز بصورت ویژه‌ای مورد توجه قرار داده بود.

در همین رابطه برخی چهره‌های جریان سیاسی خاص نیز به صحنه آمده و در فحوی اینطور ابراز می‌کنند که حمله به سفارت عربستان؛ عاملی برای تضعیف دولت یازدهم و علت اصلی قطع رابطه از سوی عربستان بوده است.

علی تاجرنیا در همین زمینه و در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا با تاکید بر اینکه به نظر می‌رسد برخی از این اقدام‌های خودسرانه برای تضعیف دولت است، اظهار کرده است: هرکس منافع جناحی همچون تضعیف دولت را به منافع ملی ترجیح می‌دهند خائن است.

 

*بدیهیست که هجوم به سفارت یک کشور غیر به هیچ وجه کاری عاقلانه و قانونی نیست و کسی هم نباید و نمی‌تواند از این اقدام اشتباه دفاع کند.

اما در رابطه با اعلام قطع رابطه از سوی عربستان با ایران اسلامی، خوانش و تأمل در چند نکته ضروریست:

 

یکم: تراژدی حمله به سفارتخانه؛ بیش و پیش از آنکه درباره سفارت عربستان صادق باشد درباره سفارت ایران در کشورهای لبنان و یمن صادق است که اولی در توطئه‌ای سعودی و در سال 92 مورد هجوم قرار گرفت و دومی هم به تازگی مورد حمله موشکی عربستان قرار گرفته است.

در حمله به سفارت ایران در لبنان که به اذعان مقامات امنیتی لبنانی، توسط تروریست‌های سعودی صورت گرفت، 23 تن از جمله حجت الاسلام انصاری رایزن فرهنگی ایران به شهادت رسیدند.

این انفجار تروریستی _ سعودی توسط گردان عبدالله عزام، از گروه‌های سَلَفی وابسته به دربار سعودی صورت گرفته بود.

به همین دلایل ساده مشخص است که عربستان سعودی به دنبال آتش‌افروزی و بهانه‌گیری علیه ایران اسلامی بوده است و لذا به هوا برخاستن ستون‌های دود از پنجره‌های سفارت سعودی در تهران نمی‌تواند دلیل اصلی اعلام قطع رابطه باشد!

جالب آنکه فیلیپ گوردن، دستیار ارشد سابق رئیس‌جمهور آمریکا در امور خاورمیانه اخیراً در یک مصاحبه گفته است: به نظر من قطع روابط دیپلماتیک و تنش‌ها تصادفی نبود... آنها(سعودی‌ها) عامدانه این کار را انجام دادند.

 

دوم: در زمینه حمله به سفارت‌ها و در میان بودن پای منافع، می‌توان به رخداد حمله به سفارت آمریکا در کشور لیبی در سال 2012 نیز اشاره کرد.

رخدادی که طی آن سفیر آمریکا و 3 دیپلمات این کشور کشته شدند اما آمریکا حاضر به اعلام قطع رابطه! با لیبی بحران‌زده نشد.

این شاهد ساده که البته از سوی مقتدای سیاسی دربار سعودی و به قول بن‌سلمان از سوی «کشور شماره یک جهان»! رقم خورده است به وضوح نشان می‌دهد که قصدی اولیه در زمینه اعلام قطع رابطه با ایران اسلامی از سوی سعودی‌ها در میان بوده و گرنه حمله به ساختمان سفارت نمی‌تواند عامل اصلی باشد.

(رخداد اشاره شده در لیبی همچنین اثبات می‌کند که بهانه آمریکا برای قطع رابطه با جمهوری اسلامی ایران نیز قصدی از پیش تعیین شده بوده و به تسخیر سفارت توسط دانشجویان مرتبط نبوده است)

 

سوم: از باب کنایه بایستی اشاره کرد که عربستان سعودی برای قطع رابطه با ایران فقط همین اعلام رسمی را کم داشت.

چه اینکه عرب‌های سعودی پیش از این به وزیر خارجه دولت یازدهم نیز اجازه ملاقات نداده بودند، برای وزیر فرهنگ همین دولت روادید حضور در عربستان را صادر نکردند، در قبال دو تبعه ایرانی در فرودگاه جده مرتکب عمل شنیع شدند و هیچ برخورد قضایی درخوری هم با مسببان حادثه نکردند، حدود 500 زائر ایرانی را مظلومانه در منا به شهادت رساندند و هیچگونه پاسخگویی مناسبی را انجام ندادند و...

ایکاش یک نفر در وزارت خارجه دولت یازدهم پیدا می‌شد که قبل از اعلام قطع رابطه از سوی عرب‌ها؛ با توجه به رخدادهای پیش‌گفته وقوع آنرا مورد تفرّس و پیش‌بینی قرار می‌داد...