به گزارش پارس،به نقل از باشگاه خبرنگاراننشست خبری جابر انصاری سخنگوی وزارت‎خارجه دقایقی پیش در محل این وزارتخانه آغاز شد.

 
انصاری درباره رفتارهای منطقه‌ دولتمردان عرب، گفت: عربستان حیات خود را در ایجاد درگیری در منطقه می‌داند، لذا در سالیان اخیر اقداماتی را انجام داده که به افزایش درگیری‌ها منجر شده است.
 
وی با اشاره به اینکه موج تروریستی تکفیری در منطقه مورد حمایت سعودی‌ها قرار دارد، تصریح کرد: تلاش برای تنش آفرینی و تحمیل جنگ به یمن نیز از جمله اقدامات ضد منطقه‌ای است و عربستان منافع و حیات خود را در ادامه این درگیری‌ها می‌داند.
 
سخنگوی وزارتخارجه تاکید کرد: موضوع سفارت اولین اتفاقی نیست که در دنیا پیرامون نمایندگی‎ها رخ می‎دهد. ایران به وظایف خود برای کنترل امواج احساست مردمی عمل می‌کند و بر اساس کنوانسیون‌های بین المللی رفتار می‌کند، اما عربستان از این موضوع برای افزایش تنش استفاده کرده است. معتقدیم جامعه بین‌الملل اجازه این سیاست را نخواهد داد.
 
وی با تاکید بر اینکه نباید مسایل مختلف منطقه‌ای را با یکدیگر مخلوط کرد، اظهارداشت: آخرین مواضع ترکیه حفظ رابطه همسایگی بین ایران و ترکیه است و آنچه برای ایران اهمیت دارد این است که دولت‌های اسلامی با اتخاذ سیاست‌های درست و منطقی با وجود جریان تروریستی در سطح منطقه و جهان اجازه گسترش آن را ندهند. 
 
انصاری تصریح کرد: روابط ایران و ترکیه در چارچوب خود دنبال خواهد شد.
 
سخنگوی سیاست خارجی ارتباط با اپوزیسیون‎ها و گروه‎های غیرقانونی و تروریستی را مشمول قوانین بین‌الملل دانست و عنوان کرد: در برخی کشورها مانند عربستان باید گفت نظام آنها متکی بر حاکمیت افراد و بدون قانون مشخص است.
 
وی اضافه کرد: برخورد و سرکوب با گروه‌های مختلف در عربستان اعمال می‌شود، لذا نقض گسترده حقوق بشر سیاست عقیمی است که نه فقط نتیجه بخش برای عاملان نخواهد بود، بلکه منجر به نقض خود عاملان خواهد شد.
 
انصاری پیرامون دستگیری شیخ زکزاکی از سوی پلیس نیجریه گفت: مجموعه حوادث منطقه در امتداد سیاست بحران آفرینی پیش می‌رود که از سوی برخی کانون‌های منطقه‌ای برای تشدید تنش‌ها و سیاست‌های فرقه‌گرایی پیگیری می‌شود.
 
وی اظهارد امیدواری که با هوشیاری منطقه و جهان اجازه موفقیت برخی کانون‌های تروریستی منطقه‌ای داده نشود و موضوع شیخ زکزاکی از مجاری دیپلماتیک در حال پیگیری است.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماتیک با بیان اینکه دولت ایران و وزارتخارجه متعهد به تعهدات خود در حفظ امنیت دیپلماتیک و مکان‌های آنها هست، خاطرنشان کرد: نهادهای ذی‌ربط تدابیر لازم را برای کنترل حادثه اتفاق افتاده و برخورد با متخلفان اعمال کرده است و اقدام دولت عربستان هنگامی اتفاق افتاده که همه امور تحت کنترل بوده و هیچ تهدیدی متوجه دیپلمات‌ها نبوده است.
 
انصاری همچنین پیرامون اجلاس نیویورک در مورد سوریه نیز بیان داشت: رایزنی‌ها بین کشورهای عضو کارگروه ویژه در جریان است. ایران در تهیه لیست گروه‎های تروریستی و سایر امور در حال رایزنی‌های دیپلماتیک است. امیدواریم این کارگروه به وظایف خود عمل کند. چرا که در مسیر مهار بحران سوریه می‌تواند نتیجه بخش باشد.
 
سخنگوی وزارتخارجه با تاکید بر اینکه دولت عربستان به دلیل اینکه احساس می‌کند متهم درجه یک در حمایت از تروریست‌ها است و این امر منجر به انزوای آنها شده، فشارهایی بر برخی دولت‌ها وارد می‌کند، تصریح کرد: ایران سیاست آشکار و شفافی در تعامل با کشورها دنبال می‌کند و از سطح روابط عالی برخوردار است. امیدواریم با اتخاذ سیاست درست از سوی کشورهای منطقه، بحران آفرینی عربستان اجازه فعالیت نداشته باشد. 
 
وی با تاکید بر اینکه دیروز دکتر ظریف با تعدادی از وزرای کشورهای عربی و دبیرکل سازمان ملل و خانم موگرینی تماس‌هایی داشته است، گفت: اینکه عربستان قصد پیگیری اتفاق اخیر را دارد، یعنی تلاش می‌کند اقدامات غیرمنطقی خود را پوشش دهد .ایران بر اساس کنوانسیون‎های بین المللی به وظایف خود برای حفظ اماکن دیپلماتیک عمل کرده و برخورد صریح با متخلفان داشته است.
 
انصاری اظهارداشت: دیپلمات‎های ایران 48 ساعت فرصت داشتند برای خروج از عربستان، اما هنوز هستند. تدابیر لازم در حال اتخاذ است تا روند محترمانه برای خروج آنها فراهم شود.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به اینکه پرونده فاجعه منا همچنان مفتوح است، گفت: عربستان در مسیر این سیاست‌های خود بحران‌های جدیدی را خلق می‌کند و این در حالی است که ایران در وضعیتی همراه با استقرار و ثبات در حال تعامل با این کشور است.