به گزارش پارس به نقل از فارسحشمت‌الله فلاحت‌پیشه عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی پیرامون قوانین جدید وضع شده در آمریکا و نقض برجام بواسطه این قوانین، اظهار داشت: کمیته نظارت بر اجرای برجام که در شورای عالی امنیت ملی تشکیل شده است، باید براساس اصول 9گانه رهبری روند اجرای برجام را بررسی کند.

وی افزود: این کمیته در صورت مشاهده نقض برجام می‌تواند با ساز و کاری که در خود برجام وجود دارد اقدام به توقف اجرای برجام کند. نباید برجام را تمام شده دانست.

نماینده دوره‌های هفتم و هشتم مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رویکرد بعد از برجام آمریکا بسیار خطرناک‌تر از قبل آن است، گفت: رویکردی که آمریکا در ادامه در قبال ایران خواهد داشت، این است که تحریم‌ها را بصورت قطره چکانی اعمال کند و اموال بلوکه شده ایران را به ما برنگرداند.

فلاحت‌پیشه تصریح کرد: آمریکا بعد از چالش سیاسی به دنبال چالش حقوقی با ایران است و هدف از این چالش هم کیسه دوختن برای اموال ایران در خارج از کشور است. در همین راستا مشاهده می‌کنیم که آمریکا دارد برای اموال بلوکه شده ما احکام قضایی کذایی صادر می‌کند که البته این موضوع نیز قابل پیش‌بینی بود.

استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: در این بین انفعال دولت و مجلس تعجب آور است. آمریکا با دلایل کذایی احکامی صادر می‌کند که اموال بلوکه شده یاران را مصادره کند. این درحالی است که ما سه قانون در این خصوص داریم که متأسفانه اجرا نمی‌شود.

وی ادامه داد: از جمله این قوانین «الزام دولت به پیگیری حقوق ایرانیان قربانی ترور»، «الزام دولت به احقاق حقوق ایرانیان قربانی جنگ‌های شیمیایی» و الزام دولت به احقاق حقوق ایرانیان قربانی نقض حقوق بشر» است. آمریکا در عراق و سوریه و افغانستان ایرانیان را قربانی نقض حقوق بشر خودش کرده است.

فلاحت‌پیشه اضافه کرد: اگر دولت همین قوانین را دنبال کند دست برتر را در حوزه سیاسی خواهد داشت. اما متأسفانه دولت ما در این حوزه منفعل عمل می‌کند.

نماینده دوره‌های هفتم و هشتم مجلس شورای اسلامی با اشاره به نامه کری به ظریف درخصوص قانون محدودیت اعطای ویزا، اظهار داشت: این نامه هیچ ضمانت حقوقی و عملی برای پایبندی آمریکا به برجام ندارد. قانونی که در کنگره تصویب می‌شود ضمانت اجرایی دارد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در پایان خاطرنشان کرد: قرار نیست که برجام تنها یکسال اجرا شود. اگر دولت کنونی آمریکا در آینده کنار برود، آیا می‌شود به نامه منسوخ شده کری استناد کرد؟ قطعا این نامه فاقد وجاهت عملی است. قانون جدید آمریکا در محدودیت اعطای ویزا به کسانی که به ایران سفر می‌کنند ایجاد دست‌انداز برای ورود سرمایه‌گذاران به ایران است.