به گزارش پارس به نقل از فارس، علیرضا خسروی نماینده مردم سمنان در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز یکشنبه پارلمان، در مخالفت با کلیات طرح سنجش و پذیرش دانشجو در مقطع تحصیلات تکمیلی، گفت: ابتدا از کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در خصوص زحماتی که در رابطه با طرح مذکور متحمل شدند تشکر می‌کنم اما باید توجه داشت این طرح آنقدر شفاف نیست که بتواند همه مشکلات را حل کند.

وی اضافه کرد: مشکل کشور موضوع آمایش در تمامی حوزه‌ها است به طور مثال مشکلی که اخیرا در خصوص سیب زمینی در حوزه کشاورزی پیش آمد یا موضوع دور بودن محلی که خوراک پتروشیمی‌ها قرار دارد با صنایع پتروشیمی به موضوع کم توجهی به آمایش ارتباط دارد.

«در طرح پذیرش سنجش دانشجو نحوه جذب بسیار مهم است اما بهتر نبود که موضوعاتی مانند ادغام وزارتخانه های علوم و بهداشت شفاف می شد؟ آیا بهتر نبود وضعیت تحصیلات تکمیلی در دانشگاه های پیام نور و آزاد مشخص می شد؟ آیا بهتر نبود که به مسئله بورسیه ها پرداخته می شد و ظلمی که به آنها شد؟ همچنین آیا نباید از دانشگاه هایی که فارغ التحصیلانشان به سر کار نمی روند سوال پرسیده شود؟»

خسروی با بیان اینکه طرح پذیرش دانشجو در تحصیلات تکمیلی نقاط قوتی مانند ساماندهی مصاحبه و متمرکز شدن را داشت، گفت: طرح بار مالی خاصی ایجاد نمی کرد بلکه به نوعی باعث وحدت رویه پذیرش دانشجو در دانشگاه های کشور می شد.

نماینده مردم سمنان در مجلس همچنین خاطرنشان کرد: نظر مرکز پژوهش ها در خصوص طرح مذکور بر این اساس بود که اصلاحاتی صورت گیرد و نکته دیگر اینکه برخی ها عنوان می کنند این طرح باعث دولتی شدن بیشتر می شود اما باید توجه کرد که این طرح با لحاظ برخی از توصیه ها و پیشنهادات می تواند تصویب شود.

حسینعلی شهریاری نماینده مردم زاهدان در مجلس در مخالفت با کلیات طرح یک فوریتی سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور، اظهار داشت: تعداد داوطلبان دکتری و پیام نور 4.5 درصد و برای کارشناسی ارشد 22.5 درصد است از این رو بیش از این برای پذیرش دانشجو جوابگو نیستیم.

وی افزود: از این رو بسیاری از داوطلبان تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی به کشورهایی مانند مالزی و اندونزی سفر می کنند که در پی آن وزارت علوم ناچار است هر سال آزمونی برای تأیید مدارک آنها برگزار کند.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در پایان خاطرنشان کرد: از این رو این طرح با پارادوکس‌هایی روبرو است که لازم است برای توازن و تعادل در پذیرش دانشجو تغییراتی در آن لحاظ شود.