به گزارش پارس به نقل از ایسنا محمد فرهادی در حاشیه نخستین گردهمایی ملی خیرین آموزش عالی و در جمع خبرنگاران، فزود: از این 600 رشته، تاکنون فرآیند بازبینی 300 رشته از این تعداد انجام شده است.

وی ادامه داد: 300 رشته مربوط به علوم انسانی است که از طریق شورای تحول علوم انسانی در حال بررسی و بازبینی است و 300 رشته دیگر به رشته‌های غیر علوم انسانی مربوط است.

فرهادی با بیان اینکه در حال حاضر ساماندهی آموزش عالی در حوزه رشته‌ها و ظرفیت‌های دانشگاهی در حال بررسی است، گفت: این فرآیند از اوایل کار این دولت آغاز شده و امیدواریم تا پایان امسال به نتیجه برسد.

فرهادی در خصوص تعیین ظرفیت‌ها و بازنگری در میزان پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها، عنوان کرد: ظرفیت‌ها در مقاطع تحصیلی مختلف در دانشگاه‌های دولتی و غیر دولتی تعیین شده که برای مقطع کارشناسی ارشد این ظرفیت 20 دانشجو و برای دکتری هفت دانشجو است.

وزیر علوم در مورد تاسیس رشته‌های جدید و دانشگاه‌ها، افزود: این اقدام به شرط داشتن شرایط حداقلی مانند امکانات فیزیکی و بهره‌مندی از اساتید محقق می‌شود با این حال تعدادی از رشته‌های جدید به تائید شورای گسترش آموزش عالی رسیده و پذیرش در تعدادی دیگر نیز متوقف شده است، تاکنون 160 رشته متوقف شده و از امسال این ظرفیت اعمال خواهد شد. البته این مساله پیش از این هم وجود داشت اما رعایت نمی‌شد.

وی در مورد پذیرش دانشجو در دانشگاه آزاد، عنوان کرد: در حال حاضر یکی از راهکارهای ما این است که دانشگاه آزاد در برخی از رشته‌ها امکانات خود را ارتقاء دهد همچنین این دانشگاه برخی از دانشجویان خود را به رشته های دیگر منتقل کند.

پاسخ وزیر علوم به برخی انتقادات از کمیته انتخاب روسای دانشگاهها

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به بررسی تخلفات و تقلب‌های پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی، تصریح کرد: بحث سرقت علمی و تخلفات پژوهشی در دانشگاه‌ها از طریق ضوابط و مقررات هیات علمی یا قوانین انضباطی دانشجویان صورت می‌گیرد که آئین‌نامه آن نیز آماده شده و ابلاغ خواهد شد.

محمد فرهادی در حاشیه بازدید از حوزه برگزاری کنکور سراسری سال 94 در دانشگاه فردوسی، عنوان کرد: متاسفانه در خصوص تخلفات علمی که خارج از محیط دانشگاهی صورت می‌گرفت قانونی وجود نداشت و به همین جهت در وزارت‌خانه لایحه‌ای تنظیم کردیم که از طریق دولت به مجلس ابلاغ خواهد شد.

وی ادامه داد:‌ امروز ممکن است هر فروشگاهی که خدمات کپی و زیراکس را ارائه می‌دهد، تخلف کند؛ این مساله به دلیل اینکه تعداد دانشجویان دوره های تحصیلات تکمیلی زیاد هستند، وجود دارد.

وزیر علوم گفت: ما به این منظور لایحه‌ای تنظیم کردیم، علاوه بر این، یکی دیگر از راه‌های جلوگیری از تخلف در پایان‌نامه‌ها ثبت آن در یک سایت مشخص است.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به برخی از انتقادات به کمیته شکل گرفته در شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص تعیین روسای دانشگاه‌ها، عنوان کرد: این مسئله را شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب کرده که مانند سایر مصوبات آن است.

وی ادامه داد: براساس این مصوبات اگر برای انتخاب رئیس یک دانشگاه در این کمیته اجماع صورت گیرد آن اجماع به شورا ابلاغ شده و با حکم وزیر رئیس دانشگاه منصوب می‌شوند و عدم اجماع مسئله در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی بررسی خواهد شد.

در حاشیه این بازدید یکی از اولیای شرکت‌کنندگان در کنکور با کلایه از سهمیه‌های دانشجویان ایثارگر، عنوان کرد: ما نمی‌توانیم قانون را تغییر دهیم با این حال ظرفیت پذیرش دانشجو در حال حاضر به قدری زیاد است که تمام متقاضیان می‌توانند به دانشگاه بروند.