به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران، معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و عضو تیم مذاکره کننده هسته ای گفت: ما به تهدیدات آمریکا توجه نمی کنیم.

«مجید تخت روانچی» در گفتگو با شبکه پرس تی وی تاکید کرد جمهوری اسلامی ایران توجهی به تهدیدهای آمریکا نمی کند. خبرنگار پرس تی وی پرسید ما درباره توافق هسته ای با پنج به علاوه یک صحبت می کنیم.شما فکر می کنید اگر ایران و پنج به علاوه یک به توافق نمی رسیدند،چه اتفاقی می افتاد؟

دکتر مجید تخت روانچی گفت: نخست من باید بگویم که ایران عضو معاهده منع گسترش و عضو فعال آن است. ایران علاقه مند به استفاده از انرژی هسته ای برای مقاصد صلح آمیز است و ما به مانند هر عضو دیگر ان پی تی این حق را داریم تا به نحو احسن از این معاهده برای دستیابی به آنچه حق ما است،استفاده کنیم و آن دسترسی داشتن به فناوری صلح آمیز هسته ای است.

این سیاست دولت ایران بوده است و ما سالها با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کرده ایم . ما براساس آنچه در زمینه معاهده(منع گسترش) و اساسنامه آژانس بین المللی انرژی اتمی توافق کرده ایم و توافقی که با آژانس بین المللی انرژی اتمی برای اجرای مناسب معاهده منع گسترش داشتیم، براساس این اسناد به تعهدات خود در زمینه انرژی صلح آمیز هسته ای عمل کردیم.

همانطور که می دانید تقریبا چهارده یا پانزده سال است که ایران به خطا کاری متهم شده است که ما معتقدیم در حقیقت این اتهام بی اساس است البته قصورهایی در گذشته وجود داشته است اما هیچ مدرکی وجود ندارد که بگوید ایران مسیر فعالیت های خود در زمینه انرژی هسته ای را از صلح آمیز به غیر صلح آمیز منحرف کرده است.

همانطور که گفتم از چهارده یا پانزده سال پیش، ما تلاش کرده ایم به افکار عمومی در سراسر جهان نشان دهیم که ایران فقط به استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای تمایل دارد. ما از سالهای دو هزار و سه تا دو هزار و پنج با سه کشور اروپایی تعامل داشتیم تا حسن نیت خود را نشان دهیم و ثابت کنیم که ایران هیچ تخلفی انجام نداده است و ما طی این دو سال، بیش از دو سال، به صورت داوطلبانه پذیرفتیم فعالیت های صلح آمیز خود را تعلیق کنیم و سپس متوجه شدیم که دولت وقت آمریکا تلاش می کند روندی را که ما در آن تعامل داشتیم، منحرف کند و ما چاره ای جز دور شدن از آن روند نداشتیم و زمانی که ما متوجه شدیم طرف گفتگوی ما از سوی دولت بوش برای منحرف کردن روند و دست نیافتن به چیزی که مورد قبول دو طرف باشد، تحت فشار است، چاره ای جز از سرگیری فعالیت های صلح آمیز خود نداشتیم.

وی تاکید کرد: ما هرگز به رفتن به مسیر تسلیحات هسته ای فکر نکردیم و همانطور که شما می توانید در اسناد مختلفی که آژانس بین المللی انرژی اتمی ارائه کرده است، ببینید، هیچ چیز وجود ندارد که ثابت کند ایران در فعالیت صلح آمیز خود کار اشتباهی انجام داده باشد. این مقدمه ای برای حرف هایی است که قرار است امروز درباره آن صحبت کنیم.

اگر ما مذاکره و توافق نداشتیم نیز می خواستیم به جهان نشان دهیم که ایران به فعالیت های صلح آمیز هسته ای پایبند است. سیاست دولت جدید تعامل با دیگران و تعامل مسالمت آمیز و سازنده با کشورهای دیگر است که این شامل رویکرد ما در این موضوع ، پرونده هسته ای نیز می شود. بنابراین از شروع این دولت، ما خیلی آماده یافتن راه حل مسالمت آمیز برای این مشکل بودیم.

ما می خواستیم نشان دهیم که ایران فقط به فعالیت های صلح آمیز هسته ای علاقه مند است و همزمان می خواستیم وارد روندی شویم که در آن در حالی که حسن نیت خود را برای تمایل به داشتن فعالیت صلح آمیز هسته ای نشان می دهیم،همزمان تلاش کنیم از دست تحریم ها رها شویم که به صورت غیرقانونی بر ایران تحمیل شد.

ما براساس حقوق بین الملل این تحریم ها را ناعادلانه و غیرقانونی می دانیم. بنابراین این روندی بود که در یک مسیر آن، تحریم ها برداشته خواهد شد ودر مسیر دیگر،ما برای دیگران هر چیزی را که برای اثبات صلح آمیز بودن فعالیت های ما به آن نیاز دارند،فراهم می کنیم. بنابراین، این وضع برد- برد بود که ما در آن تلاش کنیم نشان دهیم فعالیت های ما صلح آمیز است و همزمان بخواهیم همه تحریم های اعمال شده علیه ایران برداشته شود.

به پرسش شما بر می گردم. اگر این مذاکرات نبود،ما به همین روند تعامل با دیگران و ادامه فعالیت صلح آمیز هسته ای ادامه می دادیم.

مجری پرس تی وی پرسید آمریکایی ها در همه مذاکرات گزینه نظامی را بر روی میز قرار می دادند. آیا فکر می کنید آنها در صورت نرسیدن به توافق تهدید خود را عملی می کردند؟

تخت روانچی گفت: من فکر می کنم این نوع لفاظی ها متعلق به گذشته است. منظورم این است که در این قرن بیست و یکم شما نمی توانید بپذیرید که این نوع لفاظی ها واقعی باشد. ما معتقدیم همه اینها شعارهای توخالی بودند و ما توجه زیادی به آن نکردیم وحتی امروز نیز به این شعارها توجه نمی کنیم. قطعا به خاطر این لفاظی ها نبود که ایران حرکت به سمت جلو و شروع مذاکرات را پذیرفت. درحقیقت همانطور که گفتم سیاست دولت بر این بود که به سراسر جهان نشان دهد که ما بسیار شفاف هستیم و برنامه بسیار روشن و شفافی داریم که منحصرا مربوط به فعالیت های صلح آمیز هسته ای است و این دلیل اصلی بود که ما خواستیم این روند را شروع کنیم و آن را به پایان ببریم.

این ایران نبود که تغییر مسیر داد بلکه آمریکا بود که تغییر مسیر داد. آنها باید به همه بگویند که چرا در ابتدا برای ملحق شدن به مذاکرات سرسختی نشان دادند و چرا دولت وقت آمریکا در سال دوهزار و پنج بیشترین تلاش را کرد تا آن روند را از بین ببرد و چرا بعدا به مذاکرات ملحق شدند. بنابراین این پرسشی است که باید از آمریکایی ها پرسیده شود.

مجری پرس تی وی پرسید اجازه دهید درباره اجرای مناسب صحبت کنیم. ما اکنون یک توافق داریم. آیا فکر می کنید یا انتظار دارید چالشی در روند اجرای این توافق وجود داشته باشد؟
تخت روانچی گفت: قبل از این که به پرسش شما پاسخ دهم باید ازآنجایی که شما گفتید یک توافق داریم بگویم که بله ما اکنون یک توافق داریم اما اجرای آن هنوز شروع نشده است. آنچه ما باید در حال حاضر انجام دهیم این است که بر روی آنچه باید قبل از رسیدن به روز اجرا انجام دهیم،تمرکز کنیم. در حال حاضر، تمرکز ما بر روی بستن پرونده ابعاد نظامی احتمالی است.

فعالیت هایی که مربوط به گذشته است. ما با مدیر کل آژانس بین المللی در ماه ژوئیه توافقی امضاء کردیم. دکتر صالحی توافقی با آقای آمانو امضاء کرد و با یک برنامه موافقت شد تا همه مسائل با آژانس بین المللی انرژی اتمی در زمینه ابعاد نظامی احتمالی تا اول دسامبر که تا چند روز دیگر است،خاتمه یابد و سپس همه مسائل با شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی خاتمه خواهد یافت. بنابراین تمام پرونده مربوط به ابعاد نظامی احتمالی بسته خواهد شد.

ما امیدواریم همه مسائل مربوط به این روند به خوبی پیش برود تا وقتی که ما به پانزدهم دسامبر رسیدیم، این موضوع به خوبی و خوشی بسته شود. بنابراین زمانی که این اتفاق افتد که امید ما نیز بر این است زیرا ما در حال همکاری بسیار نزدیک با آژانس بین المللی انرژی اتمی هستیم و آنها به اینجا (ایران) می آیند و بازدید ها و تماس با افراد مختلف در تهران را انجام می دهند و اکنون آنها در مرحله نهایی ارائه آن گزارش که قرار است همانطور که گفتم در اول دسامبر منتشر شود، قرار دارند بنابراین زمانی که این پرونده در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی هسته ای بسته شود، کارهای کمی است که ایران آنها را شروع خواهد کرد که یکی از آنها مربوط به اراک است.

همانطور که می دانید یکی از اقدامات برچیدن محفظه قلب راکتور اراک است. مورد دیگر ذخایر است که قرار است انتقال یابد و ما در عوض کیک زرد دریافت خواهیم کرد. بنابراین پانزده دسامبر روز بزرگی است و ما امیدواریم این کار براساس برنامه ای که با آن موافقت کردیم،خاتمه یابد. درباره چالش ها باید بگویم پس از آن که ما این کار را انجام دادیم، چالش اصلی نحوه اجرای این توافق است. در مورد ایران ، ما صد درصد مطمئن هستیم که بر سر آنچه توافق کردیم، خواهیم بود.

ما متعهد هستیم آنچه را توافق کردیم، انجام دهیم و همانطور که گفتم ما هیچ مشکلی در اجرای مناسب برنامه جامع اقدام مشترک نداریم اما امیدواریم برای طرف دیگر نیز چنین باشد و آن مربوط به برداشتن تحریم ها است. همانطور که ما همواره گفتیم و رهبر معظم در نامه نه نکته ای خود به رئیس جمهور گفته اند، ما نمی توانیم هیچ چیزی کمتر از برداشتن تحریم ها اعم از تحریم هایی که در شورای امنیت سازمان ملل متحد تصویب شد یا تحریم های اتحادیه اروپا یا آمریکا را بپذیریم.

بنابراین ما می خواهیم در روز اجرا همه تحریم های اقتصادی برداشته شود. بنابراین،این مسئله مهمی است و من نمی خواهم اسم آن را چالش بگذارم اما آنچه می خواهم در اینجا تاکید کنم این است که ما می خواهیم این تحریم ها از روز اجرا برداشته شوند.

چالش دیگری که می تواند بعدا به وجود بیاید، فشار کسانی است که رضایت از این برنامه جامع اقدام مشترک ندارند و ممکن است تلاش کنند اروپایی ها یا آمریکایی ها به تعهدات خود عمل نکنند و این چالشی است که باید همه طرف های گفتگو اعم از آمریکایی ها یا اروپایی ها جدی بگیرند.

بنابراین اینها مسائلی هستند که باید در ذهن داشته باشیم و ما قطعا این موارد را از نزدیک دنبال می کنیم و می خواهیم اطمینان یابیم که همه چیز به خوبی پیش می رود و این تحریم ها آن طور که آنها وعده دادند که این کار را انجام می دهند، خاتمه می یابد.

مجری پرس تی وی پرسید اجازه دهید درباره سیاست داخلی نیز صحبت کنیم. شما منتقدانی دارید و مخالفان برنامه جامع اقدام مشترک می گویند ما در برابر پنج به علاوه یک تسلیم شدیم و می توانستیم امتیاز بیشتری بگیریم. شما برای این منتقدان و مخالفان این توافق چه حرفی برای گفتن دارید؟

تخت روانچی گفت: نخست این که ما درباره یک توافق حرف می زنیم. ما درباره رفتن و خریدن چیزی حرف نمی زنیم. در هر توافقی چیزی داده و گرفته می شود. آنچه مهم است این است که زمانی که شما وارد چنین توافقی می شوید،اصول و خطوط قرمز خود را وجه مصالحه قرار نمی دهید و این مهم است. زمانی که به خطوط قرمز و اصول شما احترام گذاشته شود، سپس شما می توانید بگویید که این توافق برای ما سودمند است و برای طرف مقابل نیز به همین صورت است.

شما نمی توانید انتظار داشته باشید که در توافق بیش از طرف مقابل خود بگیرید. در مورد ما، ما معتقدیم آنچه ما بدست آوردیم، ما نمی گوییم که این توافق بی عیب ونقص است و نمی گوییم که نمی توانست بهتر شود و نمی گوییم توافق بهتری می توانست بدست آید بلکه می گوییم که این توافقی است که در آن به اصول و خطوط قرمز ما احترام گذاشته شد و توافقی است که براساس توافق دو طرف انجام شد. ما این حرف را که این توافق تسلیم است نمی پذیریم، من نمی خواهم به جزییات برنامه جامع اقدام مشترک اشاره کنم اما می گوییم در این توافق به مسائلی که اهمیت زیادی برای ما داشت،احترام گذاشته شد.

حق غنی سازی، حق ایران براساس معاهده منع گسترش، حق تحقیق و توسعه براساس برنامه ای که ما برای خود تعیین کردیم،برداشتن تحریم ها ، همه این عناصر بخشی از این بسته بود که نمی توانیم آن را تسلیم یا توافق بسیار بد بنامیم. به قضاوت ما این توافق خوبی است و مقامات ارشد کشور از همان آغاز در صحنه بودند و ما از همان روز اول مذاکرات، دستور العمل ها را از مقامات ارشد در دولت می گرفتیم و فکر می کنیم این برای کل کشور می تواند توافق خوبی باشد.

فقط به منتقدان خارج از کشور نگاه کنید. صهیونیست ها بسیار منتقد این توافق بودند.این خود نشان می دهد اگر این توافق بدی بود چرا آنها منتقد بودند. بنابراین این توافق بدی نیست،این توافق بی عیب و نقص نیست اما ما با توجه به خطوط قرمز مان آن را برای کشور خوب می دانیم.