به گزارش پارس،به نقل از فارسحسین رویوران کارشناس مسائل خاورمیانه ، با اشاره به جنایت تروریستی داعش در فرانسه و رسیدن موج تروریستی به کشورهای غربی، اظهار داشت: داعش ساخته و مولود غرب است همانطور که القاعده مولود غرب است و تفاوت بین القاعده و داعش نشان می‌دهد که آنها بر اساس نیاز غرب حرکت می‌کنند.

رویوران با اشاره به تفاوت‌های داعش و القاعده تصریح کرد: القاعده اولویت‌های تضاد خود را با کفر جهانی و بیرون تعریف می‌کند در حالی که داعش اولویت خود را درونی و با اقلیت‌ها به ویژه شیعه تعریف می‌کند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه بر همین اساس افزود: این تفاوت‌ها نشان می‌دهد که گروه‌های تروریستی بر اساس نیاز روز آمریکا حرکت می‌کنند.

وی با بیان اینکه غرب تصور کرد ایجاد این گروه‌های تروریستی می‌تواند به صورت ابزار کنترل شده در اختیار غرب قرار گیرد و منافع جبهه مقاومت را صرفاً تهدید کند، گفت: تجربه نشان داد که این گونه نیست و ما دیدیم که این ناامنی‌ها به ترکیه و عربستان و لیبی و مصر سرایت کرد و اکنون به اروپا رسیده است.

رویوران با بیان اینکه در قضیه اخیر تروریستی فرانسه اروپا تحت فشار دو متغیر قرار دارد خاطرنشان کرد: متغیر اول موضوع آوارگان است که اروپا را دچار اختلاف کرده و برخی کشورها حاضر به پذیرش آنها نیستند و متغیر دوم ورود تروریست‌ها به اروپاست.

این کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: تروریست‌های داعش به دلیل نوع تربیت خود در سوریه بعد از اینکه ضرباتی از هوا و زمین به آنها وارد شد به ترکیه گریخته و سپس به کشورهای خود بازگشتند و موج ناامنی به اروپا رسید.

وی با بیان اینکه این ناامنی اروپا را از آ‌مریکا جدا کرده است، اظهار داشت: اروپا احساس می‌کند تحت فشار مهاجرین و تروریست‌ها قرار دارد در حالی که آمریکا تحت این فشارها نیست لذا این شرایط جدید اروپا را از آمریکا جدا کرده است.

رویوران خاطرنشان کرد: بنابراین ما دیدیم که اولاند رئیس جمهور فرانسه خواستار شکل‌گیری ائتلاف روسیه، ایران، فرانسه و آمریکا شد در حالی که قبلاً غربی‌ها حضور ایران و روسیه را قبول نداشتند.