به گزارش پارس به نقل از خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه گاردین، امشب شواهد تازه ای از اطلاع سرویس های جاسوسی آمریکا و انگلیس از عدم وجود تسلیحات فعال کشتار جمعی در عراق، افشا شد. اطلاعات جدید نشان می دهد که وزارت خارجه و رئیس دستگاه اطلاعاتی رژیم « صدام حسین» از چند ماه قبل از حمله آمریکا و انگلیس به عراق، از طریق کانال های محرمانه به سیا و ام ای ۶ اطلاع داده بودند که این کشور هیچ سلاح فعال کشتار جمعی ندارد.

این در حالی است که « تونی بلر» نخست وزیر وقت پیش از حمله به عراق به پارلمان انگلیس گفته بود که مدارک اطلاعاتی نشان می دهد که عراق برنامه هسته ای، شیمیایی و تسلیحاتی « فعال» ، « رو به رشد» و « جاری» دارد.

در برنامه « پانوراما» که قرار است امشب از شبکه بی بی سی پخش شود، توضیح داده می شود که « ناجی صبری» آخرین وزیر خارجه صدام توسط رابطی به نماینده سیا در پاریس گفته بود که عراق تقریبا هیچ سلاح کشتار جمعی ندارد.

البته صبری در واکنش به این، بیانیه ای صادر کرده و روایت شبکه بی بی سی را « کاملا ساختگی» توصیف کرده است.

با این وجود شبکه بی بی سی گزارش داده است که سه ماه پیش از این جنگ عراق، یک افسر ام آی۶ با « طاهر حبوش التکریتی» رئیس دستگاه اطلاعاتی صدام حسین دیدار کرده است. حبوش هم در این دیدار گفته است که عراق هیچ سلاح کشتار جمعی ندارد. این دیدار در امان پایتخت اردن و تنها چند روز پیش از آن انجام شده که دولت انگلیس گزارش سپتامبر ۲۰۰۲ خود را در مورد تسلیحات کشتار جمعی عراق منتشر کرد. گزارشی که اکنون کاملا بی اعتبار شده است.

بی بی سی اعلام کرده است که « تونی بلر» به بهانه « مشغله زیاد» حاضر به مصاحبه با برنامه « پانوراما» و اظهارنظر در این مورد نشده است.