به گزارش پارس به نقل از فارس، « یحیی ابو زکریا» ، نویسنده و اندیشمند الجزایری تاکید می کند، تمام علما و فقهای جهان اسلام از هر طایفه و مکتبی بر این نکته توافق نظر دارند که خشونت پدیده ای است که جوامع و تمدن ها را به نابودی می کشاند، به همین دلیل از بعد عقلی و منطقی امری مردود و غیر مقبول است.

در این میان گروه های تروریستی و مسلحی که در الجزایر فعالیت می کنند از این امر مستثنی نیستند و هیچ گاه این گروه ها نتوانسته اند، در میان مردم جایگاه و پایگاهی پیدا کنند. به خصوص آنکه مشاهده می شود، مهمترین دیدگاه فکری حاکم بر این جماعت ها دیدگاه ها و اندیشه های جهادی تکفیری است.

مهمترین خصوصیات گروه های تروریستی الجزایری

مهمترین خصوصیات و ویژگی های این جماعت ها و گروه ها را در موارد زیر ملاحظه کرد:

- منتسب بودن به اقشار پست و پایین جامعه

- فقر فرهنگی

- نبود فرهنگ گفت وگو و مناقشه و روشنگری

- برداشت های خاص از دین اسلام بر اساس دیدگاه ها و باورهای خود

- تکیه بر اصل قتل، کشتار و تحریف مفهوم جهاد و محدود کردن آن در کشتار غیر نظامیان و بی گناهان و نیروهای نظامی حکومتی

این دیدگاه ها و برداشت ها به ویژه برداشت نادرست و اشتباه از اسلام و فتواهای وارداتی از کشورهای دیگر از جمله عربستان سعودی موجب شد تا استراتژی و تاکتیک و معادله خطرناکی در این جماعت ها شکل گیرد که در « تضعیف دولت کنونی الجزایر و متهم کردن آن به سکولاریزم و تلاش برای تشکیل دولتی اسلامی مورد نظر آنها» ، در میان این جماعت ها شکل گیرد.

آغاز مبارزه با دولت مرکزی

این امر سرآغاز درگیری آنها با دولت مرکزی در الجزایر را تشکیل داد. به همین منظور این جماعت ها دولت الجزایر را دولتی کافر اعلام کردند که به هر طریق ممکن باید موجبات براندازی آن را فراهم کرد و این اقدام را واجب شرعی و دینی قلمداد کردند تا پس از آن وارد جنگ رو در رو با ارتش الجزایر شوند، در حالی که در این نبرد تنها نظامیان کشته نمی شدند، بلکه این خون غیر نظامیان و شهروندان بی گناه الجزایری بود که بر زمین ریخته می شد.

در این مرحله ارتباط گروه ها و جماعت های مسلح و تروریستی تکفیری در الجزایر با خارج که اکثرا گروه های وابسته به القاعده بودند تا شکاف بین آنها و مردم بیش از پیش افزایش یابد و به این ترتیب زمینه حضور سازمان تروریستی القاعده را در الجزایر فراهم کنند.

گروه های تروریستی الجزایری و وابستگی به رژیم سعودی

به طورکلی باید گفت که گروه های تروریستی کنونی که در الجزایر فعالیت می کنند، دستورات و اوامر خود را از خارج دریافت می کنند که مهمترین کشور در این عرصه کشور عربستان سعودی است و اطلاعات موجود به دست آمده براساس اظهارات « ریاض الصیداوی» ، مدیر اندیشکده الوطن العربی که مقر آن در ژنو است، مسئولیت پرونده القاعده در الجزایر را شاهزاده « مقرن بن عبد العزیز» و وزارت کشور عربستان سعودی برعهده دارند و در این میان شبکه تلویزیونی سعودی « اوربیت» به مدیریت « عمرو ادیب» نقش بسزایی ایفا کرد.

دشمنی و خصومت عربستان سعودی با الجزایر ریشه در سال های استقلال الجزایر دارد تا اینکه دشمنی و خصومت جدید آنها به سال ۲۰۰۶ می رسد، هنگامی که حزب الله توانست بر دشمن صهیونیستی به پیروزی برسد و در حالی که در جهان عرب همه این پیروزی را گرامی داشتند، عربستان سعودی که مواضعش در قبال حزب الله و رژیم صهیونیستی آشکار و عیان بود، از این پیروزی ناخرسند بود، این امر موجب شد تا « عبدو عبد القادر» ، جوان کاریکاتوریست الجزایری تصویری از یک صهیونیست در حال توهین به ملک عبد الله پادشاه سعودی را ترسیم کرد.

این نقاشی اعتراض سفارت عربستان سعودی در الجزایر را برانگیخت تا به دنبال آن فتواهای علمای وهابی سعودی منتشر شود. در حالی که کاریکاتورهای انتقادی عبدو عبد القادر از سیاست های آل سعود همچنان ادامه می یافت و روزنامه های الجزایری نیز همچنان به انتشار آنها همت می گماشتند.

این موضوع فصلی تازه از خصومت ها و دشمنی ها بین عربستان سعودی با الجزایر را گشود به خصوص اینکه الجزایر در عرصه منطقه ای و جهان عرب هیچ گاه تایید کننده و حامی سیاست های سعودی نبوده است.

این درحالی است که هیچ گاه نمی توان سازمان تروریستی ساخته و پرداخته عربستان سعودی « القاعده» را نادیده گرفت که از میان جوانان کشورهای عربی برای خود عضو می گرفت و بالطبع جوانان الجزایری از این امر مستثنی نبودند که اولین هسته های القاعده در الجزایر را هم خود این افراد پایه گذاری کردند تا با کمک اموال سعودی از یک سو جوانان الجزایری را بیش از پیش جذب خود کند و از سوی دیگر موجبات تزلزل و تضعیف دولت مرکزی در این کشور را فراهم کند. اینگونه بود که هنوز مدتی از شکل گیری القاعده در الجزایر نگذشته بود که شیوخ الجزایری مشاهده شدند که خودروهای « مرسدس بنز» سوار بودند و هر آنچه آل سعود می خواستند را در مساجد و دانشگاه ها ترویج می کردند.

مهمترین جریان های سلفی وهابی الجزایر

جریان های سلفی وهابی الجزایر را می توان در سه شاخه ملاحظه کرد:

۱ – جریان سلفی جنبشی به رهبری علی بلحاج.

۲ - جریان سلفی جهادی که در مناطق کوهستانی الجزایر فعالیت گسترده دارد.

۳ - جریان سلفی علمی که رهبری آن را شیخ « محمد علی فرکوس» ، ملقب به « ابو عبد المعز» برعهده دارد و پرچمدار وهابیت سعودی در الجزایر است و درگیری های شدیدی با جریان علی بلحاج دارد.