به گزارش پارس به نقل از فارس، «جرج هربرت واکر بوش» ملقب به بوش پدر پس از سالها سکوت خود را شکست و ضمن انتقاد از «دیک چنی» و «دونالد رامسفلد» گفت که پسرش(جرج دبلیو بوش) مشاوران خوبی در کاخ سفید نداشته است. 

«جرج هربرت واکر بوش» ملقب به جرج بوش پدر در مصاحبه با شرح‌ حال نویس خود تأکید کرد که «دیک چنی» معاون پسرش «جرج واکر بوش» برای خود امپراطوری به وجود آورده بود و نفوذ بیش از حدی درون دولت پسرش اعمال کرده بود و او را ترغیب به استفاده از زور در سراسر جهان می‌کرد.

طبق این گزارش، جرج بوش پدر همچنین درباره «دونالد رامسفلد» وزیر دفاع اسبق آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری جرج بوش پسر گفت که او فردی متکبر بود که نمی‌توانست، طرز تفکر و دیدگاه دیگران را تاب آورد و به طرز بدی در دوران پسرش خدمت کرده است و عملکرد خوبی نداشته است.

ارزیابی‌های جرج بوش پدر در زندگی‌نامه اش به نوشته «جان میچم» آورده شده که قرار است هفته آینده توسط انتشارات «رندم هاوس» منتشر شود.

جرج بوش پدر تأکید کرد که پسرش مسوول قدرتمند کرد چنی و رامسفلد بوده است و تصریح کرد: «من درباره لفاظی‌هایی که بوش (پسر) و برخی اوقات  افرادی که اطراف او بودند، نگران بودم. لفاظی‌های داغ خیلی سریع به تیتر تبدیل می‌شود اما لزوماً مشکل دیپلماتیکی را حل نمی‌کند».

جرج هربرت واکر بوش در توضیح این لفاظی‌ها به سخنرانی پسرش در سال ۲۰۰۲ اشاره کرد که در آن زمان، محور شرارت  را توصیف کرد که شامل عراق، ایران و کره شمالی می‌شد.

وی در اینباره گفت: «شما به محور شرارت و این چیزها اشاره کردید و من فکر می‌کنم تاریخ نشان داد که این حرف به نفع هیچ‌کس نبود».

کتاب جان میچم علاوه بر بررسی چنی و رامسفلد، فاش می‌کند که جرج بوش پدر بعد از جنگ ۱۹۹۱ خلیج فارس دچار یک دلسردی بعد از پیروزی شد و به اندازه‌ای ناامید شد که تصمیم گرفت دیگر در یک چنین تلاش بزرگش شرکت نکند و تصمیم گرفت که برای بار دوم در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا شرکت نکند.

جرج بوش پدر درباره چنی اینگونه می‌گوید: «او امپراطوری متعلق به خود را داشت و بر طبل خود می‌کوبید. این به من نشان داد که شما نمی‌توانید به این شیوه رفتار کنید. رئیس‌جمهور نباید این نگرانی‌‌های اینچنینی را داشته باشد. من فکر می‌کنم که چنی از زمانیکه در کابینه وی (جرج بوش پسر) کار می‌کرد، تغییر کرده است. او بسیار افراطی و تندرو شد و با دیک چنی که من می شناختم و با او کار کردم، متفاوت بود».

وی تأکید کرد که چنی تلاش می‌کرد و بر این باور بود که باید برای همه چیز جنگید و برای پیشبرد اهدف خود در خاورمیانه از زور استفاده کرد.

جرج بوش پدر تأکید کرد که چنی تحت تأثیر همسر «لین» و دخترش «لیز» که هر دو از محافظه‌کاران قوی بودند، قرار داشت.

وی ادامه داد که اشتباه بزرگ اینجا بود که به چنی اجازه داده شد که به نوعی وزارت خارجه خود را ارائه کند و «من فکر می‌کنم آنها در این امر افراط کردند اما این تقصیر چنی نبود بلکه تقصیر رئیس جمهور (جرج بوش پسر) بود».

رئیس‌جمهور اسبق آمریکا موضع تندتری درباره رامسفلد اتخاذ کرد و گفت: «فکر می‌کنم او عملکرد بدی داشت و خیلی بد در خدمت رئیس‌جمهور بود. من کارهایی که او انجام داد را نمی‌پسندم و فکر می‌کنم همین مسئله موجب شد که درباره همه مسائل عقیده و نظر جنگ‌طلبانه و ناهنجار داشته باشد».

با اینحال جرج بوش پدر مخالف جنگ آمریکا در عراق نبود و می‌گوید: «سرنگونی و دستگیری صدام حسین، لحظات افتخارآمیزی در تاریخ آمریکا است».