به گزارش پارس به نقل از فارس، سفر ناگهانی رئیس ستاد مشترک ارتش عربستان به ترکیه سوالهایی را درباره میزان همکاری نظامی میان ریاض و آنکارا و واکنش‌های نیروهای منطقه‌ای در قبال ورود مسکو به عرصه نبرد در سوریه، بر‌می‌انگیزد.

ژنرال «عبدالرحمن بن صالح البنیان» رئیس ستاد مشترک ارتش عربستان، صبح روز پنجشنبه (دیروز) در سفری اعلام نشده، وارد آنکارا شد. دولت‌های ترکیه و عربستان هیچ توضیحی درباره دلیل و اهداف این سفر ارائه نکردند اما این سفر در زمانی صورت می‌گیرد که منطقه خاورمیانه به شدت ملتهب است و کشورهای عراق، سوریه و یمن شاهد تحولات زیادی هستند.

رئیس ستاد مشترک ارتش ترکیه از همتای عربستانی‌اش استقبال کرد.

سفر این ژنرال سعودی به آنکارا، تنها یک روز پس از تماس‌های تلفنی «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور سوریه با شماری از سران منطقه و در راس آنها، ملک «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه، «عبدالله دوم» شاه اردن و «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر انجام می‌شود. تماس‌هایی که به اعتقاد ناظران سیاسی به مسئله مذاکره درباره سوریه و آگاه کردن کشورهای منطقه از اوضاع جدید به وجود آمده در سوریه پس از ورود مسکو به عرصه نبرد در این کشور، مربوط بود. همزمان با این تماس‌ها نیز «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه به مسکو سفر کرده بود که انتشار این خبر سران منطقه را شوکه کرد.

یک کارشناس سیاسی عربی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «عربی 21» گفت: سفر رئیس ستاد مشترک ارتش عربستان به آنکارا، افزایش همکاری‌های دو کشور و اعتقاد آنها به این مسئله که در سایه بحرانهای روزافزون منطقه، هیچ یک از آنها از دیگری بی‌نیاز نیست، را بیان می‌کند.

وی افزود: تنش و تیرگی روابط ریاض و آنکارا که در پی کودتای نظامی در مصر و برکناری «محمد مرسی» به وجود آمده بود، اکنون کمرنگ شده است و دیگر اثری از آن نیست.

این کارشناس که خواست نامش فاش نشود گفت: ترکیه و عربستان هر دو متوجه خطرات تحولات اخیر در منطقه هستند به همین‌دلیل همگرایی در روابط آنها ایجاد شده است.