به گزارش پارس به نقل از مهر، روزنامه میل آن ساندی سندی جدید را منتشر کرده که در آن آمده «تونی بلر» در سال ۲۰۰۲ میلادی به مقامات آمریکایی وعده داده بود که در صورت حمله به عراق، آمریکا را در این حمله همراهی خواهد کرد.

پیش از این گزارش ها و سندهای متعددی درباره پرونده سازی بلر و «جرج بوش» رئیس جمهور سابق آمریکا، برای حمله به عراق در سال ۲۰۰۳ میلادی منتشر شده بود.

در سال ۲۰۰۳ میلادی آمریکا با تحریک چند کشور دیگر به بهانه اینکه عراق دارای تسلیحات کشتار جمعی است به این کشور حمله کردند اما در بازرسی هایی که بعد از حمله به این کشور انجام شد هیچگونه تسلیحات کشتار جمعی بدست نیامد.

بر اساس سندی که میل آن ساندی منتشر کرده، بلر در دیداری که در سال ۲۰۰۲ میلادی در تگزاس با بوش داشت این وعده را به وی داده بود. این سند را «کالین پاول» وزیر دفاع آمریکا در زمان ریاست جمهوری بوش، در کتاب خاطرات خود که به تازگی منتشر شده افشا کرده است.

به دلیل گستردگی پیامدهای منفی حضور انگلیس در حمله به عراق، کمیته ای تشکیل شده تا به تخلفات بلر در این مورد رسیدگی کند. در همین رابطه نخست وزیر اسبق انگلیس، چندین بار احضار شده و در برابر شش نفری که در حال تحقیق در این رابطه هستند قرار گرفته است.

به نوشته این روزنامه، اولین سوالی که از طرف بلر در این جلسه مطرح شده این بود: اوضاع چقدر بد است؟ به من بگوئید اوضاع تا چه حد بد است؟

بلر و جرج بوش، متهم هستند که در سال ۲۰۰۳ میلادی با مدرک سازی حمله به عراق را توجیه کردند اما با این وجود از مدتی قبل کمیته ای در انگلیس مسئول بررسی جنگ عراق و دلایل حضور این کشور در آن جنگ شده است.

چندی پیش موسسه رویال یونایتد سرویس در تازه ترین کتاب منتشر شده خود اعلام کرد، مشارکت انگلیس در جنگ به رهبری آمریکا در افغانستان و عراق بیش از ۳۰ میلیارد پوند برای مردم انگلیس هزینه داشته است. میزان هزینه های جنگ عراق برای مردم انگلیس ۹/۵۶ میلیارد پوند و هزینه های جنگ افغانستان نیز بیش از ۱۹/۵۹ میلیارد پوند بوده است.