به گزارش پارس به نقل از فارس، نظرسنجی دو موسسه معتبر نظرسنجی موسسه انگلیسی او‌آربی(ORB) و IIACSS از مردم عراق و سوریه نشان می‌دهد آنها آمریکا را به خاطر ایجاد داعش مقصر می‌دانند.

در این نظرسنجی آمده است که 75 درصد عراقی‌ها می‌گویند این موضوع خیلی و یا تاحدی محتمل است که مردم عراق بتوانند اختلافات خود را پشت سر گذاشته و در کنار هم زندگی کنند. در نظرسنجی در سوریه هم  65 درصد از سوری‌ها معتقدند امکان حل اختلافات در این کشور وجود دارد.

74 درصد از مردم عراق با تقسیم این کشور و ایجاد مناطق مستقل و خودمختار مخالفت کرده‌اند و در سوریه هم 70 درصد مخالفت خود را با تقسیم کشورشان اعلام کردند.

یافته‌های این نظرسنجی بر اساس سوال از ساکنان در 9 استان عراق و همه 14 استان سوریه حتی آن مناطقی که داعش کنترل آن را برعهده دارد، اتخاذ شده است.

درباره حمایتها از حملات ائتلاف به رهبری آمریکا به داعش هم اینطور نظر دادند که 47 درصد در سوریه و 44 درصد در عراق از این حملات حمایت کردند و 49 درصد در سوریه و 56 درصد در عراق مخالفت خود را با حملات هوایی این ائتلاف ابراز داشتند.

در این نظرسنجی نظرات شیعیان و سنی‌ها در عراق درباره حملات به رهبری ائتلاف آمریکا به هم نزدیک است. 52 درصد سنی‌ها با این حملات مخالفت کرده و 61 درصد از شیعیان عراقی هم این نظر را دارند.

بر اساس نتایج این نظرسنجی، اکثر مردم عراق و سوریه از بحران کنونی و مسیری که کشورهایشان در آن قرار گرفته ناخرسند هستند. 66 درصد عراقی‌‌ها و 57 درصد سوری‌ها اعلام کردند که کشورهایشان در مسیر غلطی در حال پیش رفتن است.

67 درصد از عراقی‌ها زندگی دو سال قبل خود را به زندگی کنونی ترجیح می‌دهند که البته این رقم در مناطق تحت کنترل داعش 71 درصد بوده است

 در این نظرسنجی آمده است که 81 درصد در سوریه و 85 درصد در عراق معتقدند داعش یک گروه ساخته شده توسط  آمریکا و یا خارجی‌ها است.

این نظرسنجی و تاکید مردم عراق و سوریه بر نقش داشتن واشنگتن در ایجاد داعش در حالی صورت گرفته که مدیر سابق اطلاعات دفاعی پنتاگون در مصاحبه با شبکه الجزیره به صراحت به نقش آمریکا در شکل‌گیری گروه تروریستی داعش اذعان کرده و گفت رشد گروه‌های افراط‌گرا در سوریه حاصل یک «تصمیم ارادی» از سوی دولت ایالات متحده بود.