به گزارش پارس؛ حجت‌الاسلام حسن روحانی عصر روز گذشته (شنبه) در دیدار با اشتاین مایر وزیر امور خارجه آلمان با بیان اینکه  ایران پیوسته نسبت به آلمان به عنوان کشور مهم اروپایی و دارای روابط دیرینه نظرمثبتی داشته است، گفت: روابط تهران – برلین همواره دوستانه بوده و در بسیاری از مقاطع نیز دو کشور توانسته‌اند در قالب همکاری مشترک در حل و فصل معضلات بین المللی مشارکت کنند.

وی با اشاره به سفر اخیر معاون صدر اعظم آلمان به تهران و هیئت‌های اقتصادی آن کشور به ایران، ابراز امیدواری کرد که دستاوردهای این سفر نیز باعث تقویت بیش از پیش روابط دو کشور شود.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در طول دوران طولانی مذاکرات هسته‌ای، آلمان همواره نقش مؤثری داشته است، اظهار داشت: برجام دستاورد بسیار بزرگی برای همه طرف‌های مذاکره بود و به عنوان الگویی موفق، فضای بسیار خوبی را در عرصه بین‌المللی برای تعامل و گفت‌وگو در خصوص سایر موضوعات ایجاد کرد.

روحانی با تاکید بر اینکه اجرای دقیق برجام به نفع همه و اخلال در اجرای کامل آن به زیان همه است، تصریح کرد: تلاش طرف‌های مذاکرات هسته‌ای باید اجرای کامل تعهدات باشد تا همه 7 کشور احساس کنند که از این توافق منتفع شدند و این  انتفاع همگانی به همراه همکاری‌های اقتصادی از جمله میان ایران و آلمان نکته کلیدی است که می‌تواند پایه‌های این توافق را کاملاً‌ مستحکم کند.

وی در ادامه به موضوع گسترش تروریسم و ضرورت همکاری همه کشورها برای مبارزه با آن اشاره کرد و گفت: ایران و آلمان علاوه بر تلاش برای ارتقاء روابط دوجانبه می‌توانند در مسیر حل مشکلات منطقه‌ای و بین‌المللی بویژه برای مبارزه موثرتر با تروریسم و صلح و ثبات منطقه‌ای با یکدیگر همکاری کنند.

رئیس جمهور اظهارداشت: اگر چه ممکن است که بین کشورها درباره مسایل بین‌المللی اختلاف‌نظرهایی وجود داشته باشد، اما همکاری برای حل مشکلاتی همچون تروریسم، مستلزم تعهد همه کشورها به اصول اساسی و مهم و پرهیز از اعمال استانداردهای دوگانه است.

روحانی با تأکید بر اینکه عده‌ای باید قبول کنند که گروه‌های تروریستی وسیله مناسبی برای تحقق اهداف آنها نیستند، ‌تصریح کرد: فقدان اراده جدی نزد برخی کشورها از دیگر مشکلات پیش رو در مبارزه مؤثر و قاطع با تروریسم است.

 در ادامه این دیدار اشتاین مایر وزیر امور خارجه آلمان نیز با بیان اینکه تلاش‌های مشترک و فراوانی برای حصول توافق کردیم، گفت: امروز اینجا هستم تا تحرکی جدی در مسیر احیای روابط سطح بالا و حتی با توجه به ظرفیت‌های موجود بالاتر از آن را ایجاد کنیم.

وزیر امور خارجه آلمان با اشاره به همراهی هیئتی بزرگ از فعالان اقتصادی و فرهنگی و جمع زیادی از نمایندگان مجلس فدرال آلمان با وی در این سفر ادامه داد: هیئتی که امروز همراه من به ایران سفر کرده اند حتی از هیئت همراه معاون صدر اعظم نیز پرتعداد تر است که این نشان شدت علاقمندی فعالان حوزه‌های مختلف در آلمان برای گسترش روابط با ایران است و  شخصاً بسیار علاقمندم تا در روند گسترش روابط دو کشور نقش مؤثری ایفا کنم.

اشتاین مایر با بیان اینکه در هفته‌های اخیر سه هیئت بزرگی اقتصادی از آلمان به تهران سفر کرده و دو هیئت بزرگ نیز در تدارک سفر به ایران هستند، اظهارداشت: اینها نشانه های خوبی از وجود ظرفیت بالای دو کشور برای گسترش روابط و البته علاقمندی فعالان حوزه‌های مختلف اقتصادی و فرهنگی دو کشور برای ارتقاء سطح همکاری‌ها می‌باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به گفت‌وگوهایش با وزیر امور خارجه کشورمان درباره مبارزه با تروریسم در منطقه، افزود: طبیعی است که مواضع مختلفی برآمده از منافع ملی کشورها درباره تحولات منطقه وجود دارد، اما به دلایل سیاسی و اخلاقی باید همه تلاشمان را انجام دهیم تا درباره حل معضل تروریسم در منطقه به موضع مشترک برسیم و در این مسیر ضروری است دیوارهایی را که مانع گفت‌وگوی مستقیم و همکاری کشورها در این موضوع می شود، رفع کنیم.