به گزارش پارس، گسترش روزافزون فقر، حاشیه نشینی و  فراگیری جرم و جنایت در منطقه آمریکای لاتین منجر به بروز «خشونت» و همچنین کاهش کیفیت زندگی مردم این منطقه شده است و در نهایت آمریکای لاتین را تبدیل به خشن‌ترین و ناامن‌ترین منطقه در سراسر جهان کرده است.

منطقه آمریکای لاتین خشن‌ترین منطقه در سطح جهانی به شمار می‌ آید و مسئله فراگیری جرم و جنایت در این منطقه یکی از مباحث بسیار مهم در محافل و کنفرانس‌های بین المللی است.

طبق بررسی‌ها، این منطقه به دلیل داشتن خیابان‌های ناامن و مجرمین مسلح در سراسر جهان مشهور است.

آمریکای لاتین خشن‌تر از آفریقا

سازمان «بهداشت جهانی» طی گزارشی از میزان قتل و جنایت در منطقه آمریکای لاتین، اعلام کرد که از هر 100 هزار نفر جمعیت ساکن در منطقه  27.5 درصد از آن‌ها در جریان تیراندازی‌ها و وقوع جرائم خیابانی کشته می‌شوند در حالی‌که در قاره آفریقا 22 درصد از هر 100 هزار نفر به این دلیل کشته می‌شوند، آمار کشته شدگان در اروپای شرقی نیز 15 درصد گزارش شده در حالی که در کشورهای توسعه یافته و صنعتی تنها 1 نفر از شهروندان قربانی جرائم خیابانی می‌شوند.

هفتمین دلیل مرگ ساکنین کشورهای این منطقه، «قتل» است در حالی‌که مرگ از طریق قتل و جنایت در آفریقا در رتبه 14 قرار دارد و همچنین بیست‌و دومین دلیل مرگ مردم سراسر جهان محسوب می‌شود.

چندی پیش «برنامه عمران سازمان ملل متحد» ( یو‌ان‌دی‌پی) طی گزارشی ضمن اشاره به آمار بالای جرائم سازمان یافته در حوزه آمریکای لاتین اعلام کرد که آمریکای لاتین، خشن‌ترین منطقه در سطح جهان است.

این نهاد بین المللی همچنین با اعلام آمار تکان دهنده قتل 430 هزار نفر طی 10 سال گذشته در این منطقه، زنگ خطر را برای مقامات دولتی کشورهای این منطقه به صدا در آورد.

با بررسی مناطق وقوع جرم و جنایت در این منطقه، مشخص شد که آمار اعمال خشونت و کشتار بیشتر از مناطق مرکزی این قاره گزارش شده است.

طبق گزارش‌های دریافتی 41 درصد از 100 هزار نفر از از مردم ساکن در مناطق مرکزی این قاره در اثر اعمال خشونت کشته می‌شوند در حالی‌که این آمار در آمریکای جنوبی به 20 درصد و در منطقه کارائیب به 17 درصد می‌رسد.

هندوراس نا‌امن‌ترین کشور جهان

نتایج نظرسنجی‌های اخیر که برای مشخص کردن خشن‌ترین کشور جهان صورت گرفت نشان می‌دهد که هندوراس با اخذ سیاست‌های امنیتی شهروندی نامناسب تاکنون شاهد خشونت، قتل و جنایت بسیاری بوده و در نهایت عنوان ناامن‌ترین و خشن‌ترین کشور دنیا را از آن خود کرده است.

به گزارش دفتر سازمان ملل متحد مسئول مبارزه با مواد مخدر و تبهکاری، پس از هندوراس به ترتیب جامائیکا، ال‌سالوادور و گوآتمالا در لیست خشن‌ترین کشورهای جهان قرار گرفته‌اند.

طبق آمارهای دریافتی از این کشور، نزدیک به90 درصد از هر 100 هزار نفر جمعیت این کشور از طریق اعمال خشونت‌های خیابانی و یا کشتار های جنسیتی کشته می‌شوند.

ریشه‌کن کردن خشونت وعده کاندیداهای انتخاباتی

مسئله خشونت در آمریکای لاتین ساکنین این منطقه را بسیار نگران کرده تا جایی که حتی مسولین حکومتی و کاندیداهای انتخاباتی نیز برای پیروزی در انتخابات به مردم وعده ریشه کن کردن جنایات و جرائم خیابانی و استقرار نیروهای نظامی در خیابان‌ها را می‌دهند.

آمریکای مرکزی و حوزه دریای کارائیب، بیش از دیگر مردم کشورهای منطقه آمریکای لاتین به کشتار مردم در خیابان‌ها و همچنین دیدن جنازه‌ها عادت کرده‌اند؛ متاسفانه جنایت و کشتار در این مناطق امری عادی و نرمال به نظر می‌رسد و کسی برای فرد کشته شده ابراز ناراحتی نمی‌کند.

مردم ساکن در آمریکای لاتین همواره تحت تاثیر خرابکاری‌ها و فعالیت‌های غیرقانونی تبهکاران قرار گرفته‌اند چرا که افزایش تخلفات مربوط به قاچاق مواد مخدر و فعالیت باند‌های تبهکار بر افزایش آمار جرم و جنایت در این منطقه دامن می‌زنند.

ترکیبی از افزایش انتظارات و کاهش فرصت‌های شغلی برای جوانانی که مدرک تحصیلی بالایی ندارند موجب بروز مشکلی بزرگ تحت عنوان «خشونت» در کشورهای منطقه آمریکای لاتین شده است که روز به روز به شدت آن افزوده می‌شود و جان بسیاری از مردم ساکن در این منطقه را به مخاطره می‌اندازد.

یکی از دلایل بروز خشونت در بین جوانان و حتی نوجوانان در منطقه آمریکای لاتین، بیکاری و سرخوردگی آن‌ها عنوان شده است از این رو جوانان به تدریج به حاشیه رانده می‌شوند، شهر خود را ترک می‌کنند، اسلحه به دست می‌گیرند و در باندهای توزیع و پخش مواد مخدر شروع به فعالیت می‌کنند.

آن‌ها در مراحل بعدی به مناطق تجاری و مسکونی حمله می‌کنند و سد راه افرادی می‌شوند که لباس‌های گران قیمت به تن دارند و یا ساعت و جواهرات با ارزش با خود حمل می‍‌کنند و بلافاصله پس از زیر نظر گرفتن و شناسایی به آن‌ها حمله کرده و غارتشان می‌کنند.

2.5 میلیون محافظ شخصی حافظ امنیت ثروتمندان آمریکای لاتینی

در حال حاضر تمام ساختمان‌های لوکسی که در کشورهای منطقه آمریکای لاتین ساخته می‌شوند، مجهز به اتاقک‌های امنیتی ضد گلوله‌ای هستند که در مقابل ساختمان‌ها و کنار در ورودی ساخته می‌شوند، نیروهای حراستی و نگهبانان به صورت شبانه روزی در این اتاقک حضور دارند و به وسیله اسلحه و دیگر تجهیزات مورد نیاز امنیتی از جان ساکنین ساختمان‌ها حفاظت می‌کنند.

از دیگر اقدامات امنیتی در این کشورها می‌توان به ساخت سالن بدنسازی، استخر، زمین تنیس در داخل ساختمان اشاره کرد؛ بدین ترتیب ساکنین ساختمان مجبور نیستند برای هر کاری از محل زندگی خود خارج شوند بلکه در همان محل و تحت حفاظت‌های امنیتی به زندگی روزمره خود ادامه می‌دهند.

مدیران ارشد این کشور همانند رسوم قرون وسطی در محیطی حفاظت شده زندگی می‌کنند در حالی که تعداد بالایی از محافظین از محل زندگی و کار آن‌ها محافظت می‌کنند.

در حال حاضر بیش از 2.5 میلیون محافظ شخصی خبره از سوی مقامات و ثروتمندان کشورهای آمریکای لاتینی به کار گرفته شده‌اند.

 بیشترین آمار قتل پلیس در «سائوپائولو» و «ریو دو ژانیرو» برزیل

طبق بررسی‌های صورت گرفته از تعداد محافظین شخصی مشغول به کار در کشورهای این منطقه مشخص شد که مردم شهر «سائوپائولو» (بزرگترین شهر برزیل) با استخدام بیش از 400 هزار محافظ، بیش از مردم شهرهای دیگر این منطقه از وقوع سوءقصد و قتل احساس خطر می‌کنند؛ تعداد محافظین مشغول به کار در این شهر تقریبا سه برابر بیشتر از تعداد نیروهای پلیس ملی برزیل است.

علاوه بر «سائوپائولو» شهر «ریو دو ژانیرو» نیز گاهی به یک صحنه نبرد واقعی تبدیل می‌شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که مجرمین این شهر طی مدت 1 سال بیش از 133 نیروی پلیس را به قتل می‌رسانند به عبارتی دیگر در طول هر هفته 2 پلیس در این شهر کشته می‌شوند در حالی‌که این آمار با تعداد پلیس‌های کشته شده در کل آمریکا برابر است.

پایتخت آدم ربایی جهان

شهر «بوگوتا» (پایتخت کلمبیا) در واقع پایتخت آدم‌ربایی جهان محسوب می‌شود؛ در این کشور تقریبا برای هرکدام از مقامات کشوری 6 محافظ شخصی گمارده می‌شود و علاوه بر این، صنعت تجهیزات حفاظتی در این کشور روز به روز به طور قابل‌توجهی پیشرفت می‌کند.

طبق گزارش‌ها سیاست‌های جدید دولت‌های روی کار در این مناطق تا حدودی از آمار جنایات و قتل در این مناطق به خصوص در کلمبیا کاسته است اما همچنان آمار قتل و جنایات خیابانی در سطح بالایی قرار دارد و جان مردم این کشورها در خطر است.

از دیگر کشورهای بسیار خشن در این منطقه می‌توان از مکزیک نام برد.  

مجرمین و قاچاقچیان مواد مخدر فعال در این منطقه بیشتر از تسلیحات کوچک همچون کلت‌ها و چاقو و هفت تیر استفاده می‌کنند.

مسؤلین کشور‌های این منطقه همواره به دنبال کشف مراکز فروش و توزیع سلاح‌های گرم و سرد بوده‌اند اما از نظر مردم، این اقدامات کافی نیستند؛ مردم تاکنون بارها نارضایتی خود از عملکرد نیروهای امنیتی این کشورها در راستای کنترل و فروپاشی بازار صادرت و پخش اسلحه را ابراز کرده‌اند.

برخی از مقامات برزیلی چندی پیش اعلام کردند که «فقر» دلیل افزایش خشونت در میان مردم این کشور بوده است در این راستا طرح کاهش فقر را در منطقه شمالی این کشور به مرحله اجرا درآورد؛ خوشبختانه فقر در این منطقه کاهش یافت و شرایط زندگی بهتر شد اما این طرح تاثیری در میزان اعمال خشونت در بر نداشت و در ناامنی این منطقه تغییری ایجاد نکرد؛ از این رو نمی‌توان دلیل اصلی خشونت در این مناطق را فقر دانست.

برخی از کارشناسان منطقه آمریکای لاتین، خلع سلاح مردم را راهکار مناسبی برای کاهش خشونت در منطقه می‌دانند و معتقدند که با پیشبرد این طرح قطعا نتایج بهتری حاصل خواهد شد؛ از نقطه نظر آن‌ها پس از خلع سلاح باید به دنبال رفع نابرابری در بین مردم بود و در ادامه برای گسترش فساد در بین نیروهای پلیس این کشورها چاره‌ای اندیشید؛ تا زمانی که مسئله فساد در آمریکای لاتین حل نشود بحران خشونت شدت بیشتری خواهد یافت.

آن‌ها مبارزه با فساد داخلی و خارجی را در اولویت حل بحران خشونت در آمریکای لاتین می‌دانند و معتقدند که بررسی اطلاعات مربوط به فساد سیاسی و همچنین فساد نیروهای پلیس این کشورها به ما در یافتن چشم اندازی از وضعیت فساد در آمریکای لاتین کمک خواهد کرد.

متخصصین جامعه شناسی برخی از دیگر راه‌های حل بحران خشونت در این منطقه را کنترل سلاح‌ها، آموزش نیرهای پلیس، بررسی روند وقوع جنایات و ایجاد نیروهای پلیس محلی را نام می‌برند.