به گزارش پارس یه نقل از ایسنا، جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل از ۱۲ ژوئن ۲۰۱۴ آغاز خواهد شد و یک بار دیگر تب فوتبال ملی در سراسر جهان به اوج خود می رسد. جام جهانی ۲۰۱۴ با جام های جهانی قبلی تاحدودی تفاوت هایی دارد. این بار جام جهانی در مهد فوتبال (برزیل) برگزار می شود آن هم در قلب قاره آمریکا، جایی که هیچ تیم اروپایی نتوانسته در آنجا به قهرمانی جهان برسد. در آستانه قرعه کشی جام جهانی در زیر به زوایای مختلف این جام نگاه خواهیم کرد.

*۳۲ تیم کدام ها هستند؟

برزیل به عنوان میزبان پیش از این بدون حضور در بازی های انتخابی جام جهانی مجوز حضور در بیستمین دوره جام جهانی را بدست آورد. ۳۲ تیم راه یافته به جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل به این شرح است:

آسیا: ایران- کره جنوبی - ژاپن - استرالیا

آفریقا: نیجریه-ساحل عاج- کامرون- غنا- الجزایر

آمریکای جنوبی: برزیل (میزبان) - آرژانتین- کلمبیا- شیلی- اکوادور- اروگوئه

آمریکای شمالی و مرکزی: آمریکا- کاستاریکا - هندوراس- مکزیک

اروپا: بلژیک- ایتالیا- آلمان- انگلیس- اسپانیا- پرتغال-فرانسه- بوسنی - یونان- کرواسی- سوئیس- هلند - روسیه

* گروه بندی:

فدراسیون بین المللی فوتبال فیفا پیشتر اعلام کرده بود تنها رده بندی ماه اکتبر به عنوان ملاک فیفا برای انتخاب سرگروه های جام جهانی خواهد بود. این بدان معنا بود که کشورهای قدرتمندی چون هلند، فرانسه، انگلیس، ایتالیا جایی در ین سرگروه های جام جهانی ندارند و به همین خاطر احتمال اینکه در جام جهانی شاهد چند گروه مرگ یا بر عکس چند گروه آسان باشیم وجود دارد. تمام این حرف و حدیث ها و گمانه زنی ها روز ۶ دسامبر (۱۵ آذر) به پایان می رسد. جایی که قرعه کشی جام جهانی ۲۰۱۴ برگزار خواهد شد و ۳۲ تیم راه یافته به جام جهانی حریفان خود را خواهد شناخت. هشت تیم برزیل (میزبان) – اسپانیا – اروگوئه - بلژیک – سوئیس – آلمان – آرژانتین و کلمبیا سرگروه ها ی جام جهانی هستند.

* پخش تلویزیونی

ساعت بازی های پخش جام جهانی ۲۰۱۴ به گونه ای خواهد بود که باید برای تماشای آن تا پاسی از شب بیدار بمانیم. بازی های مرحله گروهی جام جهانی در ساعت های ۲۲: ۳۰ شب ۱: ۳۰ صبح ۲: ۳۰ صبح و ۴: ۳۰ صبح به وقت ایران برگزار خواهد شد. یک بازی مرحله گروهی (بازی تیم سید ۳ گروه چهار و تیم سید ۴ گروه چهار) در ساعت ۷: ۳۰ صبح برگزار خواهد شد.

بازی های مرحله دوم جام جهانی ۲۰۱۴ در ساعت های ۲۲: ۳۰ شب و ۲: ۳۰ بامداد به وقت ایران، بازی های مرحله یک چهارم نهایی در ساعت ۲۲: ۳۰ و ۲: ۳۰ بامداد به وقت ایران، مرحله نیمه نهایی در ساعت ۲: ۳۰ بامداد و بازی فینال در ساعت ۱: ۳۰ بامداد به وقت ایران برگزار خواهد شد. جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل از پنجشنبه ۱۲ ژوئن در سائوپائولو آغاز خواهد شد. مرحله گروهی جام جهانی تا ۲۷ ژوئن ادامه خواهد داشت. دور دوم جام جهانی از ۲۸ ژوئن تا یک جولای برگزار خواهدشد، یعنی هر روز دو دیدار برگزار می شود. رقابت های یک چهارم نهایی جام جهانی ۲۰۱۴ روزهای چهارم و پنجم جولای و مرحله نیمه نهایی در روزهای هشتم و نهم جولای برگزار خواهد شد و دیدار فینال جام جهانی ۲۰۱۴ نیز ۱۳ جولای در ورزشگاه افسانه ای ماراکانا برگزار خواهد شد.

* آیا برزیل امن است؟

درصد جرم در کشور میزبان جام جهانی ۲۰۱۴ یکی از عوامل نگرانی برای هوادارانی است که برای دیدن بازی ها به برزیل سفر خواهند کرد. سرقت مسلحانه در ریودوژانیرو و دیگر شهرهای محروم برزیل عادی است. البته وزارت امور خارجه برزیل تضمین کرده است که با افزایش نیروهای امنیتی مشکلی برای علاقه مندان به فوتبال وجود نخواهد داشت. در خلال جام کنفدراسیون ها اعتراض مردم برزیل به هزینه بالایی که دولت برزیل برای برگزاری جام جهانی پرداخته بازتاب گسترده ای داشت. حتی نتایج خوب برزیل نیز در جام کنفدراسیون ها باعث نشد تا اعتراض های مردم برزیل خاموش شود. در طول چند ماه گذشته اعتراض شدید مردم برزیل در شهرهای سائوپولو – ریودوژانیرو و فورتالزا باعث شده است تا بار دیگر نگرانی های زیادی در بین مسئولان برزیلی برای برقراری امنیت در طول جام جهانی به وجود آید. فاصله زیاد شهرهای میزبان جام جهانی ۲۰۱۴ با یکدیگر یکی دیگر از عوامل ایجاد نگرانی و سختی برای هواداران فوتبال و تماشاگران کشورهای اروپایی خواهد بود که به این فاصله مسافت عادت ندارند. برای مثال شهر ریو را در نظر بگیرید. از این شهر تا پورتو آلگره ۱۵۸۵ کیلومتر فاصله است. همچنین از شهر ریو تا سائوپائولو ۴۴۴ کیلومتر و در پایان از شهر ریو تا فورتالزا ۲۶۱۸ کیلومتر فاصله است. علاوه بر مشکل مسافت باید به هزینه های سرسام آور در کشور برزیل نیز اشاره کرد. یک هتل سه ستاره در برزیل به طور تقریبی هر شب یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان هزینه خواهد داشت و با توجه به اینکه مرحله گروهی جام جهانی ۱۲ روز طول خواهد کشید هزینه ای که یک هوادار فقط برای یک هتل باید پرداخت کند بیش از ۲۰ میلیون تومان خواهد بود.

*هزینه بلیت چقدر خواهد بود؟

برای گرفتن بلیت جام جهانی ۲ راه وجود دارد. ۱- بلیت های تیمی ۲- بلیت های گروهی. بلیت های تیمی بلیت هایی هستند که هواداران فوتبال بلیت های یک تیم خاص در یک تورنمنت را خریداری می کنند و راه دوم بلیت گروهی است که در آن هواداران فوتبال بلیت های یک مرحله خاص گروهی، حذفی، نیمه نهایی یا فینال را خریداری می کنند.

اگر می خواهید هر ۳ دیدار تیم ملی ایران را در جام جهانی آن هم در بهترین قسمت ورزشگاه ببینید باید یک میلیون و ۸۰۰ هزارتومان پرداخت کنید. البته برای قسمت های متوسط یک میلیون و سیصد هزار تومان و ارزان ترین آن نیز نهصد هزار تومان خواهد بود.

اما اگر دوست دارید که برای دیدن بازی های تیم های مختلف به جام جهانی بروید و از این رویداد بزرگ لذت ببرید قیمت ها به شرح زیر است:

قیمت بلیت های دیدار افتتاحیه جام جهانی ۲۰۱۴ که بین برزیل و یک تیم که هنوز مشخص نشده بین ۶۶۰ هزار تومان تا یک میلیون و پانصد هزار تومان است. قیمت بلیت ها در مرحله گروهی کاهش خواهد داشت. ارزان ترین بلیت در مرحله گروهی ۲۷۰ هزار تومان است. برای هوادارانی که می خواهند بازی های مرحله دوم را از نزدیک تماشا کنند قیمت بلیت ها از (۳۳۰ هزار تومان تا ۶۶۰ هزار تومان) یک چهارم نهایی (۴۹۰ هزار تومان تا ۹۹۰ هزار تومان) نیمه نهایی (۸۲۰ هزار تومان تا ۲ میلیون تومان) و دیدار فینال (یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تا ۳ میلیون تومان) خواهد بود. البته در صورتی که این بلیت ها به بازار سیاه برسد قطعا تا چند برابر خرید و فروش خواهد شد.

اولین مرحله خرید اینترنتی بلیت های جام جهانی از ۵ نوامبر تا ۲۸ نوامبر طول کشید. زمان های دیگر برای خرید بلیت های جام جهانی از ۸ دسامبر تا ۳۰ ژانویه، ۲۸ فوریه تا یک آوریل و آخرین مرحله خرید اینترنتی بلیت های جام جهانی از ۵ آوریل شروع خواهد شد و تا ۱۳ جولای ادامه خواهد داشت.


* جام جهانی ۲۰۱۴ از دریچه اعداد

(۰) : انگلیس تاکنون نتوانسته است برزیل را در جام جهانی شکست دهد.

(۵) : برزیل ۵ بار تاکنون توانسته به قهرمانی در جام جهانی برسد. اولین بار ۱۹۵۸ و آخرین بار در سال ۲۰۰۲ بوده است که این تیم توانسته به قهرمانی برسد.

(۷) : تعداد عجایب طبیعی در کشور برزیل شامل جنگل آمازون، آبشار، ایگواگو و ذخایر طبیعی پانتانال است.

(۱۲) : جام جهانی ۱۲ ژوئن ۲۰۱۴ آغاز می شود و بازی فینال در روز ۱۳ جولای ۲۰۱۴ برگزار خواهد شد.

(۱۸) : قیمت یک پیتزای بزرگ در شهر سائوپائولو ۱۸ پوند است.

(۲۰) : جام جهانی برزیل بیستمین دوره جام جهانی است.

(۲۶) : تعداد ایالت های برزیل در کنار ایالت برازیلیا که یک ایالت فدرال است.

(۵۳) : تعداد پروژه های نقلیه عمومی در شهرهای برزیل که شامل ۱۵ سیستم اتوبوس های جدید است.

(۶۱۷) پوند گرانقیمت ترین بلیت جام جهانی ۲۰۱۴ که مربوط به بهترین قسمت ورزشگاه در بازی فینال است.

(۱۷۶۲) مایل بیشترین مسافت بین شهرهای مانوس و پورتو آلگره در برزیل.

(۱۰۳۸۷۰) تعداد گونه های مختلف حیوانی که در برزیل یافت می شود.

(۶۰۵۱۹۱) تعداد بلیت های اختصاص یافته به شرکت های اقتصادی.

(۱۰۰۰۰۰۰) تعداد اعتراض کنندگان به دولت برزیل در طول جام کنفدراسیون ها که تابستان برگزار شد.

(۲۰۳) میلیون تعداد متقاضیان تهیه بلیت در ۲۴ ساعت مرحله نخست خرید اینترنتی بلیت جام جهانی

(۱۶) میلیون: تعداد جمعیت مردم برزیل که در فقر مطلق زندگی می کنند. برزیل ۱۹۹ میلیون جمعیت دارد.

(۴۸.۶) میلیون پوند رقم انتقال نیمار ستاره برزیلی ها از سانتوس به بارسلونا

(۹۲) میلیون: ۹۲ میلیون از مردم برزیل با مشکل چاقی مواجه هستند که باعث شده است در بین صندلی های جام جهانی ۲۰۱۴ صندلی های سایز بزرگ نیز ایجاد شود.

(۲) میلیارد پوند: مقدار هزینه سرمایه گذاری در ۱۲ استادیوم جام جهانی.

*آب و هوا چطور خواهد بود؟

برزیل پنجمین کشور بزرگ دنیاست که ۳ منطقه آب و هوایی متفاوت دارد. به همین خاطر شرایط آب و هوایی در کشور برزیل به اینکه قرار است در کدام شهر تیمتان بازی کند بستگی دارد. در نظر بگیرید بین بواویستا در شمال برزیل با پورتو آلگره در جنوب ۳ هزار مایل فاصله است و طبیعی است که در کشور برزیل شاهد آب و هوا و اقلیم گوناگون باشیم. جام جهانی در فصل زمستان در برزیل برگزار خواهد شد و به همین خاطر رطوبت هوا یک عامل اصلی برای تیم های شرکت کننده در جام جهانی خواهد بود.

*آشنایی با شهرهای جام جهانی

برازیلیا

استان: پایتخت مرکزی برزیل

ورزشگاه: ناسیونال مانه گارنیشا

ظرفیت ورزشگاه: ۷۲ هزار نفر

تعداد بازی در این ورزشگاه: ۷ بازی

آب و هوا: گرمسیری

دمای احتمالی در زمان جام جهانی: ۲۵ درجه سانتیگراد

ویژگی بارز: برازیلیا شهر اداری در برزیل است که ساختمان دولت برزیل در آنجا قرار دارد. خیلی از ساختمان های دولت برزیل را در این شهر اوسکار نیمه یور مهندس مشهوری که سال گذشته درگذشت طراحی کرده است.

بلوهوریزانته

مرکز: میناس گرایس

ورزشگاه: مینه رائو

ظرفیت: ۶۵ هزار نفر

بازی در این ورزشگاه: ۶ بازی

آب و هوا: گرمسیری

دمای این شهر در زمان جام جهانی: ۲۵ درجه سانتیگراد

ویژگی بارز: این شهر مرکز کلوپ های شبانه و کیوسک های فروش نوشیدنی های مختلف است که باعث شده لقب این شهر capital pub باشد.

کوئیبا

مرکز: ماتو گروسو

ورزشگاه: آره نا پانتانال

ظرفیت ورزشگاه: ۴۴ هزار نفر

بازی در این ورزشگاه: ۴ بازی

آب و هوا: گرم و مرطوب

دمای هوا در زمان جام جهانی: ۳۰ درجه سانتیگراد

ویژگی بارز: پانتانال بزرگ ترین منطقه باتلاقی جهان است که باعث شده اسم ورزشگاه نیز به همین نام باشد. گونه های حیوانی و گیاهی منحصر به فردی در این منطقه است.

کوریتیبا

مرکز: پارانا

ورزشگاه: بائیکسادا

ظرفیت ورزشگاه: ۴۱ هزار نفر

تعداد بازی در این ورزشگاه: ۴ بازی

آب و هوا: نیمه گرمسیری

دمای هوا در زمان جام جهانی: ۱۸ درجه سانتیگراد

ویژگی بارز: این شهر زمانی هدف مستثمران اروپایی بود. هنوز هم جمعیت بالایی اروپایی به خصوص از ریشه آلمانی در این شهر زندگی می کنند.

ناتال

مرکز: ریو گرانده

ورزشگاه: آره نا داس دوناس

ظرفیت ورزشگاه: ۴۲ هزار نفر

تعداد بازی در این ورزشگاه: ۴ بازی

آب و هوا: شرجی

دمای هوا در زمان جام جهانی: ۲۸ درجه سانتیگراد

ویژگی بارز: دریای این شهر یکی از گرم ترین و آرام ترین دریاهای آتلانتیک است. این شهر ساحلی یکی از مقاصد گردشگران است.

فورتالزا

مرکز: سیارا

ورزشگاه: کاستلائو

ظرفیت ورزشگاه: ۶۴ هزار نفر

تعداد بازی در این ورزشگاه: ۶ بازی

آب و هوا: معتدل و گرمسیری

دمای هوا در زمان جام جهانی: ۳۰ درجه سانتیگراد

ویژگی بارز: یکی از شهر های ساحلی که شن های ریز آن یکی از مهمترین ویژگی های آن است.

مانائوس

مرکز: آمازوناس

ورزشگاه: آره نا آمازونیا

ظرفیت ورزشگاه: ۴۴ هزار نفر

تعداد بازی در این ورزشگاه: ۴ بازی

آب و هوا: گرم و مرطوب

دمای هوا در زمان جام جهانی: ۳۱ درجه سانتیگراد

ویژگی بارز: در مرکز جنگل آمازون می توان شرایط بسیار خوب آب و هوایی را مشاهده کرد.

پورتو آلگره

مرکز: ریو گرانده

ورزشگاه: بیرا ریو

ظرفیت ورزشگاه: ۵۰ هزار نفر

تعداد بازی در این ورزشگاه: ۵ بازی

آب و هوا: نیمه گرمسیری

دمای هوا در زمان جام جهانی: ۱۹ درجه سانتیگراد

ویژگی بارز: منطقه گائوچو برزیل به خاطر مردم مهمانپذیر خود در بین شهرهای برزیل معروف است.

سائوپائولو

مرکز: سائوپائولو

ورزشگاه: آره نا کورینتیانس

ظرفیت ورزشگاه: ۶۵ هزارنفر

تعداد بازی در این ورزشگاه: ۶ بازی

آب و هوا: گرمسیری

دمای هوا در زمان جام جهانی: ۲۲ درجه سانتیگراد

ویژگی بارز: بزرگترین شهر آمریکای جنوبی به خاطر داشتن رستوران های بزرگ و ساختمان های مدرن مشهور است.

رسیفه

مرکز: پرنامبوچو

ورزشگاه: آره نا پرنامبوچو

ظرفیت ورزشگاه: ۴۶ هزارنفر

تعداد بازی در این ورزشگاه: ۵ بازی

آب و هوا: گرم و مرطوب

دمای هوا در زمان جام جهانی: ۲۷ درجه سانتیگراد

ویژگی بارز: رسیفه به خاطر داشتن رود خانه ها و پل های زیادی که دارد به" ونیز برزیل" معروف است.

ریو دوژانیرو

مرکز: پرنامبوچو

ورزشگاه: ماراکانا

ظرفیت ورزشگاه: ۷۳ هزارنفر

تعداد بازی در این ورزشگاه: ۷ بازی

آب و هوا: گرمسیری

دمای هوا در زمان جام جهانی: ۲۵ درجه سانتیگراد

ویژگی بارز: مظهر کشور برزیل به خاطر داشتن تندیس مسیح، کوهستان های معروف و ساحل کوپاکابانا معروف است.

سالوادور

مرکز: باهیا

ورزشگاه: فونته نوا

ظرفیت ورزشگاه: ۵۲ هزارنفر

تعداد بازی در این ورزشگاه: ۶ بازی

آب و هوا: استوایی باران خیز

دمای هوا در زمان جام جهانی: ۲۶ درجه سانتیگراد

ویژگی بارز: اولین پایتخت برزیل، سالوادور به خاطر موزیک و غذا در برزیل بسیار معروف است. هر دوی اینها از تجارت بردگان از آفریقا تاثیر گرفته اند.