به گزارش پارس، ابراهیم کارخانه‌ای نماینده مردم همدان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، با اشاره به برخی فضاسازی‌ها درخصوص مبنی بر اینکه برجام در مجلس و در شورای نگهبان تصویب و تأیید شده است، گفت:‌ گروهی با انتشار بعضی اخبار در صددند تا این نکته را به افکار عمومی القاء کنند که شورای نگهبان مغایرت برجام با شرع و قانون اساسی را تأیید کرده، درحالی که آنچه که شورای نگهبان تأیید کرده، طرح 9 ماده‌ای اقدام متناسب و متقابل در اجرای برجام است، نه متن برجام.

وی افزود: این متن 9 ماده‌ای شامل مواردی است که دولت باید در اجرای برجام آنها را رعایت کند و آنچه که باید مدنظر باشد این است که شورای نگهبان مفاد برجام را تأیید نکرده است.

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس اظهار داشت: در متن برجام همان مواردی که پیش از این به آن پرداخته شد، از جمله راه‌های نفوذ سیاسی، اقتصادی، امنیتی و نظامی که در آن وجود دارد، هم‌چنان بر سر جای خود باقی است و مصوبه مجلس شورای اسلامی در حقیقت مواردی را مطرح کرده که دولت در اجرای برجام باید آنها را رعایت کند و مجلس و شورای نگهبان ورودی به متن برجام نداشتند.

کارخانه‌ای خاطرنشان کرد: در مسیر اجرای برجام دولت باید با دید باز حرکت کند و نهایت سعی خود را داشته باشد تا راه‌های نفوذ را سد کند؛ هرچند راه‌های نفوذ برای بهانه‌گیری‌های طرف آمریکایی در عرصه سیاسی، اقتصادی، امنیتی و نظامی باز است اما دولت باید در مقابل هر حرکتی از سوی آمریکایی‌ها قدرتمندانه عمل کند.

وی افزود: هنوز که اجرای برجام شروع نشده و ایران تعهدات خود را انجام نداده است، آمریکایی‌ها منع آزمایش‌های موشکی را مطرح می‌کنند و عنوان می‌کنند که این کار خلاف قطعنامه است.

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس اظهار داشت: این رفتار آمریکایی‌ها نشان می‌دهد که اگر جمهوری اسلامی ایران ظرف یکی، دو ماه تمام تعهدات خود را انجام دهد و دست خود را خالی کند، یقینا در آن زمان که آمریکایی‌ها به تمام خواسته‌های خود رسیدند شیوه برخورد آنها با جمهوری اسلامی ایران بسیار خصمانه‌تر خواهد شد.

کارخانه‌ای خاطرنشان کرد: هنوز که جمهوری اسلامی ایران تعهدی را انجام نداده باید قدرتمندانه با آمریکایی‌ها برخورد کند و این مسئله باید شفاف شود که جمهوری اسلامی ایران فعالیت‌های موشکی خود را با تمام قدرت انجام خواهد داد و اگر آمریکایی‌ها روی این مسئله حرفی دارند، از هم‌اکنون که ما هنوز بهایی را در رابطه با تعهدات پرداخت نکرده‌ایم، این مسئله باید روشن شود.

وی افزود: ایران باید زمانی به تعهدات خود عمل کند که پرونده PMD خاتمه پیدا کند و اگر ایران به تعهدات خود عمل کند و پرونده PMD هنوز باز مانده باشد و آمریکایی‌ها ادعای ورود به اماکن نظامی را داشته باشند، ما در بحث توافق متضرر می‌شویم.

رئیس کمیته هسته‌ای در پایان گفت: دولت باید تلاش کند که قبل از اجرای برجام امکان هر نوع بهانه‌گیری را از آمریکایی‌ها بگیرد و بعد اجرای تعهدات خود را آغاز کند، هرچند که باید ابتدا آمریکایی‌ها تعهدات خود را که کاغذی بود، انجام می‌دادند و بعد جمهوری اسلامی ایران تعهدات خود را انجام می‌داد، اما متأسفانه این کار انجام نشد.