به گزارش پارس به نقل از خانه ملت، مهرداد بذرپاش در حاشیه نشست علنی امروز سه‌شنبه (21 مهرماه) مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران گفت: در شأن مجلس جمهوری اسلامی ایران نبود که مهم‌ترین طرح سیاست خارجی در این دوره را در عرض یک ربع و بدون قرائت سایر پیشنهادات بخوانند و تصویب کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: همه در مجلس منتظر بودند تا پیشنهادات مطرح شود و موافق و مخالف صحبت کنند به دلیل اینکه مردم می خواهند بدانند این طرح الزامی که وجود دارد و تصویب شده، چه بخش‌های مختلفی دارد.

بذرپاش گفت: مردم باید بدانند که چگونه نگرانی از بازرسی‌های مراکز نظامی رفع می‌شود، چگونه مکانیزم بازگشت پذیری تحریم‌ها کنترل می‌شود، پیشنهادات زیادی مطرح شده بود اما کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در یک جلسه طرح مذکور را تصویب و پیشنهادات را کنار گذاشت و در صحن علنی مجلس نیز، پیشنهادات زیادی وجود داشت که بعضا خیلی خوب، کارشناسی و دقیق بود.

وی با تایید برگزاری جلسه مشترک میان فراکسیون‌های اصولگرایان و رهروان ولایت در مورد طرح برجام، گفت: جلسات مشترکی داشتیم و بنده از طرف فراکسیون اصولگرایان همراه با آقایان زاکانی و زارعی و همچنین از طرف فراکسیون رهروان ولایت آقایان بروجردی، جلالی و حقیقت پور حضور داشتند. آقای توکلی نیز در این جلسات شرکت می‌کردند. البته در دو جلسه اول آقای لاریجانی تشریف نداشتند بلکه ایشان در جلسه آخر حضور یافتند.

بذرپاش افزود: از طرف فراکسیون اصولگرایان 11 پیشنهاد در جلسه مطرح شد که اکثر پیشنهادات پذیرفته شد اما تصمیم نهایی موکول به جلسه آخر با حضور رئیس مجلس شد.

وی ادامه داد: در جلسه آخر که دکتر لاریجانی حضور داشتند تمام 11 پیشنهاد ما که در جلسات مشترک، 9 مورد آن پذیرفته شده بود، منتفی شد و تنها 2 پیشنهاد در رابطه با اصلاح ماده 3 قبول شد، بر این مبنا اگر طرف مقابل تحریم‌ها را برگرداند یا به بهانه‌های مختلف دوباره تحریم وضع می‌کرد اقدامات متقابل ما مشخص می‌شد.

بذرپاش گفت: در جلسات مذکور پیشنهاد دستیابی 190 هزار سو در طی 2 سال قبول و جایگزین پیشنهاد راه‌اندازی کارخانه سوخت که خیلی روشن و شفاف نبود، شده است.

وی گفت: این موضوع در پیشنهاد ابتدایی به این صورت بود که دولت ایران اقدام متقابل نشان دهد که طبیعتا ما تاکید داشتیم اقدامات ایران باید سنگین‌تر صورت گیرد که بازدارنده باشد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: همچنین ماده واحده به این صورت تغییر کرد که به جای اجازه دادن به دولت به این صورت عنوان شود که دولت می‌تواند نسبت به اجرای داوطلبانه اقدام کند.

وی ادامه داد: توافق بین دو فراکسیون از اول بود؛ اما کلی از پیشنهادات در این رابطه رد شد که دیگر طبیعتا توافقی نیست و اگر نسبت به امضای آن خودداری شد، به این دلیل بود که گفتیم امضاء دیگر خیلی جاری و ساری نیست.

وی در خصوص موضع آقای حداد عادل گفت: مواضع ما خیلی واحد است و آقای حداد عادل به دلیل مریضی چند روزی در بیمارستان بستری بودند و نتوانستند در جلسات حضور یابند.

بذرپاش در خصوص نظر روح الله حسینیان در این رابطه گفت: آقای حسینیان در این باره اطلاعیه داده است./