پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- روزنامه "الحیات" به نقل از منابع آگاه عراقی نوشت آمریکا از دولت عراق خواسته است از پذیرفتن درخواست روسیه مبنی بر حملات هوایی در داخل عراق خودداری کند زیرا این امر در فعالیت ائتلاف بین المللی تاثیر خواهد گذاشت. زیرا این امر در فعالیت ائتلاف آمریکا(ایالات متحده، برخی کشورهای غربی و عربی) تاثیر خواهد گذاشت.  

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «پارس»، یک مقام ارشد اطلاعاتی در منطقه گفته است: با وجود این درخواست محرمانه آمریکا،  یک هیئت نظامی عراقی برای بررسی جزئیات همکاری و هماهنگی میان طرف های ائتلاف "پنج جانبه" جدید(مسکو، تهران، بغداد، دمشق و حزب الله) به مسکو سفر کرده است.

در نتیجه مسئولان عراقی تبدیل شدن ائتلاف میان روسیه، ایران، عراق، سوریه و حزب الله به اتاق فرماندهی را نامحتمل نمی دانند که هماهنگی در عملیات زمین و هوایی را شامل می شود.

منبع آگاه نزدیک به دولت عراق در این زمینه می گوید: دولت آمریکا در پیامی محرمانه به حیدر العبادی به وی توصیه کرد از قبول درخواست روسیه برای انجام حملات هوایی در خاک عراق خودداری کند چون این حملات در عملیات ائتلاف بین المللی تاثیر خواهد گذاشت. 

این منبع آگاه افزود: نظامیان آمریکایی از نظر فنی دشواری اجرای حملات هوایی از سوی ائتلاف آمریکا(ایالات متحده، برخی کشورهای غربی و عربی) را هم زمان با حملات هوایی روسیه به ویژه در نبود هماهنگی میان دو طرف تشریح کرده اند.

به گفته همین منبع، نظامیان آمریکایی مستقر در مرکز هماهنگی امنیتی در بغداد تاکید کردند: حملات هوایی ائتلاف آمریکا(ایالات متحده، برخی کشورهای غربی و عربی) در صورت اجرای حملات هوایی از سوی روسیه ادامه پیدا خواهد کرد اما کارایی کنونی را نخواهد داشت و شمار آن کاهش خواهد یافت.

 وی افزود: ائتلاف آمریکا(ایالات متحده، برخی کشورهای غربی و عربی) از زمان تشکیل در ماه اوت سال گذشته بیش از 4 هزار حمله هوایی در عراق انجام داده است. که بخشی از آن ارسال کمک به داعش بوده که بعد از افشای آن، مقامات آمریکایی آن را اشتباه اعلام کردند

پس از گذشت دو روز از سخنان سرگئی لاورف وزیر امور خارجه روسیه مبنی بر اینکه کشورش اماده حمله هوایی در عراق همانند سوریه است والنتینا ماتیونکو، رئیس مجلس روسیه آمادگی مسکو را برای افزایش گستره حملات هوایی تکرار کرد اما تاکید کرد: «عراق تا تاکنون چنین درخواستی نداشته است».

به گزارش پارس، منبع آگاه نزدیک به دولت عراق حضور هیئت نظامی عراق در مسکو از چند روز پیش برای بررسی ائتلاف جدید را تائید و کرد و گفت: روسیه به طرف های ائتلاف پنج جانبه امکان افزایش گستره ائتلاف را به گونه ای که شمال اردن و مصر را نیز در بر بگیرد ابلاغ کرده است.

از سوی دیگر، اسکندر وتوت عضو کمیسیون امنیت و دفاع در پارلمان عراق آغاز جلسات "ائتلاف پنج جانبه" در بغداد را تائید کرد. به گزارش پارس، وی گفت: ائتلاف در مرحله تاسیس و تدارک برای هماهنگی امنیتی و اطلاعاتی است

وی پیش بینی کرد: همکاری ها از مرحله تبادل اطلاعات به اتاق فرماندهی تبدیل شود تا عملیات زمینی را نیز شامل شود.

وی اشاره کرد: کمیسیون ذکر شده ائتلاف جدید را بحث و بررسی کرده و آن را تایید کرده است و به زودی این مسئله در مجلس عراق نیز بررسی خواهد شد. همانگونه که این امر با فرستاده سازمان ملل در عراق بررسی شد.

از سوی دیگر، نیروهای داوطلب مردمی عراق موسوم به «حشدالشعبی» عملیات نظامی خود را در استان الانبار از سر گرفته اند و فرماندهان این عملیات در زمینه ائتلاف جدید و اینکه نیروهای داوطلب مردمی به عنوان نیروی زمینی اصلی آن تلقی شود، اتفاق نظر دارند.

احمد اسدی، سخنگوی نیروها "داوطلب مردمی" دیروز گفت: نیروهای نظامی مورد حمایت نیروهای ما در طول اندک زمانی توانستند در سمت غرب به سوی مرکز الرمادی و همچنین سمت شرق پیش روی کنند و محاصره این شهر را تنگ تر کردند.

وی افزود: نیروهای جهاد( داوطلبان مردمی) دیروز مرکز فرماندهی داعش در منطقه سجر در شمال فلوجه را بر اساس اطلاعات موثق ویران کردند. 

نیروهای داوطلب مردمی، عملیات خود را در استان الانبار از ماه اوت گذشته به علت اعتراض به نقش آمریکا در آموزش و مسلح کردن عشایر که برای آزاد سازی الرمادی آماده می شدند؛ متوقف کردند اما واشنگتن این عملیات را پس از تشکیل "ائتلاف پنج جانبه" به تاخیر انداخت.