به گزارش پارس به نقل از ایرنا ، پایگاه خبری الاهرام مصر نوشت: مختار جمعه وزیر اوقاف و رییس بعثه این کشور دیروز (یکشنبه) در نشستی مطبوعاتی اعلام کرد که 138 حاجی مصر در فاجعه منا در عربستان کشته شده و 96 نفر دیگر نیز همچنان مفقود هستند.

بیانیه مختار جمعه به دنبال دیدار و گفت وگوی وی با شریف اسماعیل رییس کابینه دولت این کشور منتشر شد؛ او در این جلسه آخرین گزارش ها را درباره وضعیت کشته ها و مفقودان فاجعه منا اعلام کرد.

مختار جمعه اضافه کرد که همه قربانیان مصری فاجعه منا دفن و از اجساد شناسایی نشده نمونه های دی ان ای گرفته شده که طی 12 روز آینده اسامی این حاجیان اعلام خواهد شد.

مصر در روزهای نخستین پس از وقوع فاجعه منا، شمار قربانیان خود را 55 نفر اعلام کرده بود؛ از آن زمان به بعد روند افزایشی تعداد کشته های مصری در این فاجعه ادامه دارد.

دو روز پیش قاهره اعلام کرد که شمار حاجیان کشته شده مصری در عربستان به 127 نفر رسیده است.

دکتر عبدالحمید فوزی ابراهیم ابو السعد مشاور سابق وزیر بهداشت مصر که در حال حاضر در عربستان مقیم است چند روز پیش در نامه ای خطاب به سلمان بن عبدالعزیز شاه عربستان از احتمال استفاده از گازهای سمی علیه حجاج در فاجعه منا خبر داد.

دوم مهر ماه گذشته همزمان با عید سعید قربان، حجاج 55 کشور اسلامی در حال حرکت برای انجام یکی از مناسک حج تمتع موسوم به رمی جمرات بودند که در یکی از مسیرهای منتهی به منا به دلیل تعلل مسوولان برقراری نظم عربستان، حادثه ای ناگوار رخ داد و در نتیجه آن بیش از 5 هزار نفر از حجاج کشورهای اسلامی جان خود را از دست دادند. از این تعداد 464 نفرشان حاجیان ایرانی بودند.