به گزارش پارس ، خبرآنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، حجت‌الاسلام حسن روحانی امروز در دیدار «یوسیپ لکو» رییس مجلس کرواسی، روابط دو کشور را دوستانه و نزدیک دانست و اظهار داشت: در فضای جدید بعد از توافق هسته‌ای، شرایط برای توسعه همه جانبه روابط اقتصادی آماده‌تر است.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: با ایجاد تحرک مناسب در همکاری‌های دو کشور در ماه‌های آینده، می‌توان سطح روابط و همکاری‌های تهران و زاگرب در سال 2016 را ارتقاء بخشید.

روحانی گفت: ایران و کراوسی علاوه بر روابط اقتصادی در زمینه روابط علمی، تحقیقاتی و فنی نیز ظرفیت‌های زیادی دارند که می‌توانند همکاری‌های خود را در راستای منافع دو ملت توسعه دهند.

روحانی در ادامه با اشاره به مسایل منطقه‌ای و موضوع خشونت و تروریسم، اظهار داشت: امروز آثار خشونت و تروریسم همانند یک بیماری مسری به اروپا هم سرایت کرده است. لذا در هر منطقه‌ای که خشونت و تروریسم وجود داشته باشد، همه باید احساس خطر کنند.

رییس جمهور گفت: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد با همه کشورها از جمله اتحادیه اروپا در زمینه مبارزه با تروریسم همکاری کند، همچنان که امروز ایران حضور پررنگ‌تر و مؤثرتری در مبارزه با تروریسم دارد.

وی افزود: تهران آمادگی دارد در مسایل مورد علاقه و مهم منطقه‌ای و جهانی با سایر کشورها از جمله کرواسی همفکری، رایزنی و همکاری داشته باشد.

روحانی با قدردانی از اعلام حمایت کرواسی از حقوق صلح‌آمیز هسته‌ای ملت ایران اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در هیچ موضوعی استانداردهای دوگانه را نپذیرفته و قبول ندارد و معتقدیم در زمینه استفاده همه ملت‌ها از علم و فناوری نباید امتیاز و تبعیضی وجود داشته باشد.

«یوسیپ لکو» رییس مجلس کرواسی نیز در این دیدار با ابراز تسلیت و همدردی بخاطر فاجعه منا، مذاکرات و رایزنی‌هایش را با همتای ایرانی خود و سایر مسئولین مفید و سازنده دانست و گفت: ایران و کرواسی ظرفیت‌های گسترده‌ای برای افزایش سطح همکاری بویژه در بخش‌های اقتصادی دارند و یقین داریم که در آینده بسیار نزدیک سطح این همکاری‌ها بسیار تقویت خواهد شد.

رییس مجلس کرواسی تصریح کرد: اگر چه کرواسی جزو اتحادیه اروپایی است اما روابط با دوستان خود را خارج از چارچوب اتحادیه اروپا پیگیری کرده و اینگونه روابط را هرگز نادیده نمی‌گیرد.

یوسیپ لکو گفت: کرواسی، جمهوری اسلامی ایران را یک قدرت بزرگ با اقتصاد گسترده نه تنها در سطح منطقه بلکه در جهان می‌نگرد و مصمم است روابط خود را بیش از پیش افزایش دهد و معتقدیم این روابط می‌تواند در ایجاد صلح و ثبات در منطقه و جهان نیز تأثیرگذار باشد.

رییس مجلس کرواسی با تأکید بر اینکه کرواسی نقش ایران در حل و فصل مناقشات منطقه‌ای را غیر قابل انکار می‌داند، گفت: کرواسی اهمیت زیادی به مواضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص حل بحران‌ها در منطقه بویژه در عراق و سوریه قائل است.