به گزارش پارس به نقل از مهر، نماینده جمهوری اسلامی ایران به ادعاهای بی اساس وزرای خارجه بحرین، امارات عربی متحده و نماینده کانادا که در هفتادمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد مطرح شده بود، پاسخ داد.

وی در پاسخ به سخنان وزیر خارجه بحرین که ایران را به دخالت در امور داخلی این کشور متهم کرد، گفت: طرح این اتهامات از سوی مقامات بحرینی تلاشی برای سرپوش گذارشتن بر نقض حقوق اساسی اکثریت مردم بحرین توسط اقلیت حاکم است و تا زمانی که اقلیت حاکم حق اکثریت را مورد تعدی قرار می‌دهند، هیچ تلاشی از جمله اتهاماتی مانند دخالت خارجی به حل مسئله کمک نمی‌کند.

نماینده ایران در پاسخ به اظهارات وزیران خارجه بحرین و امارات عربی متحده در خصوص سخنان اخیر مقامات جمهوری اسلامی ایران در مورد حادثه اخیر منا که موجب شد تعدادی از حجاج عزیز جان خود را از دست بدهند، افزود: اظهارات منزجر کننده دو مقام بحرینی و اماراتی در اموری که به آنها مرتبط نمی‌باشد، کمکی به حل موضوع نخواهد کرد.

همچنین در پاسخ به اظهارات تکراری دو کشور مذکور در خصوص تحریف نام خلیج فارس و موضوع سه جزیره ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک، نماینده کشورمان اظهار داشت: تغییر نام‌های جغرافیایی با انگیزه سیاسی در کنفرانس‌های متعدد سازمان ملل متحد رد شده و مایه تاسف است که علیرغم برخی انگیزه‌های سیاسی پشت تحریف نام خلیج فارس، برخی مقامات کشورهای عربی به رویه نخ نمای گذشته خود برای تحریف نام این آبراه ادامه می‌دهند.

نماینده ایران ضمن تأکید بر حاکمیت کامل جمهوری اسلامی ایران بر سه جزیر ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک، هرگونه ادعا در خصوص جزایر مذکور و نحوه اداره آنها را مداخله در امور داخلی ایران نامید و آن را غیر قابل قبول دانست.

وی در همین زمینه افزود: ایران همواره به دنبال گسترش روابط دوستانه مبتنی بر حسن همجواری با کشورهای همسایه خود و مذاکره در خصوص مسائل فی مابین می‌باشد، اما مسلم است که تمامیت ارضی و حاکمیت جمهوری اسلامی ایران بر جزایر سه گانه مذکور قابل مذاکره نمی‌باشد.

در پاسخ به سخنان معاون وزیر خارجه کانادا نیز نماینده جمهوری اسلامی ایران گفت: اظهارات نماینده این کشور علیه کشورمان به دلیل نگرانی دولت محافظه کار در خصوص از دست دادن فضای مناسب برای ادامه رویه گذشته این کشور در تحریف حقایق علیه ایران و نگرانی از تاثیر توافق هسته‌ای بر سیاست‌های ایران هراسی دولت کانادا می‌باشد. مایه تعجب است که کانادا با سابقه حقوق بشری مسأله دار خود بویژه در زمینه نقض حقوق بومیان، آفریقایی تبارها و مهاجرین در این کشور و حمایت بی قید و شرط از رژیم صهیونیستی، خود را مدافع حقوق بشر تصور کند.