به گزارش پارس به نقل از تسنیمدیر زمانی است تولیدکنندگان داخلی از واردات کالاهای ارزان‌قیمت، و گاه بی‌کیفیت، خارجی از جمله کالاهای بی‌کیفیت چینی احساس نارضایتی و ایجاد ناامنی در کار خود دارند و هرچند فریاد می‌زنند هم صدایشان به گوش کسی نمی‌رسد و این گروه دست آخر و به ناچار مرحله به مرحله به سمت ورشکستگی و توقف فعالیت خود گام بر می‌دارند.

به گزارش سیاست روز فرقی نمی‌کند تولید‌کننده پوشاک، کفش و یا حتی سنگ قبر و سنگ پا و یا یا هر کالایی که در داخل با کیفیت تولید می شود ،باشید؛ بازهم دروازه‌های واردات برای آن باز است.

روند واردات از کشورهای مختلف به مرحله ای رسیده که تولیدکنندگان با تنگ شدن عرصه برای تولید به واسطه باز بودن دروازه‌های ورود به ناچاردر مرحله اول به تعدیل نیرو، فعالیت با ظرفیت پائین اقدام می‌کنند و هرچه عرصه تنگ‌تر می‌شود این افراد راهی جز تعطیلی کسب و کار خود نمی‌بینند.

معضل واردات تنها به نامتوازن شدن تراز تجاری کشور ختم نمی‌شود و سالهاست که اکثریت تولید کنندگان بزرگ داخلی به واسطه ناتوانی و دشواری رقابت با کالاهای خارجی، چنان در تنگنا قرار گرفته اند که در خرج و دخل روزانه و تامین مواد اولیه مورد نیاز خود وا مانده‌اند.

کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی در واکاوی چنین اتفاقی با تاکید بر کیفیت نامناسب کالاهای چینی با بیان اینکه توفان کالاهای چینی؛ ورود بی‌رویه کالاهای چینی، امان تولید‌کننده و البته مصرف‌کننده را بریده است می‌گویند: کالاهای چینی به هیچ چیز رحم نمی‌کند؛ از مهر و سجاده نماز گرفته تا چادر مشکی و لباس احرام حجاج. کالاهای چینی آوار شده‌اند و تولید‌کننده و اقتصاد ایران را مدفون کرده‌اند و تاکنون هم هر چه دلسوزان اقتصاد ایران درباره زیان‌های کالاهای چینی فریاد زده‌اند، به جایی نرسیده است.

این یک واقعیت است که امروز کالاهای چینی بازار ایران را به چنگ آورده‌ و متأسفانه‌ کیفیت خوبی هم ندارد، کشور و دولت را گرفتار کرده‌اند به‌طوریکه عده ای از تحلیلگران این معضل را ناشی از مناسبات تجاری ایران و چین در فروش نفت می‌دانند و میگویند فروش نفت ایران به چین در سالهای گذشته و اعمال تحریم‌ها موجب شده بود که نتوانیم نسبت به ورود پول در کشور اقدام کنیم و به همین منظور متولیان اقدام به واردات کالاهای چینی کردند و این چنین شد که با رشد واردات کالای‌های چینی، این کشور پولی ‌به ایران پرداخت نکرده و تنها با اجرایی کردن برخی فایناس‌ها به اقتصاد کشور خیانت شده است.

آیینه آمار

فهرست اقلام وارداتی گمرک در پنج‌ماهه نخست امسال از چین نشان می‌دهد که در این مدت در زمینه مواد خوراکی چین از ماهی گرفته تا موز و آناناس و بادام زمینی به ایران صادر کرده است.

به این ترتیب در مدت مذکور مجموعا نزدیک به 3500 تن ماهی با ارزش بیش از 14 میلیون دلار، 31 هزار و 500 تن موز با ارزش کمتر از 25 میلیون دلار، 18 تن آناناس با ارزش 18 هزار دلار و حدود هزار تن بادام زمینی با ارزش بیش از یک میلیون دلار به کشور وارد شده است. در کنار خوراکی‌هایی که از چین به کشور وارد می‌شود این کشور به ایران اجناس مصرفی دیگری نیز می‌فروشد.

برای مثال در پنج ماهه نخست امسال 630 تن شن و ماسه طبیعی و مصنوعی با ارزش 370 میلیون تومان، 6.5 تن سنگ پا با ارزش 36 میلیون تومان و 775 تن از انواع کودها با ارزش دو میلیارد و 800 میلیون تومان از چین به ایران وارد شده است.

اما این دست اقلام وارداتی در لیست واردات از چین چندان کمیاب نیست، تا جایی که در مدت مذکور ایران 180 تن بیلچه با ارزش 155 هزار دلار، 170 تن کلنگ با ارزش متراز 100 هزار دلار و همچنین 11 تن چوب رخت آویز با ارزش بیش از 30 هزار دلار یا 5 تن دفتر مشق با ارزش 12 هزار دلار از این کشور خریده است.

فهرست اقلام وارداتی گمرک نشان می‌دهد که در پنج ماه نخست امسال، 130 تن کاغذ سیگار و کمتر از یک تن ریش، ابرو، مژه مصنوعی و کلاه گیس نیز از چین وارد ایران شده است که هر کدام به ترتیب به اندازه یک میلیارد و 300 میلیون و 10 میلیون تومان ارزبری داشته است.

البته چین در برخی از صنایع که ایران در آن حرف اول را می‌زند نیز وارد شده و حتی محصولاتش را به خود ایران نیز می‌فروشد مانند فرش و کف‌پوش بافته شده که در مدت مذکور نزدیک به 71 تن از آن با ارزش 200 میلیون تومان به ایران صادر شده است.

کل واردات از کشور چین در سال گذشته به بیش از 5 هزار تن و با ارزش 12.5 میلیارد دلار می‌رسید، این حجم در سال قبل از آن 4.5 هزار تن و با ارزش کمتر از 10 میلیارد دلار می‌رسید اما در پنج ماه نخست میزان واردات از چین به نیمی از حجم واردات در سال1392 رسید، به این ترتیب که دراین مدت 2 هزار تن کالا در این مدت با ارزش بیش از 4 میلیارد دلار از چین به ایران وارد شده است.

راه نجات

کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی تنها راه نجات اقتصاد از این موضوع را منوط به حمایت از تولید و توسعه ‌صادرات می‌دانند و می‌گویند:هیچ گاه نمی‌توان با واردات و یارانه ‌اقتصاد را نجات داد چراکه در حال‌حاضر نقدینگی در اقتصاد کشور منحرف شده و تمام نگاه تولید‌کنندگان به دست بانک‌ها برای دریافت وام است.

این گروه می‌افزایند: پیرو این انحراف نقدینگی و گره خوردن سرنوشت تولید به منابع، بانک‌ها به جای آن که نقدینگی را در راستای تولید و افزایش صادرات ‌قرار دهند، آن را در دست ‌عده‌ای خاص گذارده‌اند که به واردات مشغولند و یا در بانک‌ها به صورت سپرده انبار شده است.

این منتقدان اقتصادی براین باورند که دولت برای این که کشور را از این وضعیت ‌بیرون آورد، باید با برنامه‌ریزی و مدیریت، راه‌هایی بیابد تا نقدینگی در راه اصلی خود قرار گیرد و در یک کلام متولیان در پی حمایت اساسی از تولیدباشند و بس.

این گروه از تحلیلگران براین اعتقادند که عزم جدی چه از نقطه نظر قانونی و اجرا برای ممانعت از ورود کالاهای چینی وجود ندارد که اگر وجود داشت منابعی که در راه واردات هزینه می‌شود به سمت رونق تولید چه در حوزه صنعت و چه در حوزه کشاورزی و در نهایت اشتغالزایی هدایت می‌شد.

منبع: سیاست روز