به گزارش پارس به نقل از خبرگزاری صدا وسیماالکساندر زاسپکین در مصاحبه اختصاصی با شبکه تلویزیونی العالم درباره سخنان باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در خصوص راهبرد روسیه در سوریه، گفت راهبرد روسیه در سوریه همان راهبرد است و تغییر نمی کند. راهبرد روسیه در سوریه مبتنی بر چند اصل ثابت است که دستیابی به راه حل سیاسی در سوریه و توقف درگیری از جمله آن ها به شمار می رود. 

مجری شبکه گفت آمریکا بر این نکته تاکید دارد که راهبرد روسیه بر اساس حمایت از نظام بشار اسد رئیس جمهور سوریه استوار است. 

زاسپکین در این باره گفت زمانی که ما می گوییم تاکید بر مبارزه با تروریسم است، در اینجا عنصر اساسی حمایت از نظام یا ارتش نظام سوریه است. 

وی اظهار داشت طرح روسیه از مدت ها پیش مطرح است. این طرح به تشکیل جبهه ای برای مبارزه با تروریسم در این منطقه مربوط می شود. 

سفیر روسیه در لبنان گفت به نظر من این تحول در همکاری (روسیه با سوریه) طبیعی است و در هر مرحله تصمیماتی اتخاذ می شود. کاملا روشن است که خطر تروریستی وجود دارد و همه را تهدید می کند، از این رو باید تحولی در مبارزه با تروریسم صورت گیرد. نتایج این ائتلاف (ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا علیه داعش) منفی است و همکاری روسیه با نظام سوریه در این زمینه ادامه دارد. ما از یک طرف نتایج فعالیت های این ائتلاف را مشاهده می کنیم و در عین حال شیوه ثابتی برای گسترش همکاری با نظام سوریه داریم، به همین علت این اقدامات نتایج این شیوه است. در عین حال این، دعوت به همکاری گسترده تر است. ما می گوییم با این نظام به طور جدی همکاری می کنیم و اگر شما واقعا می خواهید با تروریسم مبارزه کنید باید با هم همکاری کنیم. 

وی تصریح کرد به نظر من آن ها (آمریکاییها) بعد از تحول اخیر در دو راهی قرار گرفتند. به عنوان مثال ابتدا جان کری وزیر امور خارجه آمریکا واکنش منفی نشان داد و گویا نگران بود که این به گسترش درگیری منجر شود اما منطق آن ها بسیار ضعیف بود. به همین علت من معتقدم که اکنون لحن آمریکا تغییر کرده و در حال حاضر تمرکز بر امکان همکاری در این زمینه است و این اقدام مثبتی به شمار می رود. این ها نشانه های خوبی است.

سفیر روسیه در لبنان گفت (مذاکره با بشار اسد) در نهایت به نفع امنیت و ثبات است. 

وی درباره طرح روسیه در خصوص تشکیل ائتلاف جدید و مؤثر برای مبارزه با تروریسم بر اساس حضور ارتش سوریه در آن، اظهار داشت زمانی که ما این طرح را اعلام کردیم مشخص بود که تحقق آن به زمان نیاز دارد و اکنون احساس می کنیم که به جلو پیش می رویم و این تصمیم درستی است و باید به این تلاش ها ادامه داد.