پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- نبی شریفی- دوران افسانه ای هژمونی آمریکا به پایان رسیده است. ایالات متحده اکنون از شرق تا غرب آسیا با چالش مواجه است. این کشور که روزی برای مبارزه با تروریسم نیروهایش را در افغانستان و عراق پیاده کرده بود، اکنون با بحران عدم اعتماد و ناکارآمدی در مبارزه با گروه های تروریستی، از سوی کشورهای منطقه روبه روست. 

ائتلاف هوایی علیه داعش راه به جایی نبرده و حالا روسیه با سازماندهی نظامی سعی درمبارزه زمینی با تروریست ها  دارد، تحرکاتی که در لاذقیه سوریه قابل مشاهده است. سناتور مک‌کین سیاست‌ خارجی اشتباه  اوباما را باعث حضور رقیب سنتی اش، روسیه، در سوریه می داند. 

بیش فعالی سیاسی روسیه در ماه های اخیر به همین جا ختم نمی شود. مدتی است که اعراب خلیج فارس برای حل بحران های غرب آسیا به مسکو می روند تا تصمیم هایشان را یک کاسه کنند. در آسیای میانه نیز، تروریسم در افغانستان با وجود حضور بیش از یک دهه آمریکا در این کشور، همچنان به قوت خود باقی است. 

کرزی، رئیس‌جمهور سابق افغانستان گفته است که اگر غرب در جنگ علیه تروریسم جدی نیست پس باید روسیه و چین جایگزین آمریکا شوند. 

کمی آن طرف تر در شرق آسیا هم متحدان آمریکا از جمله کره جنوبی و ژاپن با خطر تهدید هسته ای کره شمالی و جاه طلبی های چین در ساخت جزایر مصنوعی  و تملک بر بخش هایی از دریای چین جنوبی روبه روهستند.این ها همه گواهی بر پایان هژمونی آمریکاست.