پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- محمدجواد اخوان- رهبر معظم انقلاب اسلامی، هفته گذشته در جمع اقشار مختلف مردم با معرفی «حفظ روحیه انقلابی‌گری» در مردم و به خصوص در جوان‌ها به‌عنوان یکی از مهم‌ترین راه‌های تقویت درونی، فرمودند: «سعی دشمنان این است که جوان ما را لاابالی بار بیاورند، نسبت به انقلاب بی‌تفاوت بار بیاورند، روحیه حماسه و انقلابی‌گری را در او بکشند و از بین ببرند؛ جلوی این باید ایستاد. جوان، روحیه انقلابی‌گری را باید حفظ کند و مسئولان کشور جوان‌های انقلابی را گرامی بدارند؛ این‌همه جوان‌های حزب‌اللهی و انقلابی را برخی از گویندگان و نویسندگان نکوبند به اسم افراطی و امثال اینها. جوان انقلابی را باید گرامی داشت، باید به روحیه انقلابی‌گری تشویق کرد؛ این روحیه است که کشور را حفظ می‌کند، از کشور دفاع می‌کند؛ این روحیه است که در هنگام خطر به داد کشور می‌رسد. سه عامل اساسی اقتدار ملّی اینها است: اقتصاد قوی و مقاوم، علم پیشرفته و روزافزون و حفظ روحیه انقلابی‌گری در همه به خصوص در جوان‌ها؛ اینها است که می‌تواند کشور را حفظ کند؛ آن‌وقت دشمن مأیوس خواهد شد.»

اشاره معظم‌له نخست به اینکه مسئولان کشور باید جوان‌های انقلابی را گرامی بدارند و نیز دوم آنکه برخی این قشر از مردم را با برچسب «افراطی» نکوبند، اشاره لطیفی است به رویکردی ناصواب در برخی تریبون‌های رسمی خصوصاً برخی از مسئولان که به‌جای تکریم جبهه جوانان مؤمن انقلابی، با زدن این قبیل برچسب‌های مخرب، تلاش می‌کنند آنها را به حاشیه ببرند. 

مروری بر بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی‌ طی دو سال اخیر به‌خوبی نشانگر آن است که کلیدواژه اساسی «جبهه مؤمن انقلاب» و «جوانان انقلابی» که هر دو بار معنایی مشابهی دارند، در بیان معظم‌له بسیار برجسته شده است، به‌گونه‌ای که می‌توان گفت در منظومه فکری ایشان، جایگاه ویژه‌ای برای این نیروی عظیم اجتماعی، تعریف‌شده است. تأکید ایشان بر رضایت از اقدامات این جبهه عظیم در سراسر کشور از یک‌سو و نیز ناخرسندی ایشان از برخی ناملایمات از سوی برخی مسئولان و تریبون‌ها در برابر این جریان می‌تواند نشانگر اهمیت این موضوع در میان دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب باشد. 

اما در این میان نوع رویکرد برخی مسئولان و به‌خصوص دولتمردان در مواجهه با این جریان اجتماعی فرهنگی انقلابی حائز اهمیت است. طبعاً انتظار رفته و می‌رود که با توجه به هم‌راستایی اقدامات جبهه جوانان مؤمن انقلابی با اهداف عالی انقلاب اسلامی، این جریان و فعالیت‌های آن موردحمایت تمام‌عیار مسئولان اجرایی کشور قرار گیرد. با این‌حال به‌خوبی روشن است که حمایت چندانی در بسیاری از بخش‌های ذی‌ربط از این فعالیت‌ها انجام نمی‌گیرد. حتی گاه آش چنان شور می‌شود که برخی مدیران میانی مسئول، رسماً از حمایت از فعالیت‌های فرهنگی انقلابی استنکاف کرده و تأکید می‌کنند که مدیر فرهنگی انقلاب اسلامی نیستم!

اما کار به همین‌جا ختم نمی‌شود، نه‌تنها حمایت مشاهده نمی‌شود گاه چنان که رهبر معظم انقلاب نیز اشاره کردند، این فعالیت‌ها توسط برخی مسئولان، گستاخانه مورد حمله قرار گرفته و با برچسب‌هایی از قبیل افراط، تندروی و. . . تخطئه می‌شود. به‌طور مشخص می‌توان گفت در دو سالی که از عمر دولت یازدهم می‌گذرد، در بخش‌هایی از قوه مجریه چنین رویکردهایی مشاهده می‌شود و حتی پس از هشدار اخیر معظم‌له نیز ادامه یافته است. چنان که رسانه‌ها از رئیس‌جمهور نقل کردند: «آنهایی که روی کلمات این توافق پرافتخار که در آینده در خصوص جزئیات آن سخن خواهم گفت، نظر دارند، بدانند که نخواهم گذاشت عده‌ای افراطی بخواهند به امید این ملت ضربه بزنند.»

اینکه چرا دولت یازدهم نمی‌خواهد با جبهه جوانان انقلابی از سر آشتی درآید و در برابر انتقاد و پیشنهاد مشفقانه آن با خضوع و فروتنی برخورد کند را می‌توان به‌حساب نوع سلوک سیاسی و سعه‌صدر برخی مدیران و نیز انتقادپذیری‌شان گذاشت، اما آسیب چنین رویکردی در قوه مجریه چیزی نیست که بتوان از کنار آن به‌راحتی گذشت. 

همان‌گونه که در بیان حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نیز مورد تأکید واقع‌شده بود امروز کشور بیش از هر زمان دیگری به حفظ روحیه انقلابی نیازمند است و شاید بتوان گفت این روحیه مهم‌ترین مانع در برابر نفوذ نظام سلطه و امریکاست. نیک می‌دانیم که این روحیه در جبهه مؤمن انقلابی متراکم و اثربخش بوده و از طریق همین جریان مؤثر اجتماعی است که این تفکر، گفتمان و روحیه در جامعه تقویت و نهادینه می‌شود.  اینکه بیش از هر زمان دیگری، به حفظ و تقویت موضع و اقدامات جبهه جوانان مؤمن انقلاب اسلامی، نیازمندیم، با تأسف باید گفت نیروهای مؤثر دیگری که بعضاً در مسندهای اجرایی نیز قرار گرفته‌اند، کمر همت به خنثی‌سازی این فعالیت‌ها بسته‌اند و انرژی خود را مصروف به بی‌اثرسازی اقدامات انقلابی می‌کنند. در مواجهه با این رخداد تأسف‌برانگیز، باید اولاً جبهه مؤمن انقلابی را به ادامه این راه خیر و صلاح دعوت کرد و توصیه نمود تا این ناملایمات، آنها را از این مسیر بازندارد و دیگر دعا کرد هدایت‌های الهی همه آنانی را که دانسته یا نادانسته به خطا می‌روند، به راه صواب بازگرداند.