به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگارانیک نرم‌افزار تحلیلگر، جوانانی را که به عقاید افراطی گرایش دارند تشخیص داده و آنها را در شبکه اجتماعی فیسبوک با افراطی‌های پشیمان در ارتباط قرار می‌دهد تا مانع پیوستن آنها به گروه تروریستی داعش شود.

محققان مؤسسه گفتگوهای استراتژیک (آی‌اس‌دی) از این نرم‌افزار برای ردیابی افرادی که مشکوک به خروج از کشور و پیوستن به گروه‌های افراطی هستند، استفاده می‌کنند. اوایل سال 2015 این موسسه جزئیاتی درمورد افرادی که تمایل داشتند به گروه تروریستی داعش بپیوندند را به پلیس ارائه داد.

مدیر ارشد "آی‌اس‌دی" با اشاره به اینکه کشورهای غربی در جنگ دیجیتال علیه داعش موفق نبوده‌اند، به روزنامه تایمز گفت: این گروه تروریستی از پیشرفته‌ترین تکنولوژی برای تبلیغات استفاده می‌کند، اما ما هنوز به عمق تاثیرگذاری تبلیغات پی نبرده‌ایم. پیش از این مردم به دلیل نادانی به این گروه می‌پیوستند؛ اما امروز علیرغم آگاهی از جنایات داعش مردم همچنان به آن گرایش دارند. این نشان دهنده عمق فاجعه و تاثیر عمیق تبلیغات است.

 

گوگل نیز در همکاری با این موسسه، اقداماتی را برای پیشگیری از افراطی شدن این افراد انجام داده است. برای مثال افرادی که در گوگل عبارت "پیوستن به داعش در سوریه" را جستجو می‌کنند به طور خودکار به صفحه‌ای راهنمایی می‌شوند که در آن فیلم‌هایی در نکوهش اعمال تروریستی این گروه موجود است. این فیلم‌ها تروریست‌هایی را نشان می‌دهند که از اعمال خود پشیمان شده و جنایات داعش را محکوم می‌کنند. براساس آمار منتشر شده توسط "آی‌اس‌دی" در یک دوره‌ 6 هفته‌ای، 50 هزار نفر این فیلم‌ها را تماشا کرده‌اند.