به گزارش پارس به نقل از تابناک، این امر ناشی از این واقعیت است که فیسبوک نیز مانند گوگل درآمد خود را از طریق فروش اطلاعات مربوط به شخصیت و کار شما به تبلیغات کنندگان بدست می آورد. هر چقدر که از شما بیشتر بداند و هر چقدر که مناسب تبلیغات باشد، در نتیجه بیشتر پول در می آورد!


البته با توجه به اینکه این شبکه اجتماعی کاملا امکانات خود را به شکل رایگان در اختیار کاربران قرار میدهد، این معامله منصفانه است. اما تعدادی از تنظیمات وجود دارد که اگر از طریق غیر فعال کردن آنها با خبر باشید، قطعا آنها را غیر فعال میکنید:

1 – پخش خودکار ویدئو ها در فیسبوک

حتما متوجه شده اید که در زمانی که در صفحه فیسبوک خود میچرخید، ویدئوها بدون نیاز به کلیک بر روی آنها، پخش میشوند. فیسبوک به این امید که توجه شما را جلب کنند، ویدئوها را به شکل خودکار پخش میکند. این موضوع علیرغم آنکه میتواند حجم ترافیک اینترنت شما را کاهش دهد، باعث درز اطلاعاتی از شما بر روی سرورهای فیسبوک و از طریق کد های Java Script میشود.

خوشبختانه راه خاموش کردن این ابزار بسیار ساده است. بر روی آیکون منو در سمت راست صفحه کلیک کنید و گزینه Settings را انتخاب نمایید:

در این صفحه گزینه های متعددی را میبینید. از پنل سمت چپ گزینه Videos را انتخاب کنید و بر روی منوی افتادنی در کنار Auto-Play Videos کلیک کرده و گزینه Off را انتخاب کنید:

2 – پاکسازی رکوردهای جستجو

چقدر بر روی فیسبوک جستجو میکنید؟ هر چقدر باشد فرقی نمیکند اگر بدانید که فیسبوک رکوردهای مربوط به جستجو های شما را ذخیره میکند. هر کسی که به حساب کاربری شما دسترسی پیدا کند، آنها را خواهد دید! از سوی دیگر جستجو های شما بهترین خوراک برای تبلیغات است.

میتوانید این رکوردها را پاکسازی کنید. البته این امر کمی کار بیشتر نیاز دارد که ما شما را راهنمایی میکنیم. مجددا وارد صفحه تنظیمات فیسبوک شوید. اکنون از پنل سمت چپ گزینه Privacy را انتخاب نمایید. سپس در بخش Who Can see my stuff بر روی لینک Use Activity log کلیک نمایید تا وارد جایی شوید که فیسبوک از روز اول اطلاعات شما را در آنجا ذخیره کرده است:

وقتی برای اولین بار وارد این صفحه میشوید، گزینه Search یا جستجو باید مخفی باشد. از پنل سمت چپ ذیل بخشی که با Photos شروع میشود، بر روی دکمه More کلیک کنید تا سایر گزینه ها نمایش داده شود:

از میان این گزینه ها بر روی Search کلیک کنید تا هر آنچه در فیسبوک جستجو کرده اید برای شما به نمایش درآید. در این صفحه بر روی لینک Clear Searches کلیک کنید تا همه رکورد های شما پاک شود:

همچنین میتوانید سایر گزینه های Activity Log را بازبینی کنید تا در صورت نیاز نسبت به پاکسازی آنها اقدام کنید.

3 – تنظیمات مربوط به Privacy یا حریم خصوصی

قطعا زمانی که چیزی را بر روی فیسبوک منتشر میکنید، نمی خواهید هر 1 میلیارد کاربر فیسبوک آن را ببینند. این موضوع به این معنی است که باید حوزه خصوصی یا Privacy خود و تنظیمات مربوط به آن را مدیریت کنید.

برای اینکار مجددا در صفحه تنظیمات فیسبوک به بخش Privacy بروید و در ذیل بخش Who Can see my stuff بر روی گزینه Edit در مقابل Who can see your future posts کلیک کنید و از منو ای که ظاهر میشود گزینه مورد نظر خود را انتخاب نمایید:

بهتر است در همین بخش نگاهی به سایر موارد نیز داشته باشید و تنظیمات مربوط به آنها را نیز انجام دهید. برای مثال اینکه آیا کسی بتواند از طریق جستجوی نام شما در موتورهای جستجو به صفحه فیسبوک شما دسترسی پیدا کند یا خیر.

4 – اعلان ها یا Notification های ناخواسته

اگر اعلان هایی در صفحه فیسبوک شما نمایش داده میشود که نمی خواهید آنها را ببینید این اقدامات را انجام دهید. به صفحه تنظیمات فیسبوک رفته و از پنل سمت چپ گزینه Notifications را انتخاب کنید. در صفحه ای که نمایش داده میشود میتوانید فهرستی از همه انواع اعلان هایی که به شما نمایش داده میشود را ببینید. کار خود را با بخش How You Get Notifications شروع کنید:

با کلیک بر روی گزینه Edit در مقابل هر بخش میتوانید دریافت Notifications در آن خصوص را غیر فعال کنید.

5 - تبلیغات عمومی یا Social Advertising

همانطور که گفته شد بخش مهمی از درآمد فیسبوک ناشی از تبلیغاتی است که برای شما نمایش میدهد. البته راهی برای خاموش کردن و عدم نمایش این تبلیغات وجود دارد. به صفحه تنظیمات باز گردید و از پنل سمت چپ بر روی گزینه Ads کلیک نمایید. با کلیک بر روی گزینه Edit در هر دو بخش میتوانید گزینه No one را به جای گزینه Friends انتخاب نمایید:

اما قبل از اینکه از فیسبوک خارج شویم بگذارید کمی در مورد تبلیغات و Friends در این بخش آخر توضیح دهیم. فیسبوک ادعا میکند که مستقیما اطلاعات شما را برای تبلیغات نمی فروشد بلکه شما را در گروهی قرار میدهد که تبلیغات چی ها بتوانند آن را مرور کنند. اگر شما و یکی از دوستانتان در فیسبوک به موضوع یا چیز مشترک علاقمند باشید، فیسبوک آن را مد نظر قرار میدهد.

سپس چنانچه شما در خصوص محصول یا شرکتی چیزی به اشتراک بگذارید یا از آن سخنی بگویید، فیسبوک احتمالا تبلیغات مربوط به آن را در صفحه دوست شما نمایش میدهد، به طرق مختلف. این امر شاید در ابتدا جالب باشد، اما نه برای همه کس!

شما چه نکات امنیتی و قابل توجهی در فیسبوک میشناسید؟ آن را با ما و سایر مخاطبان به اشتراک بگذارید.