به گزارش پارس به نقل از خبرگزاری صدا وسیما در تحلیل استراتگ از نتایج پنجمین گردهمایی سراسری حزب عدالت و توسعه و انتخاب شدن نزدیکان رجب طیب اردوغان به «شورای مرکزی مدیریت و تصمیم گیری» این حزب نوشت : « نتایج این گردهمایی نشان داد که اردوغان قصد ندارد کنترل خود بر حزب عدالت و توسعه را کاهش دهد. کارشناسان می گویند انتخاب داووداوغلو به عنوان رهبر حزب و در مقابل آن، گزینش تمامی اعضای «شورای مرکزی مدیریت و تصمیم گیری» حزب از نزدیکان اردوغان ، راه حلی برای اختلافات بود. به این طریق، افرادی که خواهان حرکت حزب عدالت و توسعه ، مستقل از اراده اردوغان بودند و می خواستند این حزب به منظور جلب آرای مردم، امکان مانور بیشتری خارج از اراده اردوغان داشته باشد، از رهبری حزب کنار زده شدند.» 

استراتگ نوشت : « تداوم مباحث درون حزب عدالت و توسعه در خصوص اینکه حضور این حزب در انتخابات اول نوامبر تحت سایه اردوغان ، نتایج مطلوبی خواهد داشت یانه ، توجه تحلیلگران را به خود جلب کرده است. تیم داووداوغلو طرفدار این بودند که اردوغان در پشت صحنه بماند. اما، اردوغان قبل از برگزاری گردهمایی سراسری حزب، با پیش کشیدن رقبای داووداغلو (در رقابت برسر رهبری حزب) ، داووداوغلو را به عقب نشینی وادار کرد و پس از اینکه تمامی اعضای «شورای مرکزی مدیریت و تصمیم گیری» حزب ، از نزدیکان اردوغان منصوب شدند، به داووداوغلو اجازه داده شد تنها نامزد رهبری حزب باشد و به این مقام برسد.»

استراتگ افزود : « داووداوغلو مجبور شد که در گردهمایی حزب عدالت و توسعه بر تداوم راه اردوغان تاکید کند. اما، وی برای جلب نظر رای دهندگان، وعده داد که در این حزب، تازگی ایجاد خواهد شد و حزب با اجتناب از تکبر به مردم نزدیکتر خواهد شد.با این وعده، در واقع داووداوغلو این پیام را می داد که حزب عدالت و توسعه به ارزشهای اولیه خود باز می گردد و تلاش دارد که اعتماد مردم به خود را احیاء کند.»

دادن این وعده ها، حداقلِ وظیفه داووداغلو بود و وی قصد داشت با این وعده ها نشان دهد که حزب عدالت و توسعه با دورهء اردوغان تفاوت خواهد داشت. به این طریق، حزب عدالت و توسعه تلاش کرد که آرای مردم را در انتخابات اول نوامبر به خود جلب کند و این باور را در مردم ایجاد کند که این حزب به اصول سنتی خود بازخواهد گشت. زیرا، اکنون همگان اعتراف می کنند که حزب عدالت و توسعه ، دیگر متشکل از «کفن پوشها» نیست و گردانندگان آن کسانی هستند که به شدت درگیر اقتصاد و تجارت و دچار فساد مالی شده اند. حتی وفادارترین رای دهندگان حزب عدالت و توسعه نیز از این دگردیسی حزب عدالت و توسعه وحشت می کنند. به همین علت، اکنون داووداوغلو تلاش داد رای دهندگان را متقاعد کند که حزب عدالت و توسعه را تغییر خواهد داد. داووداوغلو باید قادر باشد که میان محافظه کاری اردوغانی و وعدهء تغییرات در حزب ، یک سازش برقرار کند. گرچه این حزب تحت کنترل اردوغان باقی مانده است، اما رقابتهای انتخاباتی ، فرصتی را برای تصمیم گیری مستقل فراهم می کند. برای این منظور نیز ، داووداوغلو باید تمامی نیروی خود را بکار گیرد و نشان دهد که سایه اردوغان نیست! مردم ترکیه یک بار به اردوغان «کارت زرد» نشان داده اند و اگر اردوغان عقب ننشیند، داووداوغلو باید تلاش کند که از او جلو بیفتد. تنها در این صورت است که داووداوغلو می تواند به عنوان یک رهبر موفق حزب عدالت و توسعه ، نام خود را در تاریخ به ثبت برساند.»