به گزارش پارس به نقل از خبرگزاری صدا وسیماباراک اوباما در ابتدای اظهارات خود گفت: هفته آینده، هفت سال از بحران مالیِ وال استریت که سال های سختی را برای خانواده های زحمتکشِ معمولیِ آمریکایی به دنبال داشت، خواهد گذشت. در فاصلهِ کمی بعد از آن، من به ریاست جمهوری رسیدم. ما تصمیم گرفتیم اقتصاد خود را بر شالوده ای جدید برای رشد و شکوفایی، بازسازی کنیم. ما این کار را با سرمایه گذاری در اموری از قبیل اشتغالزایی، خدمات درمانی و تحصیلات عالیه، که باعث رشد طبقه متوسطِ ما می شود، انجام دادیم. 

امروز، شرکت های ما در مجموع، بیش از سیزده میلیون شغلِ جدید - طی پنج و نیم سال گذشته - تولید کرده اند. نرخ بیکاری به کمترین میزان در بیش از هفت سال گذشته رسیده است. شانزده میلیون آمریکاییِ دیگر نیز به بیمه درمانی دست پیدا کرده اند. 

نرخ فارغ التحصیلیِ دانش آموزان ما از دبیرستان ها، به بالاترین میزانی که تاکنون در این کشور وجود داشته، رسیده است و همچنین مردمِ (دانشجویانِ) بیشتری از هر زمان دیگر در گذشته، از دانشگاه های ما فارغ التحصیل می شوند. 

ما (آمریکا) در حال بازگشتن (به دوران شکوفاییِ خود) هستیم و قوی تر نیز شده ایم. با این حال، در اقتصادی که به طور فزاینده، براساس دانش و نوآوری بنا نهاده شده است، داشتن کمی تحصیلات عالی (دانشگاهی)، مطمئن ترین طریق برای (اشتغال و رفاه) طبقه متوسط است. 

تا پایان این دهه (میلادی) از هر سه فرصت شغلی در آمریکا، دستیابی به دو فرصت شغلی، مستلزم داشتن مقداری تحصیلات عالیه خواهد بود. این یکی از دلایلی است که اگر شما از یک کالجِ مدرک کاردانی داشته باشید، این تحصیلات، درآمدِ سالانهِ شما را - در مقایسه با کسی که فقط دبیرستان را به اتمام رسانده باشد - ده هزار دلار افزایش خواهد داد. یکی از مطالعاتِ اخیر نشان داده است که داشتن مدرک کارشناسی از یک دانشگاهِ، باعث خواهد شد که شما بتوانید یک میلیون دلارِ بیشتر، در طول تمام سنوات خدمتیِ عمرتان، درآمد کسب کنید. 

اوباما سپس تأکید کرد: کشوری که نیروی کارش بالاترین سطح تحصیلات را داشته باشد، در رقابت اقتصادیِ قرن بیست و یکم، پیروز خواهد شد؛ من می خواهم آن کشور، آمریکا باشد. 

ولی با توجه به افزایش هزینه دانشگاه ها و بدهی های دانشجویان، انتخاب هایی که آمریکایی ها انجام می دهند، هنگامی که به دنبال یک دانشگاه می گردند و آن را برمی گزینند، هرگز به این اهمیت نبوده است. از اینرو، همه باید بتوانند به اطلاعات شفاف، قابل اعتماد و آزاد درباره هزینه ها و ارزش تحصیل کردن در دانشگاه های مختلف آمریکا، دسترسی داشته باشند. به عنوان مثال، این اطلاعات، شامل این خواهد بود که احتمال فارغ التحصیل شدن هر کس از هر دانشگاه چقدر است و این که آیا پس از فراغت از تحصیل، قادر خواهد بود شغل خوبی برای خود بیابد و وام های (سنگین) دانشجویی را که گرفته است، بازپرداخت کند؟ 

معهذا در حال حاضر، بسیاری از رتبه بندی های دانشگاه ها در آمریکا به مؤسسات عالیِ این کشور، به دانشگاه هایی پاداش می دهند (رتبه های بالاتری به این نوع دانشگاه ها می دهند) که به جای صرفه جویی، منابع مالی را بیشتر مصرف کنند و دانشجویانِ بیشتری را اخراج کنند. این در حالی است که اکنون زمانی است که آمریکا نیاز دارد دانشگاه های ما بر کاهش هزینه ها (شهریه ها) و حمایت از تمام دانشجویانی که در آن ها ثبت نام می کنند، تمرکز کنند. این (نوع رتبه بندی)، معقول و منطقی نیست و باید تغییر کند. 

از اینرو، دولت من از امروز اقدام به ارائهِ نوع جدیدی از کارتِ امتیازدهی به دانشگاه ها می کند. این کارتِ امتیاز دهی، با اطلاعاتی که از طرف کسانی که بیش از همه از آن استفاده می کنند، طراحی می شود و این افراد، شامل دانشجویان، خانواده ها و مشاوران، خواهند بود. از این پس، آمریکایی ها به اطلاعات قابل اعتماد درباره تمام مؤسسات عالی (در آمریکا) دسترسی خواهند داشت. آنان با نگاه به این کارتِ رتبه بندی، خواهند دید که فارغ التحصیلانِ هر دانشگاه، چه درآمدهایی دارند و آنان با چه مقدار بدهی (وام های دانشجویی) فارغ التحصیل شده اند و چه درصدی از دانشجویانِ هر دانشگاه، قادر به بازپرداخت وام های دانشجوییِ خود بوده اند. این به همهِ ما کمک خواهد کرد که ببینیم کدام دانشگاه ها بهترین عملکرد را برای آماده سازی آمریکا برای موفقیت، دارند. 

البته این کار، تازه در حالِ آغاز شدن است و در ماه های آتی، ما کارت امتیازدهی خود را براساس اطلاعاتی که از دانشجویان، والدین، مشاوران و خودِ دانشگاه ها به دست می آوریم، بهبود خواهیم بخشید. هدفِ اصلی ما این است که هر کس که بخواهد برای دریافت تحصیلات عالیه تلاش کند، بتواند به جستجو در رابطه با دانشگاه ها بپردازد و دانشگاهی را که با اهداف خودش منطبق است برای تحصیلات عالی، انتخاب کند. 

همهِ ما با کمک یکدیگر می توانیم تضمین کنیم که هر دانش آموز فارغ التحصیل از دبیرستان، فرصتی مناسب برای به دست آوردن تحصیلات (عالیِ) بسیار خوبی داشته باشد و استعدادهای (نهفتهِ) خود را کاملاً بارور کنند.