به گزارش پارس، مهر به نقل از راشا تودی خبر داد، رئیس جمهور آمریکا ریشه های تاریخی پیدایش داعش را به دوره ریاست جمهوری جرج دبلیو بوش و تهاجم نظامی آمریکا به عراق نسبت داد. وی افزود رشد این گروه افراطی از نتایج ناخواسته جنگ عراق بوده است.

در مصاحبه با پایگاه خبری وایس نیوز، باراک اوباما پیدایش گروه داعش را در ارتباط مستقیم با تهاجم نظامی به عراق تحت فرمان جرج دبیلو بوش توصیف کرد.

اوباما در این مصاحبه گفت: داعش نتیجه مستقیم حضور القاعده در عراق است که آن نیز در پی تهاجم ما به این کشور به وجود آمد. این از نتایج ناخواسته یک جنگ است و به همین دلیل ما می بایست پیش از هر اقدامی به عواقب آن بیاندیشیم.

وی در ادامه اظهار داشت راه حل غلبه بر افراط گرایی پایان بخشیدن به منازعات درونی کشورهای خاورمیانه است.

رئیس جمهور آمریکا با اشاره به نامناسب بودن شرایط تحصیلی و عدم دستیابی جوانان به آینده ای روشن گفت «ما نمی توانیم دو مقوله مبارزه با تروریسم و ایجاد امنیت را از دیپلماسی، توسعه و تحصیل جدا کنیم.»

اوباما با رد ادعای مخالفان خود مبنی بر افراط آمریکا در اختصاص کمک مالی به کشورهای خارجی گفت تنها بیش از یک درصد از بودجه ایالات متحده صرف کمک به دیگر کشورها می شود. وی در ادامه بر این نکته تاکید کرد که سرمایه گذاری های خارجی نیاز آمریکا به دخالت نظامی در دیگر کشورها را کاهش خواهد داد.

این نخستین بار است که باراک اوباما پیداش گروه افراط گرای داعش را نتیجه سیاست خارجی غلط آمریکا می داند. پیشتر، جمهوری خواهان وی را به دلیل خروج نیروهای آمریکایی از عراق سرزنش می کردند و پیدایش داعش را به خلاء امنیتی به وجود آمده در این کشور نسبت می دادند.