به گزارش پارس به نقل از میزان حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در نشست مدیران اتحادیه های سراسری تعاونی ها کشور

حجتلاسلاحرئیس با اشاره به این موضوع که تعاونی اقتصاد عادلانه را برای یک جمع به عمل می آوردگفت: تعاونی مسیری است که هم ثروت در یک نقطه جمع نمی شود و هم فقر را می زداید.

روحانی با تاکید بر اینکه قدم به قدم باید اقتصاد دولتی لاغر شود افزود: سهم اقتصاد دولتی به اقتصاد تعاونی و خصوصی واگذار شود‎.

وی با بیان اینکه اقتصاد 8صبح 4 بعد از ظهر نمیتواند تحولی ایجاد کند‎ گفت: اقتصاد دولتی کارایی لازم را ندارد‎.

روحانی با تبیین موضوعات اقتصادی اظهار داشت: این اقتصاد بر مبنای آن بوده که چاه های نفت ما چه مقدار استخراج می شود و یا در بازار جهانی چگونه به فروش می رسد یا پول آن چگونه به خزانه بر می گردد؛ برنامه های کشور بدین جهت تنظیم می شد.

وی ادامه داد: اگر حقوق کارمند مثلا وجود داشته، بر مبنای چاه های نفت تنظیم می شده و یا اگر برنامه های اقتصادی هفت ساله یا پنج ساله در گذشته تنظیم می شد، بر مبنای چاه های نفت تنظیم می گشته است.

رئیس جمهور تصریح کرد: اگر برنامه ریزی برای صنعت، کشاورزی و زیرساخت در این کشور طراحی می شد، بر مبنای تعداد بشکه های نفت و قیمت آن طراحی می شده است.

رئیس دولت تدبیر و امید ادامه داد: هنوز هم می دانید که در بودجه ما یک بخش عمده ای این است که سال آینده چه مقدار نفت خواهیم فروخت و هر بشکه ای از آن به چند دلار به بازار جهانی عرضه می شود و قیمت دلار در سال آینده چه مقدار محاسبه خواهد شد.

وی ادامه داد: این سه را در هم ضرب می کنیم و یکی از پایه های بودجه سال بعد را ترسیم می نماییم.

رئیس جمهوری یادآور شد: حال یک زمانی وجود داشته که نقش نفت در بودجه 70 الی 80 درصد بوده و زمانی 50 درصد بوده است؛ سال گذشته سهم نفت در بودجه کم بوده و 33 درصد شده است و این نشان می دهد که یک سوم بودجه کشور بر دوش نفت بوده است.

روحانی در بخش دیگری از صحبت های خود به برجام اشاره کرد گفت: برجام به معنی شکستن همه زنجیرهای تحریم است.

وی افزود: تیم مذاکره برای هر "واو" و هر ویرگول توافقنامه ایستادگی کردند و هیچ کس در طول تاریح نمیتواند بگوید این متن منطبق با عزت ملت ایران نیست. به جز برخی افراطی در امریکا تمام دنیا نسبت به این توافق به معنی یک صلح جهانی سر تواضع فرو آورده اند‎.

روحانی که در دیدار تلاشگران عرصه تعاون صحبت میکرد گفت: آنگاه که برای زندگی و زن و فرزند خود و جامعه خود تلاش میکنید آن هم جهاد است.

وی با اشاره به اشتغال در حوزه بانوان افزود: یکی از کارهای مهمی که باید انجام دهیم برای بانوان عزیزماست آنها هم باید دارای شغل و کار باشند نباید فکر کنیم که اشتغال و کار ویژه مردان است و زن ها باید درخانه بمانند و بچه داری کنند‎