به گزارش پارس به نقل از تابناک کشور ونزوئلا در حال حاضر شرایطی را تجربه می‌کند که بسیاری از ایرانیان طی چند سال گذشته، تقریبا مشابه آن را تجربه کرده اند؛ شرایطی که منجر به آن شده تا بهای کالاها ‌روزانه در این کشور افزایش یابد و از جمله آنکه خرید یک دستگاه آیفون 6 در این کشور به بهای بیش از 47 هزار دلار تمام شود.
هم‌اکنون ونزوئلا دچار یک بحران اقتصادی شدید است و تورم به قدری در این کشور سرسام آور شده که بهای کالاها به شکلی غیر قابل پیش بینی و روزانه در حال افزایش است؛ موضوعی که البته برای ایرانیان به خوبی قابل درک است، زیرا‌ تا ‌چند سال قبل اقتصاد ایران نیز تا حد زیادی دچار همین معضل بود.

وضعیت نرخ تورم و افزایش این شاخص در اقتصاد ونزوئلا به حدی وخیم است که با توجه به نرخ رسمی ارز در این کشور، یک دستگاه آیفون 6 در بازار رسمی ونزوئلا به بهای 47 هزار دلار آب می‌خورد و این موضوعی است که در گزارش بلومبرگ به آن اشاره شده است 

البته این مشکل از دو جنبه است؛ یکی اینکه در کشور ونزوئلا گوشی های هوشمند رده بالا به ندرت یافت می‌شود و دیگر آنکه نرخ تورم این کشور به حدی بی سابقه افزایش یافته است.

این گزارش در ادامه آورده است، هم‌اکنون ‌بهای دلار در بازار این کشور، دو نرخ رسمی متفاوت را تجربه می‌کند: 6.3 و 12 بولیوار (ارز رسمی ونزوئلا) در برابر هر دلار که در حال حاضر دولت ونزوئلا از این دو نرخ برای خرید مایحتاج ضروری همچون تجهیزات و کالاهای پزشکی استفاده می‌کند.

اما در بازار سیاه یا غیر رسمی ارز در این کشور بهای بولیوار به شدت در برابر دلار سرکوب می‌‌شود، به گونه ای که در این بازار هر دلار برابر با 456 بولیوار ارزش دارد. همین امر منجر به پدیدار شدن بهای غیر قابل تصور برای یک دستگاه آیفون 6 در این اقتصاد است (در محاسبه و نسبت با نرخ رسمی ارز در ونزوئلا).

در حال حاضر در ونزوئلا بهای یک گوشی هوشمند میان رده برابر با تقریبا 17 هزار بولیوار است که با احتساب حداقل حقوق پرداختی در این کشور معادل 2.3 ماه حقوق است. در این شرایط آیفون شش برابر با 300 هزار بولیوار است که با محاسبه پایین ترین نرخ رسمی ارز برابر با 47 هزار و 619 دلار است.

از سوی دیگر، این امر منجر به آن شده ‌که حجم سرقت گوشی‌های هوشمند در این کشور با توجه به بهای بالای آن ها و همچنین کمبود کلی هوشمند‌های رده بالا، افزایش چشم‌گیری داشته باشد. یک مشاور و متخصص ونزوئلایی در این رابطه به خبرگزاری بلومبرگ گفته است: اگر یک گوشی هوشمند خوب داشته باشید و آن را در خیابان در معرض دید دیگران قرار دهید، در اسرع وقت آن را سرقت می‌کنند‌ و اگر بخواهید یک گوشی هوشمند رده بالا در ونزوئلا بخرید به قیمت جان شما تمام می‌شود!