به گزارش پارس به نقل از خبرگزاری صدا وسیمایعقوب الحلو، هماهنگ کننده امور بشردوستانه و مقیم سازمان ملل در سوریه اعلام کرد جنگ از آغاز سال 2015 تاکنون یک میلیون نفر را داخل این کشور آواره کرده است.

این در حالی است که درگیری شدید در بیشتر سوریه هم اکنون در پنجمین سال خود است.

وی با درخواست برای حمایت بین المللی بیشتر از تلاش های امداد در سوریه، هشدار داد زمستان سخت پیش رو، مشکلات حتی بیشتری به دنبال خواهد آورد.

الحلو در گفتگو با رویترز اعلام کرد: «اگر کار بزرگی برای حل و فصل این جنگ از طریق سیاسی انجام نشود، قطار انسانی که شروع به خروج از سوریه و منطقه کرده است، در ماه های آینده به راه خود ادامه خواهد داد».

وی با اشاره به تشکیل آژانس سازمان ملل در امور پناهجویان برای کمک به آوارگان جنگ جهانی دوم، اعلام کرد: «اروپا با یک مشکل آوارگان، مشابه مشکلی که به تشکیل کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در سال 1950 منجر شد، مواجه خواهد شد».

جنگ سوریه که به کشته شدن 250 هزار نفر از سال 2011 منجر شده، نیمی از سوری ها را مجبور به فرار از خانه های خود کرده به طوری که چهار میلیون نفر را به پناهجو تبدیل کرده و حدود 7.6 میلیون نفر دیگر را داخل این کشور آواره کرده است.

پیامدهای این مسئله بیش از پیش در اروپا احساس می شود به طوری که دهها هزار آواره پای پیاده از طریق کشورهای بالکان و مجارستان از یونان به سمت غرب اروپا می روند.

الحلو در گفتگوی تلفنی از دمشق اعلام کرد: «یک میلیون نفر امسال آواره شدند و پیش بینی این است که در صورتی که تشدید خشونت ها ادامه داشته باشد، یک میلیون تن دیگر از حالا تا پایان سال در داخل سوریه آواره خواهند شد».

وی افزود: «بنابر این می توان فرض کرد که افراد بیشتری به سمت اروپا خواهند رفت زیرا برخی از کشورهایی مانند لبنان، اردن، عراق، ترکیه، مصر که سخاوتمندانه میزبان این آوارگان بوده اند، در حال رسیدن به یک نقطه انفجار هستند».

جنگ چندجانبه در سوریه که در سال 2011 آغاز شد، امسال تشدید شده است.

شورشیان علیه نیروهای دولتی در شمال و جنوب سوریه پیشروی کرده اند و (گروه تکفیری-صهیونیستی) داعش با کردها در شمال شرقی، و نیروهای دولتی و شورشیان در غرب درگیر شده است.

درگیری ها همچنین در حلب تشدید شده است.

الحلو با اعلام این که «من بسیار نگران حلب و اطراف آن و درعا و اطراف آن هستم»، افزود: «این دو مکان در شمال و جنوب است که من نگران هستم در نتیجه تشدید درگیری، ما شاهد تحرکات انسانی بیشتر در آنها خواهیم بود».

همسایگان سوریه تاکنون بیشتر آوارگان را جذب کرده اند به طوری که 1.9 میلیون نفر در ترکیه، 1.1 میلیون نفر در لبنان و 630 هزار نفر در اردن ثبت نام کرده اند.

الحلو خواستار حمایت بین المللی بیشتر به منظور کمک به سوری ها برای ماندن در این کشور، در صورت امکان، شد و اعلام کرد: «امروز که با شما صحبت می کنم، برنامه جهانی غذا اول ماه نوامبر که سر برسد، یک دلار نیز برای تامین غذای پنج میلیون نفر در داخل سوریه ندارد».

وی گفت تاکنون فقط 908 میلیون دلار از مبلغ درخواستی 2.9 میلیارد دلاری برای تامین نیازهای امسال در سوریه دریافت شده است. برای باقیمانده سال، درخواست برای 738 میلیون دلار است.

وی این را به عنوان حداقل مطلق مورد نیاز توصیف کرد.

وی گفت: «ما هنوز فرصت داریم سرمایه گذاری و به بسیاری از سوری ها برای ماندن در سوریه کمک کنیم. در غیر این صورت، این قطار انسانی به راه خود در همه مسیرها از جمله مسیر اروپا، ادامه خواهد داد».

بیشتر سوری هایی که همچنان در سوریه زندگی می کنند، در مناطق تحت کنترل دولت در غرب هستند.

از پارسال نیز دسترسی مناطق تحت کنترل مخالفان به کمک ها به علت حمل و نقل برون مرزی از اردن و ترکیه بهبود یافته است.