به گزارش پارس به نقل از ايرنا، آنتونینو گوترس با اعلام اینکه فقط در سال 2014، 60 میلیون نفر از مردم دنیا به دلیل اعدام ها، منازعات، خشونت های سازماندهی شده و موارد نقض حقوق بشر جلای وطن کردند؛ آماری که بی سابقه و موجب بروز بحران های فراوان اجتماعی و انسانی در سطح جهان است.

وی امروز در پیامی به اجلاس 'جهان در جنگ' در ژنو رابطه بحرانهای سیاسی با بحرانهای انسانی ناشی از افزایش فزآینده پناهندگان را لازم و ملزوم هم خواند و گفت: منازعات و خشونت هایی که در سطح جهان ایجاد می شوند موجب فرار مردم از کشورهای شان و پناهندگی به کشور دیگر شده و در مقابل کشورهای مقصد را نیز دچار بحران های اقتصادی و اجتماعی فراوان می کنند.

گوترس می افزاید: امروزه شاهد یک تغییر پارادایم فاحش در جابجایی انسانها در سطح جهان هستیم که اگر هرچه زودتر چاره ای برای بحران های انسانی آن اندیشیده نشود جهان را با مشکلات عدیده مواجه می سازد.

وی گفت: با وجود آنکه در دهه های گذشته نیز کشورها شاهد این قبیل جابجایی ساکنان خود بودند ولی آمار اخیر به قدری بی سابقه است که گویی این 60 میلیون جمعیت بیست و چهارمین کشور بزرگ جهان است که همه جمعیت آن ناامید از تغییر کشورشان، در بدترین شرایط مجبور به ترک وطن خود شده اند.

کمیساریای پناهندگان سازمان ملل تصریح کرد: امروزه فقط 32 میلیون نفر با وجود آنکه در کشور خود بسر می برند اما به دلیل بحران های سیاسی و اجتماعی داخلی مجبور به ترک خانه و کاشانه خود هستند و میلیون ها نفر از آنها حتی بی سرپناه مناسب عمر خود را می گذرانند.

بنا بر اعلام گوترس، فقط کشور سوریه و عراق دارای 15 میلیون پناهنده به دیگر کشورها هستند و این درحالی است که 14 جنگی داخلی که در کشورهای آفریقای طی سال گذشته رخ داده بود به همراه بحران اوکراین، میانمار و برخی کشورهای دیگر 80 درصد بر آمار پناهندگان سال 2013 جهان افزوده است.

وی در پایان از کشورهای ثروتمند خواست تا با گشودن مرزهای خود به روی این آوراگان، جهان را از رنج های فاجعه های انسانی بیشتر رهایی بخشند.