به گزارش پارس به نقل از فارس، جرمی کوربین سیاستمدار جنجالی انگلیسی روز شنبه به عنوان رهبر جدید حزب کارگر انگلیس انتخاب شد.

انتخاب وی در حالی صورت می‌گیرد که از سوی رسانه‌های جریان اصلی و همچنین اغلب سیاستمداران انگلیسی مورد انتقاد شدید قرار داشت.

بسیاری روی کار آمدن کوربین را که به انتقاد شدید از سیاست‌های ریاضتی، حمله به دیگر کشورها و همچنین پیروی از آمریکا در سیاست خارجی مشهور است، به یک «زلزله سیاسی» در انگلستان تشبیه کرده‌اند.

زمانی که او در ژوئن امسال نامزد رهبری بر حزب کارگر شد، تقریبا کسی چندان وی را جدی نگرفت و کارشناسان سیاسی نیز شانس چندانی برای وی قائل نبودند.

با این حال انتقادات صریح او از جنگ عراق، مخالفتش با سیاست‌های ریاضتی و همچنین شکست سنگین حزب کارگر در انتخابات سراسری سال ۲۰۱۵ که به کناره‌گیری اد میلبند منجر شد، نهایتا کوربین را در صدر نامزدهای رهبری بزرگترین حزب مخالف دولت قرار داد، تا حزبی که زمانی به رهبری «تونی بلر» آغازگر جنگ خونین عراق بود، حالا در چرخشی ۱۸۰ درجه‌ای رهبری ضد جنگ را در رأس خود داشته باشد.

در انتخابات امروز، ۵۴۰ هزار و ۲۷۷ نفر از اعضای حزب و وابستگان به آن می‌توانستند شرکت کنند، که از این تعداد ۴۲۲ هزار و ۶۶۴ نفر رای دادند. تعداد ۲۰۷ رای هم باطل اعلام شده است. از این میان جرمی کوربین ۲۵۱ هزار و ۴۱۷ رای را در دور اول کسب کرد که معادل ۵۹.۵ درصد آرا بود و پیروز این انتخابات شد.

همچنین تعداد ۵۴۴ هزار و ۲۷۲ نفر برای انتخاب معاون رهبری حزب کارگر واجد شرایط شرکت در انتخابات بودند که از آن میان ۴۰۸ هزار و ۴۷۰ نفر رای دادند و ۳۷۴ رای باطله در میان کل آرا وجود داشت.

در این رأی‌گیری هم «تام واتسن» توانست با کسب ۱۶۰ هزار و ۸۵۴ رای بیشترین آرا را کسب کند، اما از آنجا که تعداد آرای وی کمتر از ۵۰% کل بود، بر اساس قوانین درون حزبی، در دو مرحله، دو نفر آخر حذف شده و آرای آن‌ها به حساب نامزدهای باقی‌مانده ریخته شد. نهایتا واتسن در دور سوم توانست به عنوان معاون جدید حزب کارگر انتخاب شود.

واتسون در سخنرانی بعد از انتخابش گفت که از رهبر جدید حزب کارگر حمایت می‌کند و از دیگر اعضای حزب هم می‌خواهد که همین‌ کار را کنند. پیشتر گفته شده بود شاید اعضا، کوربین را نپذیرند.

حمایت از فلسطین و مخالفت با جنگ عراق

کوربین همچنین از جمله حامیان فلسطین و منتقدان به حمله رژیم‌صهیونیستی به نوار غزه است و بارها در تجمعات گروه‌های طرفدار فلسطین شرکت و سخنرانی کرده است.

وی از مخالفان جدی تحریم‌های ایران نیز بوده و بارها خواستار برداشته شدن تمامی تحریم‌های ایران شده است. او ژوئن سال گذشته در سفری به تهران، با مقامات ایران از جمله محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه دیدار و گفت‌وگو کرد.

بعد از برگزاری انتخابات سراسری در انگلستان در ماه می سال جاری میلادی، وقتی حزب کارگر با اختلاف از رقیب خود یعنی حزب محافظه کار شکست خورد، رهبر پیشین حزب «اد میلیبند» از سمت رهبری حزب کارگر کناره‌گیری کرد.

بعد از آن بویژه در طول دو ماه اخیر رقابت انتخاباتی میان ۴ کاندید رهبری این حزب انگلیس ادامه داشت. وی پیش از این اعلام کرده بود که در صورت به‌ دست گرفتن رهبری این حزب، بابت نقش کشورش در جنگ عراق عذرخواهی خواهد کرد. در زمان تجاوز سال ۲۰۰۳ بریتانیا و ایالات متحده به عراق و اشغال این کشور، دولتی از حزب کارگر و به نخست‌وزیری تونی بلر بر سر کار بود.

کوربین گفته بود که زمان برای عذرخواهی از مردم انگلیس بابت فریب آنها و عذرخواهی از مردم عراق به‌خاطر رنجی که متحمل شده‌اند، گذشته است، اما زمانی که او رهبر حزب کارگر شود، این عذرخواهی را انجام خواهد داد. وی از جمله ۸۴ نماینده عضو حزب کارگر مجلس عوام بریتانیا بود که در سال ۲۰۰۳ حاضر نشدند به جنگ علیه عراق رای مثبت بدهند.

همچنین کوربین مخالف شدید سیاست ریاضت اقتصادی دولت محافظه کار است و همواره با سیاست‌های جنگ طلبان انگلیس نیز ابراز مخالفت کرده است. وی شدیدا با مداخله نظامی انگلیس در افغانستان، در لیبی، در سوریه و در عراق مخالفت کرده بود که همین وجه تمایز این نامزد حزب کارگر با دیگر هم حزبی‌هایش است.

این کاندید ضد جنگ حزب کارگر چندی پیش درباره دلایلش برای مخالفت با جنگ گفت: «نتیجه جنگ، پناه‌جویان هستند، نتیجه جنگ کودکان ما هستند که کودکی خود را از دست می‌دهند. نتیجه جنگ، مردمی هستند که قربانی می‌شوند. به نظر من قبل از اینکه جایی را بمباران کنیم باید به دقت فکر کنیم. آغاز هیچ جنگی با صلح نبوده است بلکه با مذاکرات سیاسی و در حمایت از آن مذاکرات صورت گرفته است. انتهای هر جنگی هم به یک توافق سیاسی ختم می‌شود.»

در موضوع مبارزه با تروریسم کوربین در گفت‌وگویی ببا میدل ایست آی تصریح کرده بود دنباله‌روی از سیاست آمریکا را پیشنهاد نمی‌کند و گفته بود برای مبارزه با تروریسم «باید به جای این که قدرت نظامی باشیم، قدرتی برای حقوق بشر باشیم.»

این نامزد ضد جنگ رهبری حزب کارگر در این گفت و گو خاطر نشان کرد: «به نظر من این اساس آن چیزی است که باید به آن پرداخت، به جای اینکه همواره به کاخ سفید گوش دهیم.»

در طول دو ماه گذشته رسانه‌های جریان غالب انگلیس پس از اعلام نامزدی وی و با قوت گرفتن احتمال انتخاب «جرمی کوربین» به رهبری حزب کارگر، به بهانه ارتباط ادعایی وی با ایران تبلیغات گسترده‌ای را علیه وی که پیش از این مواضعی در حمایت از ایران و مردم فلسطین اتخاذ کرده، به راه انداختند.

روزنامه تلگراف در یادداشتی با اشاره به گذشته کوربین نوشته بود «مردی که احتمالا رهبر بعدی حزب کارگر خواهد شد، با نمایندگان انگلیسی "جیش المهدی" که تحت حمایت ایران و تحت رهبری مقتدا الصدر هستند، دیدار کرد.»

دولت محافظه کار انگلیس اخیرا در پی کسب اکثریت آرای پارلمان بری پیوستن به ائتلاف آمریکایی داعش در خاک سوریه است. با رسیدن کوربین به ریاست حزب کارگر، مسیر دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلیس برای دریافت مجوز از پارلمان، دشوارتر به نظر می‌رسد.