به گزارش پارس به نقل از فارس، وزارت خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای از رای سنای این کشور به توافق هسته‌ای استقبال کرد و آن را گامی مهم در جهت اجرای توافق خواند

براساس گزارش بی بی سی، کری در بیانیه خود گفته است که اجرای این توافق، ایالات متحده، دوستان‌ و متحدان‌مان در منطقه خاورمیانه و همه جهان را در موقعیتی‌ امن‌تر قرار خواهد داد.

روز پنجشنبه، دهم سپتامبر، حامیان باراک اوباما در سنای آمریکا موفق شدند مانع از رای گیری درباره پیش نویس طرح انتقادی جمهوریخواهان بر سر توافق هسته‌ای ایران شوند.

۵۸ سناتور که عمدتا جمهوریخواه بودند خواهان آغاز رای گیری شدند اما ۴۲ سناتور دموکرات و مستقل با آغاز رای گیری درباره این طرح مخالفت کردند.

حزب جمهوریخواه و نیز برخی از نمایندگان دموکرات از مخالفان توافق با ایران بودند.

اما باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا پیشتر هشدار داده بود در صورت تصویب این طرح، با استفاده از اختیارات قانونی خود، مصوبه احتمالی سنا را وتو خواهد کرد.

اکنون و پس از گذشتن این توافق از سد سنا، وزیر خارجه آمریکا گفته است که می‌داند برای بسیاری از همکاران سابقش این تصمیم بسیار دشوار بوده است اما به اعتقاد او منافع این توافق بسیار بیشتر از اشکالات احتمالی و بالقوه آن است.

سنای آمریکا در کنترل جمهوریخواهان است اما این حزب نتوانست حد نصاب ۶۰ رای لازم را کسب کند.

بر اساس رویه درونی مجلس سنا، بحث در مورد یک طرح حد زمانی ندارد، اما اگر ۶۰ عضو از ۱۰۰ سناتور به کفایت مذاکرات رأی دهند، مذاکرات متوقف و رأی گیری انجام می‌شود.