به گزارش پارس به نقل از تسنیم، مقامات رژیم صهیونیستی تصمیم گرفته‌اند تا زمان مشخص شدن وضعیت توافق هسته‌ای با ایران، مذاکرات دفاعی و امنیتی با آمریکا را متوقف کند.


به گزارش اسرائیل نیوز، اسرائیل تصمیم گرفته که مذاکرات با مقامات آمریکایی درباره کمک‌های امنیتی را تا زمانی که توافق هسته‌ای احتمالی با ایران نهایی شود، تعلیق کند.

در پی نشست مشترک میان مقامات ارشد وزارت جنگ، دفتر نخست وزیر و وزارت امور خارجه اسرائیل، تصمیم گرفته شده که مذاکرات میان اسرائیل و آمریکا تا زمانی که گفت‌وگوها میان ایران و قدرت‌های 1+5 نهایی شد، متوقف شود.

مقامات به سایت‌های خبری گفته‌اند که دلیل عمده تعلیق گفت‌وگوها افزایش تنش میان کابینه "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر اسرائیل و کاخ سفید است.

یک مقام ارشد وزارت جنگ اسرائیل ضمن تایید این تصمیم توضیح داد که توقف گفت‌وگوها به اسرائیل اجازه خواهد داد تا درخواست‌های جدیدی برای تجهیزات دفاعی بر اساس امضا شدن یا نشدن توافقنامه درخواست کند.

بر اساس توافقنامه‌ای که میان ایران و قدرت‌های جهانی امضا خواهد شد، اسرائیل نیازهای دفاعی خود را با هدف حفظ برتری دفاعی و امنیتی در منطقه اتخاذ خواهد کرد.

برخی مقامات ارشد اسرائیل پیشنهاد داده‌اند که اسرائیل ممکن است تصمیم بگیرد که این مذاکرات را تا اوایل سال 2017 و تا زمانی که رئیس جمهور جدید آمریکا قسم یاد کند، متوقف کند.

نتانیاهو و اوباما آشکارا درباره برنامه هسته‌ای ایران با یکدیگر اختلاف دارند. نتانیاهو کاملا با این توافق مخالف بوده و هشدار داد که آمریکا و دیگر قدرت‌های جهانی تنها زمان گریز هسته‌ای تهران برای دستیابی به تسلیحات اتمی را تمدید کرده‌اند.

در حالی که ایران و قدرت‌های جهانی برای دستیابی به توافق جامع هسته‌ای تا 30 ژوئن یعنی 9 تیرماه تلاش می‌کنند، گروهی از مشاوران امنیتی آمریکا از جمله مشاوران سابق باراک اوباما، هشدار دادند که توافق هسته‌ای با ایران با این خطر مواجه است که فاقد پادمان‌های کافی است.

گروهی از مقام‌های رسمی سابق و کارشناسان سیاست خارجی آمریکا در نامه‌ای سرگشاده هشدار دادند که توافق هسته‌ای ایران فاقد معیارهای دولت آمریکا برای یک توافق خوب است مگر اینکه تدابیر سختگیرانه‌تری از جمله در خصوص بازرسی‌های سازمان ملل و شرایط لغو تحریم‌ها در آن لحاظ شود.

انتشار این نامه که از سوی دنیس راس مشاور سابق اوباما در امور خاورمیانه امضا شده در حالی است که جان کری وزیر خارجه آمریکا برای سفر به وین و پیوستن به مذاکرات هسته‌ای روز جمعه آماده می‌شود.

راس در مصاحبه با رویترز تأکید کرد: این مسئله مهم است که مذاکرات تحت تأثیر ضرب الاجل تعیین شده قرار نگیرد بلکه مذاکره کنندگان به‌دنبال دستیابی به یک توافق درست باشند. ایرانی‌ها باید درک کنند که اگر به‌دنبال تقلب باشند ما متوجه خواهیم شد و هزینه این اقدام زیاد خواهد بود. ایرانی‌ها باید بدانند که ما اجازه نخواهیم داد تا به قابلیت سلاح هسته‌ای دست یابند.

راس افزود: مقام‌های دولت آمریکا که من با آنها صحبت کرده‌ام، تأکید کرده‌اند که اصولی که در این نامه به آنها اشاره شده است شامل توافق موقت هسته‌ای است که ایران و قدرت‌های جهانی در 2 آوریل به آن دست یافته‌اند.

در این نامه که از سوی انستیتو واشنگتن منتشر شده آمده است: اکثر ما یک توافقنامه مستحکمتر را ترجیح می‌دهیم. این توافقنامه ایران را از دستیابی به یک قابلیت سلاح هسته‌ای منع نخواهد کرد. این توافق مستلزم از بین بردن زیرساخت‌های هسته‌ای ایران نیست. این توافق تنها زیرساخت‌های هسته‌ای ایران را برای 10 تا 15 سال کاهش خواهد داد.

این نامه همچنین از سوی دیوید پترائوس مدیر سابق سیا و فرمانده آمریکا در عراق، روبرت آینهورن عضو سابق تیم مذاکره کننده آمریکا با ایران، ژنرال‌های بازنشسته جیمز کارت‌رایت و گری سیمور امضا شده است.

آمریکا و قدرت‌های جهانی در حال مذاکره با ایران برای دستیابی به توافق جامع هسته‌ای تا پایان ژوئن یعنی 9 تیرماه هستند. ایران و گروه 1+5، 2 آوریل (13 فروردین)، به چارچوب توافق اولیه‌ای دست یافتند که بر اساس آن برنامه هسته‌ای ایران محدود خواهد شد و به‌ازای آن تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران لغو می‌شود.