به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از گاردین، به گفته مقامات ژاپنی، این کشور هم‌اکنون هیچ برنامه‌ای برای پذیرش پناهندگان سوری ندارد. این در حالی است که ژاپن پس از آمریکا بزرگترین حامی مالی آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد است.

ژاپن همچنین یکی از حامیان مالی و سیاسی مبارزه علیه گروه تروریستی داعش به شمار می‌رود. این کشور در ژانویه 2015 (31 روز منتهی به 12 بهمن 93) مبلغ 200 میلیون دلار  کمک مالی در اختیار کشورهای بحران‌زده خاورمیانه که با گروه تروریستی داعش درگیر هستند، قرار داد.

تاکنون کشورهای بسیاری از خاورمیانه و کشورهایی که فرسنگ‌ها با این منطقه فاصله دارند برای حل بحران مهاجرت اعلام آمادگی کرده‌اند؛ با این وجود، مقامات ژاپن اعلام کردند قصد تغییر سیاست خود را در قبال این بحران ندارند. 

مدیر اجرایی انجمن حمایت از پناهندگان ژاپن با انتقاد از عملکرد این کشور در خصوص بحران مهاجرت گفت هم‌اکنون مذاکراتی در حال انجام است و امکان دارد سیاست دولت تغییر کند. او افزود: ژاپن باید برای حل این بحران، کشور پیشتاز آسیا باشد.

پیتر ساترلند، نماینده ویژه سازمان ملل در امور مهاجران، از ژاپن، آمریکا و کشورهای ثروتمند حوزه خلیج فارس درخواست کرد در قبال بحران مهاجرت مسئولیت‌پذیر باشند.