به گزارش پارس به نقل از تسنیم، سبقه مبارزات انقلابی، دوستی و قرابت با انقلابیون اصفهانی از جمله مرحوم پرورش و حضور در کسوت مشاغل سیاسی در دوره جنگ تحمیلی بهانه‌‌ ما برای گفت‌وگو با سید محمد غرضی، این سیاست‌مدار زاده اصفهان بود.

سید محمد غرضی در سال ۱۳۲۰ در اصفهان به‌دنیا آمد که بعد از گذراندن تحصیلات ابتدایی و متوسطه در سال ۱۳۴۰، وارد دانشکده فنی دانشگاه تهران شده و موفق به دریافت درجه فوق لیسانس در رشته الکترونیک شد.

وی در سال‌های ۱۳۴۶ و ۱۳۴۷ برای گذراندن دوره‌های تخصصی انتقال و توزیع نیروی برق، عازم فرانسه شد، وی همچنین در سال ۱۳۵۰، به دلیل مخالفت با برنامه‌های رژیم سابق به زندان افتاد و از سال ۱۳۵۳، زندگی سیاسی خود را آغاز کرد.

در سال ۱۳۵۵، برای ادامه مبارزات به خارج از کشور رفت و مدتی را در نجف اشرف به مبارزه ادامه داد. وی پیش از ترک کشور، به عضویت سازمان مجاهدین خلق ایران درآمد و از زمان رفتن امام خمینی (ره) به پاریس و بازگشت به ایران، همراه امام(ره) بود.

وی پس از پیروزی انقلاب سمت‌های مختلف در سپاه پاسداران، استانداری کردستان و استانداری خوزستان عهده‌دار بود و در سال ۱۳۶۰ به عنوان وزیر نفت انتخاب و از سال ۱۳۶۴ تا ۱۳۷۶ به عنوان وزیر پست و تلگراف و تلفن در دولت مشغول به خدمت بود. غرضی همچنین نماینده دوره اول مجلس شورای اسلامی نیز بوده است.

سید محمد غرضی اردیبهشت سال ۱۳۹۲ با حضور در ساختمان وزارت کشور برای کاندیداتوری در انتخابات یازدهمین دوره ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرد و نام خود را بار دیگر نام خود را بر سر زبان‌ها انداخت.

مهم‌ترین محورها و مشروح صحبت‌های سید محمد غرضی، کاندیدای ریاست جمهوری ۹۲ را در ادامه می‌خوانید:

بعد از صحبت‌های حضرت آقا، دیدم احساسم درست بوده و بالاخره بخشی از توسعه اجتماعی را به دوش کشیدم و حرف‌هایی را زدم که دیگران نمی‌زدند.

اینکه من رأی نیاوردم، به دلیل دیگری بود. با این حال من می‌گفتم چون مخالف ندارم، ۵۵ میلیون رأی می‌آورم.

اینکه رئیس‌جمهور بشوم یا خیر، برایم اهمیتی ندارد بلکه مهم این است که استحکام اجتماعی را در دل‌ها به وجود آوریم که این نظام و حکومت توانایی تحلیل درستی دارد.

اگر من و حبیبی نبودیم گل‌آقا نان گیرش نمی‌آمد، منتهی فکر می‌کرد ما عکس‌العمل نشان می‌دهیم اما ما کاری نداشتیم!

* زمستان ۹۱ تصمیم به حضور در انتخابات گرفتم

- چه شد که احساس کردید ‌باید برای ریاست جمهوری ثبت‌نام کنید؟

من در ابتدای سال ۹۲ دیدم که احزاب و گروه‌ها مأیوس هستند و کارشناسان شبکه‌های فارسی‌زبان بیگانه می‌گفتند حداکثر ۱۵ تا ۱۸ میلیون نفر رأی می‌دهند، بنابراین تصمیم گرفتم تا من هم به نوبه خود، زمینه حضور پرشور مردم در انتخابات را فراهم کنم این‌گونه شد که آمدم.

- تصمیم شما از ۹۲ بود یا ۹۱؟

در زمستان ۹۱. مخصوصاً بعدها و زمانی که آقا فرمودند که "اگر جمهوری اسلامی را قبول ندارید اما کشور را که قبول دارید" من دیدم احساسم درست است و بالاخره بخشی از توسعه اجتماعی را به دوش کشیدم و حرف‌هایی را زدم که دیگران نمی‌زدند، اینکه من رأی نیاوردم، به دلیل دیگری بود.

- شما گفته بودید ۵۰ میلیون رأی دارید؟

از من پرسیدند که چه میزان رأی می‌آوری و من پاسخ دادم که ۵۵ میلیون! گفتند از کجا می‌گویی گفتم من ۲ کلمه می‌گویم که مخالف ندارد و آن این است که دولت‌ها نباید دست در جیب مردم و فقرا کنند. یکی هم اینکه در توسعه جمهوریت استانداران را مردم انتخاب کنند که هیچ‌کس با این ۲ دیدگاه مخالفت نمی‌کرد، زیرا حرف‌های رشدیافته و سنگینی بود. با این حال من می‌گفتم چون مخالف ندارم، ۵۵ میلیون رأی می‌آورم.

- البته شما در زمینه احزاب نیز ورود پیدا نمی‌کردید.

برخی به من گفتند که انتخابات ۲ برنده داشت یکی آقای روحانی که رئیس‌جمهور شد و یکی هم شما که بعد از انتخابات، یک وجهه اجتماعی قوی‌ پیدا کردید. اصلاً من با تحولات اجتماعی ایران زندگی می‌کنم و اینکه رئیس‌جمهور بشوم یا خیر، برایم اهمیتی ندارد بلکه مهم این است که استحکام اجتماعی را در دل‌ها به وجود آوریم که این نظام و حکومت توانایی تحلیل درستی دارد به خصوص به جوان‌ها.

- در بخش قبلی مصاحبه عنوان کردید ‌سال‌ها در دولت پست نگرفتید. به هر حال نحوه صحبت شما همیشه خاص بوده و البته شاید صحبت‌های شما و رک بودنتان هم سبب شده باشد دیگر در دولت‌ها پستی نگیرید!

به هر حال برخی از دولت‌ها این حرف‌های من را نمی‌پسندند و از آن استقبال نمی‌کنند اما ما با همین فقرا خوش هستیم.

- اگرچه خودتان عنوان می‌کنید که در توسعه سامانه‌های مخابراتی نقش پررنگی داشتید اما منتقدانتان می‌گویند دید شما به سمت اقشار متوسط رو به بالا بوده است.

در آن زمان آن‌قدر تلفن کم بود که، یک خط تلفن قیمت ۵ پیکان را داشت. یادم می‌آید یک خط تلفن ۱۵ هزار تومان بود و من این مابه‌التفاوت را درک کرده و قیمت تلفن را به ۵۰ هزار تومان رساندم. آن زمان ایستادگی کردم و به سرعت از استعداد داخلی جامعه استفاده کردم.

من به یزد رفته و اعلام کردم که نفری ۵۰ هزار تومان به من بدهید تا سال آینده به شما ۱۰ هزار خط تلفن بدهم و سال ۶۵ یک میلیارد و ۵۰ میلیون تومان از مردم یزد گرفتم. سال بعد خط تلفن را به آن‌ها دادم و در کشور فعال شدم و سال ۶۶ یا ۶۷ بودجه عمرانی من از بودجه عمرانی نفت و مسکن جلوتر بود و ثروت زیادی جمع شده بود.

تهران ۲۲ مرکز تلفن داشت که من آن را به ۱۱۰ مرکز تلفن تبدیل کردم و همین‌طور قیمت تلفن پایین آمد تا الان با ۵ هزار تومان می‌توان یک خط تلفن خرید.

* من و حبیبی نبودیم، گل‌آقا نان گیرش نمی‌آمد

- البته بحث میلیاردر بودن شما هم همیشه مطرح بود و آن زمان گل‌آقا هم کاریکاتورهای جالبی از شما می‌کشید!

بله. باید بگویم اگر من و حبیبی نبودیم گل‌آقا نان گیرش نمی‌آمد، منتهی فکر می‌کرد ما عکس‌العمل نشان می‌دهیم اما ما کاری نداشتیم!

- در زمان انتخابات چگونه از وضعیت اجتماع و جایگاه و رأی خود مطلع می‌شدید؟

من فعال اجتماعی قوی هستم و در طول عمرم هم همین‌گونه بودم، همواره تحول اجتماعی را دنبال کردم و شخصاً در ۱۵ خرداد هم حضور داشتم.

* احتمال حضور غرضی در انتخابات ۹۴

- با توجه به اینکه گفته بودید در همه فعالیت‌های سیاسی شرکت می‌کنید، آیا امکان حضور شما در انتخابات مجلس سال آینده وجود دارد؟

من نخود همه آش‌ها می‌شوم و من تا نفس دارم، می‌دوم.

- تهران یا اصفهان؟

بالأخره باید دید که کجا اثر اجتماعی آن بیشتر است.

- باز هم مستقل وارد فضای انتخاباتی می‌شوید؟

قطعاً، من ۲ کلام محکم دارم یکی اینکه دولت نباید بیش از درآمدش هزینه کند و یکی اینکه استانداران باید توسط مردم همان استان انتخاب شوند و اگر رأی آورده و وارد مجلس شوم، مجلس را به این سمت می‌کشانم.

- فکر نمی‌کنید انتخاب استاندار توسط مردم مشکل‌ساز شود؟

هیچ دولتی با این ۲ کلام من موافق نیست و من این‌ها را می‌گویم تا شما جوانان بدانید، ظرف ۲۰ سال آینده باید دولتی را بیاورید که پاسخگو باشد.

- البته برخی معتقدند که تَعدد انتخابات خوب نیست.

کسانی که به سمت تمرکز قدرت هستند، با این حرف مخالف هستند. ما که موافق توسعه قدرت هستیم با این نظر موافقیم و برای ‌مشکل تعدد انتخابات می‌توانند همه انتخابات را یک‌دفعه انجام بدهند. قدرت سیاسی متعلق به مردم بوده و متعلق به افراد و اشخاص نیست.