به گزارش پارس به نقل از خبرگزاری صدا وسیمادر سال های اخیر حزب الله درگیر تحولات سوریه است، عناصر این حزب در قصیر، زبدانی، قلمون و دیگر مناطق سوریه می جنگند. درگیری در سوریه این گروه را تضعیف و در ادامه توان حزب الله را برای رویارویی مجدد با اسرائیل کاهش داده است... بسیاری از تحلیلگران اسرائیلی بر این باورند که حزب الله تا وقتی که درگیر جنگ سوریه است احتمال اینکه بتواند جبهه دومی علیه اسرائیل بگشاید بسیار ضعیف است.

باید بدانیم پیامد جنگ سوریه برای حزب الله تنها تضعیف این حزب نبود زیرا این جنگ سبب تقویت موقعیت این حزب نیز شده است. هر وقت درگیری ها در سوریه شدیدتر شد اموال ایران بیشتر به سمت این کشور سرازیر شد و حال که ایران و شش کشور غربی در زمینه هسته ای به توافق رسیده اند و کم کم تحریم های ایران ملغی خواهد شد باید انتظار داشت در آینده ارسال کمک ها از ایران به سوریه و برای حزب الله بیشتر خواهد شد.

تردیدی نیست که حزب الله در سالهای اخیر در سوریه بهای سنگینی پرداخته است که کشته شدن صدها نیروی این حزب بخشی از این بهای سنگین به شمار می آید.

دومین هزینه سنگین حزب الله در سوریه از دست دادن پشتوانه های عربی است، در شرایطی که در سال 2006 این پشتوانه را به همراه داشت. حزب الله در این سال ها از حزبی برای رویارویی با صهیونیسم به ابزاری ایرانی برای مداخله در سوریه تبدیل شده است. با این حال نباید فراموش کرد که این حزب هم زمان از نظر نظامی رشد داشته و موفق شده است توان نظامی و راهبردیش را تقویت کند.

نشریه اکونومیست انگلیس در شماره اخیر خود نوشت:« در گذشته، حزب الله با استفاده از تانک ها و بهر ه مندی از حمایت هوایی سوریه، برخی از شهرهای عربی( سوریه) را محاصره می کرد اما امروز این حزب نه تنها از زره پوش و موشک های کنترل شونده استفاده می کند بلکه از ناوگانی کامل یاز هواپیماهای بدون سرنشین بهره می گیرد.»

جفری وایت تحلیلگر مرکز مطالعات امور خاورمیانه واشنگتن به نشریه اکونومیست گفت:« حزب الله از یک سازمان کوچک به سازمانی تبدیل شد که قدرت چشمگیری دارد.»

با توجه به آنچه گفته شد نگرانی برخی از افراد این است که ممکن است حزب الله روزی از تجربیاتی که در سوریه اندوخته است در رویارویی با اسرائیل بهره بگیرد در آن شرایط اسرائیل مجبور خواهد شد با سازماندهی بهتری با این حزب مقابله کند.

یکی از جبهه هایی که حزب الله در سال گذشته در آن دخالت داشت بلندی های جولان بود، مکانی که به نوعی می توان گفت محل حضور ایران برای رویارویی با اسرائیل است.