پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- حجم خرابکاری های صنعتی در این سالهای اخیر خیلی روند رو به تزایدی به خود گرفته و تنها محدود به ویروس اکستاکس نت نمی شود به طوری که علی رغم وعده های کشورهای غربی برای کمک به فن آوری هسته ای در برجام همچنان به توطئه علیه این صنعت پیشرفته در ایران می پردازند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «پارس»، خرابکاری ها در چند مدل انجام می شود. در مدل اول، خرید تجهیزات از دلال ها، سرویس های امنیتی معاند نفوذ می کنند و دستگاه را آلوده می کنند. مدل دیگر خرابکاری که خیلی خطرناک است این است که نشان می دهد خرابکاری برای خود کارخانه سازنده است. این مدل خرابکاری ها در سانتریفیوژها خیلی اثر دارد به دلیل چرخش زیاد و توازنی که باید در آنها رعایت شود.

در این حالت است که بخاطر دور حرکت و توازن و تعادل در چرخش داخلی اگر روتور و اجزای دیگر آسیب ببیند،احتمال کرش و تصادم زیاد است و حالت انفجار هم ایجاد شود و یک ابشار 164 تایی را از بین ببرد.

به عبارت دیگر به علت از دور خارج شدن با توجه به سرعت زیاد به دیوار برخورد می کند و خسارت به بار می اورد. حتی در برخی موارد دیده شده که کارخانه های چینی هم که تجهیزات از آنها خریداری شده، قصد خرابکاری داشته  اند. 

درخصوص تجهیزات، می توان به دستکاری در تجهیزات فرآیندی که قرار بود در صنعت به کار گرفته شود اشاره داشت به عنوان مثال خرابکاری در دستگاه اسپکترومتر گاما از جمله این موارد می باشد.

یکی از اقدامات راهبردی در صنعت هسته ای، اکتشاف مواد اولیه (اورانیوم) چرخه سوخت بوده که از دیر باز سرویس های اطلاعاتی بیگانه با تمام توان و امکانات و بکار گیری روش های مختلف از جمله تحمیل تحریم در این حوزه فعالیت داشته اند.

در همین راستا خرابکاری در دستگاه اسپکترومتر گاما با هدف عدم کارکرد صحیح و نمایش اشتباه گامای اندازه گیری شده در فعالیت های اکتشافی برای تشخیص میزان اورانیوم معادن زیر زمینی (اندازه گیری دقیق اشعه گاما جهت شناسایی لایه های اکتیو) از طریق جمع آوری و اطلاع از نیازمندی سازمان به این دستگاه و عدم آگاهی پیمانکار به گونه ای برنامه ریزی گردید تا تجهیزات خرابکاری شده در فرآیند خریداری قرار گرفته و به کشور منتقل گردد.

در این فرآیند پس از جدا سازی قسمت های مختلف دستگاه مذکور، مشخص گردید بخش هایی از مدار الکترونیکی به صورت انحرافی دستکاری و لحیم کاری شده که انرژی طیف مربوط به اندازه گیری تشعشعات گامای مواد رادیو اکتیو توسط نرم افزار به طور صحیح نمایش داده نمی شود.

با توجه به پیچیدگی خرابکاری مذکور و وجود موارد متعدد مشابه، مشخص گردید این اقدام توسط سرویس اطلاعاتی آمریکا با همکاری کارخانه سازنده عملیاتی گردیده که به مدد الطاف الهی قبل از بهره برداری و ایجاد هرگونه اخلال احتمالی، مورد شناسایی قرار گرفت.

پیش از این بسیاری از اطلاعات مراکز هسته ای و دانشمندان هسته ای کشورمان به کشورهای صاحب زور در دنیا انتقال میافت.

خبرنگار «پارس» همچنین کسب اطلاع کرد که بر اساس توافق انجام شده، آژانس برای دسترسی به هر قسمت از یک سایت که توام با بازدید باشد، مدت اطلاع قبلی حداقل 2 ساعت می باشد که باید به صورت کتبی بوده و دلایل دسترسی و فعالیت های انجام شده در خلال این دسترسی مشخص گردد.

همچنین در صورت بروز هر سوال یا تناقضی، آژانس باید فرصتی را جهت ارائه توضیح در اختیار ایران قرار دهد و موجبات تسهیل برای رفع سوال یا تناقض را فراهم سازد. درهر صورت تا وقتی که چنین فرصتی در اختیار ایران قرار نگرفته باشد، آژانس نباید دست به هیچ گونه نتیجه گیری درباره سوال یا تناقض بزند.

معاونت حفاظت و امنیت سازمان انرژی اتمی با همکاری وزارت اطلاعات ابتدا صلاحیت بازرسان را مورد ارزیابی و تایید قرار داده و سپس درخواست آژانس را بررسی و بازرسان را در تمامی مراحل همراهی می نماید. بنابراین با هماهنگی کامل، بازرسان به سایت های هسته ای وارد می شوند.

در ابتدای امر کلیه تجهیزات الکترونیکی و ذخیره ساز اعم از تلفن همراه، لپ تاپ، تبلت، هارد، فلش، رکوردر و ... از بازرسان اخذ گردیده و برای ورود به سالن های فرآیندی کلیه لباس های آنها تعویض و با لباس های مخصوص که در اختیارشان قرار داده می شود عملیات بازرسی صورت می گیرد. بنابراین هیچ گونه ضبط تصویر و صدا در حین عملیات امکان پذیر نمی باشد. همچنین مشخصات تجهیزات و دستگاه های نصب شده در صنعت هسته ای (شناسنامه تجهیزات) پوشیده شده و قابل ارائه نمی باشد.

اگر بازرس، خواهان نمونه برداری از محیط باشد بایستی درخواست خود را ارایه کند تا توسط سازمان انرژی اتمی بررسی و در صورت صلاحدید، نمونه توسط طرف ایرانی تهیه شود و در اختیار بازرس قرار گیرد.

همچنین طی توافق به عمل آمده با آژانس بین المللی انرژی اتمی تعدادی دوربین عکس برداری در ورودی سالن های فرآیندی نصب شده که قابلیت فیلم برداری را نداشته و تصاویر ضبط شده با نظارت حفاظت در اختیار آنها صرفا در محیط دسترسی داده شده قرار می گیرد.

درآینده نیز با پذیرش پروتکل الحاقی تغییری در موارد اشاره شده صورت نخواهد گرفت و نظارت ها به همان شیوه گذشته انجام می گردد. البته با توجه به ساختار آژانس، که در آن تامین بودجه، تامین تجهیزات تخصصی، خدمات فنی و همچنین استخدام پرسنل آن از طریق کشورهای غربی و به ویژه ایالات متحده آمریکا صورت می گیرد، بایستی معاونت حفاظت و امنیت سازمان انرژی اتمی و وزارت اطلاعات نیز هوشیاری امنیتی و نظارتی قوی تری را در دستور کار قرار داده و دنبال می نماید.