به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران، پایگاه خبری وزارت انرژی آمریکا بیانیه ارنست مونیز، وزیر انرژی این کشور درباره مذاکرات ایران و گروه 1+5 را منتشر کرد.

 در این بیانیه ادعا شده است: توافق‌های حاصل شده، زمینه دستیابی به اهداف گروه 1+5 برای مسدودکردن چهار مسیر دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را فرهم می‌کند. به ادعای وی این چهار مسیر شامل غنی‌سازی اورانیوم در تأسیسات فردو و تأسیسات هسته‌ای نطنز و همچنین غنی‌سازی پلوتونیم در رآکتور آب‌سنگین اراک و دیگر تأسیسات هسته‌ای ایران است. 

طبق بیانیه مونیز، کارشناسان هسته‌ای وزارت انرژی آمریکا و همچنین متخصصان هسته‌ای آزمایشگاه‌ها و تأسیسات وابسته به این وزارتخانه در این مذاکرات حضور داشتند و به نمایندگان آمریکا در ارزیابی و ارائه پیشنهاد‌های هسته‌ای کمک کردند.  

مونیز در ادامه ادعا کرد: ایران در این مذاکرات با بازرسی‌های فوق‌العاده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای شفاف‌سازی برنامه‌های هسته‌ای این کشور موافقت کرده است.

وی همچنین مدعی شد این بازرسی‌ها عامل مؤثری برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است و اهداف صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران را تا 25 سال آینده و پس از آن تضمین می‌کند.

مونیز خاطرنشان کرد: مذاکره‌کنندگان آمریکایی برای اطمینان از صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران علاوه بر همکاری با اعضای گروه 1+5 با اعضای کنگره و جامعه علمی این کشور در ارتباطی تنگاتنگ خواهند بود.  

مونیز همچنین از علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران بدلیل همکاری در مذاکرات تشکر کرد. 

وی در پایان، خواستار در نظر گرفتن ابعاد فنی و علمی این مذاکرات شد و ابراز امیدواری کرد این مذاکرات نتایج مثبتی به همراه داشته باشند.