به گزارش پارس به نقل از ایرنا، این تلاش ها از سوی سئول پس از آن آغاز شد که کره شمالی و کره جنوبی با انتشار بیانیه شش ماده ای که پس از یک منازعه شدید میان آنان در هفته گذشته صادر شد، خواستار کاستن از تنش های دولتی و نظامی شدند.

«پارک گئون هی» رییس جمهور کره جنوبی که به مناسبت شرکت در رژه هفتادمین سالگرد جنگ جهانی دوم به چین سفر کرده و سرگرم بازدیدهای رسمی از این کشور است، گفت که از پکن خواسته است تلاش خود را برای راضی کردن کره شمالی برای بازگشت به مذاکرات افزایش دهد.

مذاکراتی که سئول به دنبال آن است، گفت و گوهای شش جانبه پکن برای حل مساله هسته ای شبه جزیره کره است که از اواخر سال 2008 میلادی به دلیل خصومت فزاینده میان کره شمالی و آمریکا دیگر برگزار نشد.

با این وصف به نظر می رسد که کره شمالی نیز پس از یک دوره تیرگی روابط با همسایه جنوبی برای گفت وگو آماده تر از همیشه است.

خبرگزاری یونهاپ گزارش کرده که «شی جین پینگ» رییس جمهور چین به همتای کره ای خود قول مساعد داده است برای آغاز مذاکرات شش جانبه، کشورش همه تلاش های خود را بکار بگیرد.

از سوی دیگر چین و کره جنوبی نیز به رغم ملایمت، به کره شمالی هشدار داده اند دست به اقدامی تحریک آمیز که تنش ها را افزایش می دهد، نزند.

آنها افزوده اند که اگر بتوان شرایط را با ثبات نگهداشت و کره شمالی هم همکاری کند، امیدها برای بازگشت به گفت وگو بیشتر می شود.

در اقدامی دیگر «هوانگ جونگ کوک» مقام ارشد مذاکرات هسته ای کره جنوبی پس از گفت و گوهای تلفنی با همتایان آمریکایی و چینی خود تا یک هفته دیگر راهی واشنگتن می شود تا در باره از سرگیری گفت و گوها با مقامات کاخ سفید مذاکره کند.

برخی کارشناسان بر این باورند که بخشی از این گفت وگوها رایزنی دو کشور در باره راههای لغو برخی از تحریم ها علیه کره شمالی است.

آمریکا پیشتر اعلام کرده است که بیشتر از هر زمان دیگری آماده انعطاف پذیری در برابر پیونگ یانگ است.

دولت چین هم از سفر یک مقام ارشد به عنوان فرستاده ویژه به کره جنوبی برای رایزنی در باره مذاکرات هسته ای شش جانبه کره شمالی در آینده نزدیک خبر داده است.

در تحولی دیگر انتظار می رود نشست سه جانبه وزیران خارجه کره جنوبی، آمریکا و ژاپن نیز اواخر ماه جاری میلادی در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در همین باره برگزار شود.

کره شمالی شرط بازگشت به گفت وگوها را توقف رزمایش های مشترک آمریکا و کره جنوبی در آبها منطقه اعلام کرده است.

با این حال پس از آنکه بیانیه مشترک دو کره برای بهبود روابط امضا شد، پیش بینی می شود که پیونگ یانگ هم آماده حضور در مذاکرات شش جانبه باشد.

بسیاری بر این باورند که کره جنوبی و آمریکا باید مشوق هایی در نظر بگیرند که شامل لغو برخی از تحریم ها باشد تا بتوان کره شمالی را به این باور رساند که این کشورها خواستار تغییر رژیم کره شمالی و براندازی آن نیستند.

کره جنوبی، ژاپن، چین، روسیه، آمریکا و سازمان ملل متحد از سال 2003 مذاکراتی را با هدف عاری ساختن شبه جزیره کره از سلاح های هسته ای آغاز کردند اما این مذاکرات پس از آزمایش های هسته ای کره شمالی در سالهای 2006 ، 2009 و 2013 به حالت تعلیق در آمد.

تلاش برخی کشورها جهت برطرف کردن تنش ها میان پیونگ یانگ با جامعه جهانی و از سرگیری این مذاکرات نیز چند سالی است بدون نتیجه مانده است.