به گزارش پارس به نقل از خبرگزاری صدا وسیماسرتاج عزیز مشاور در امور خارجه این سخنان را یک روز پس از آن بیان کرد که سوزان رایس مشاور امنیت ملی آمریکا به مقامات پاکستان هشدار داد حملات ستیزه جویان مستقر در پاکستان در افغانستان، امنیت منطقه را تهدید می کند.

مقامات آمریکایی به ویژه درباره شبکه حقانی ابراز نگرانی کردند؛ گروهی که آن را مسئول چند حمله و انفجار خونبار هفته های اخیر در پایتخت افغانستان قلمداد می کنند.

عزیز هر گونه تصور درباره این که پاکستان در عملیات نظامی خود در منطقه مرزی وزیرستان شمالی، شبکه حقانی را هدف قرار نمی دهد، رد کرد.

شبکه حقانی، یک گروه اسلام گرای متحد القاعده و طالبان است.

وی در کنفرانس خبری مشترک با وزیر امور خارجه آلمان که در حال دیدار از پاکستان است، اعلام کرد: «زیرساخت های شبکه حقانی در وزیرستان شمالی که شامل کارگاه های ساخت بمب و چند امکانات دیگر از جمله ارتباطات بود، مختل شده است».

وی همچنین ادعای مقامات آمریکایی را درباره این که شبکه حقانی بیشتر حملات خود را در افغانستان از خاک پاکستان طراحی می کند، رد کرد.

عزیز گفت: «ارزیابی ما این است که توانایی آنها در افغانستان بسیار بیشتر است - احتمالا 80/90 درصد بیشتر از آن چیزی که اینجا است و آن چه که اینجا است، نیز در چارچوب عملیات ما پاکسازی می شود».

به رغم این که ژنرال ارشد آمریکا در سال 2011 شبکه حقانی را به عنوان «بازوی تمام عیار» دستگاه اطلاعات ارتش پاکستان توصیف کرد ولی اسلام آباد همواره پناه دادن به این ستیزه جویان را تکذیب کرده است.

بیش از یک سال است ارتش پاکستان در حال انجام عملیاتی علیه طالبان و دیگر گروه های ستیزه جو در وزیرستان شمالی است ولی برخی از منتقدان این پرسش را مطرح می کنند که آیا قبل از این تهاجم، به رهبران شبکه حقانی اجازه داده شده است خارج شوند یا خیر.