به گزارش پارس به نقل از فارستحلیلگر ارشد آمریکایی و رئیس شورای روابط خارجی این کشور در مطلبی بر لزوم «تقویت کردن برجام» و مشروط شدن حمایتها از برنامه جامع اقدام مشترک تاکید کرد.

«ریچارد هاس» نوشت: «توافق برای محدود کردن ظرفیت هسته‌ای ایران همان برجام محدودیتهای شدید و مهمی برای یک دهه یا بیشتر روی برنامه هسته‌ای ایران اعمال می‌کند اما در عین حال توافق به ایران دسترسی به منابعی را خواهد داد که به این کشور توانایی اجرا و پیگیری دستور کار نگران‌کننده خود در مناطق مختلف خاورمیانه می‌دهد».

رئیس اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا در وال استریت ژورنال نوشت: «نباید اینطور سوال شود که آیا توافق خوب است یا بد؛ بلکه باید سوال شود آیا برای آمریکا بدون توافق بهتر است یا بدتر. رای‌گیری در کنگره آمریکا درباره توافق نباید بر این امیدها استوار باشد که توافق(هسته‌ای) سبب ایجاد یک ایران میانه‌روتر بشود این موضوع ممکن است اما برعکس این قضیه هم ممکن است. ما نمی‌توانیم بدانیم که ایران تغییر خواهد کرد».

وی ادامه داد: «برجام شبیه به همه توافقات دیگر پر از سازش که برخیها قابل فهم و برخی دیگر سوال برانگیز است، می‌باشد. متاسفانه مذاکره مجدد جزو گزینه‌های موجود نیست و آمریکا به جای آنکه ایران را موضوع قرار دهد، خود را مساله قرار داده است. حمایت بین‌المللی برای تحریمها از بین خواهد رفت».

هاس هشدار داد: «رد کردن توافق سوالاتی را در جهان درباره ناکارآمدی سیاسی آمریکا تقویت خواهد کرد. قابل اتکا بودن و قابل پیش‌بینی بودن موارد حیاتی کمک‌کننده به یک قدرت بزرگ هستند که باید هم باز اطمینان‌آفرینی کند و هم بازدارندگی ایجاد کند».

وی با بیان آنکه برجام دارای نقایصی است، تاکید کرد: «رای مثبت به توافق هیچ کاری برای رفع و پرداختن به نقایص آن نمی‌کند. یک راه سومی وجود دارد و آن رای‌گیری در حمایت از توافقی مشروط به اتخاذ سیاستها و مواضعی که برجام را تقویت و آنرا شفاف می‌کند. نکات آتی بسیاری از سوالات و نگرانیهای مشروع اعضای کنگره و دیگران را رفع خواهد کرد. این نکات می‌تواند از راه تعامل و ارتباط کاخ سفید، کنگره و یا هر دو تصریح شود».

هاس در بیان نکات خود ادعاهایی بی اساسی علیه ایران، رفتار منطقه‌ای و سیاست داخلی این کشور مطرح کرده است ادعاهایی که در ادامه مواضع غربیها ضد ایران طرح شده است.

 او نوشت: «داشتن منافع حیاتی ملی آمریکا در خاورمیانه و خلیج فارس ادامه می‌یابد و هر تلاشی از سوی هر بازیگر دولتی یا غیردولتی برای بی ثبات سازی یا غالب شدن بر منطقه، تهدیدی علیه منافع حیاتی آمریکا است. آمریکا متعهد به حفاظت و حمایت از منافعش به هر وسیله ضروری از جمله نیروی نظامی است».

هاس افزود: «هرگونه رفتار ایران که آمریکا آن را مغایر با مفاد برجام بداند باید با تحریمها و دیگر پاسخهای متناسب جواب داده شود».

رئیس شورای روابط خارجی آمریکا تصریح کرد: «آمریکا آماده است با دوستان و متحدانش وارد بحث و در صورت توافق وارد اجرای ترتیبات و توافقهای امنیتی شود. آمریکا همچنین کمکهای نظامی که دوستان و متحدانش برای مقابله با تهدیدات مستقیم و غیرمستقیم ایران نیاز دارند، در اختیار آنها قرار خواهد داد».

تحلیلگر آمریکایی بر لزوم باقی ماندن تحریمهای ایران در حوزه‌های ادعایی «حقوق بشر» و «تروریسم» تاکید کرد.

ریچارد هاس ادامه داد: «دولت آمریکا با دیگر امضاکنندگان برجام(چین، فرانسه، آلمان، روسیه و انگلیس) را برای تمدید و گسترش محدودیتها بر برنامه هسته‌ای ایران به ممنوعیت انباشت اورانیوم با غلظت بالا مشورت خواهد کرد».

وی تاکید کرد: «دستگاه اجرایی(دولت) گزارشهای مفصل و ادواری به کنگره درباره ایران، اجرای برجام و تبعیت از توافق، رفع تحریمها، اقدامات منطقه‌ای ایران و نوع رفتار ایران با شهروندانش ارائه خواهد داد».